در چند روز گذشته حدود 150 شهروند اردکانی که بیشتر آنها را کودکان تشکیل می‌دادند، به دلیل عارضه اسهال و استفراغ راهی بیمارستان شدند که برخی از آنها به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته و برخی نیز بستری شدند. مسئولان بهداشت و درمان استان، دلیل شیوع این بیماری را مصرف سبزی آلوده اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۵۸۷۹۶۳
شیوع یک بیماری عفونی در اردکان یزد

فرماندار اردکان با بیان این‌که این مشکل علاوه بر اردکان در شهرستان‌های میبد و اشکدز هم مشاهده شده است، به جام‌جم گفت: شامگاه عید فطر در تماسی تلفنی از حضور 70 - 60 نفر به بیمارستان ضیایی اردکان به دلیل وجود عارضه اسهال و استفراغ مطلع شدیم که پس از حضور در بیمارستان، پزشک معالج علت بروز این بیماری را مصرف آب آلوده اعلام کرد.

احمد کمالی افزود: آب شرب اردکانی‌ها از طریق تجمیع آب انتقالی از اصفهان و آب چاه‌های شهرستان تامین می‌شود که به دلیل کاهش شدید آب انتقالی از اصفهان، اکنون بیشتر از آب چاه‌های شهرستان استفاده می‌شود. اما به دلیل کیفیت پایین این آب، چند دستگاه آب شیرین‌کن در چند نقطه شهر جانمایی شده تا مردم بتوانند از آب سالم و بهداشتی برای مصارف شربشان استفاده کنند.

وی سپس احتمال آلودگی آب را از سوی کارشناسان بهداشت و درمان، رد و خاطرنشان کرد: این کارشناسان در بررسی‌هایی که از مخازن آب شهرستان داشتند، اعلام کردند هیچ نوع آلودگی در آب شهرستان مشاهده نشده و به احتمال قوی این بیماری به دلیل مصرف سبزی آلوده شایع شده است.فرماندار اردکان درباره کمبود پزشک در بیمارستان ضیایی و مشکلات ایجاد شده برای مراجعه‌کنندگان ناشی از این کمبود گفت: متاسفانه در روز مراجعه بیماران به بیمارستان فقط یک پزشک عمومی در آن مکان حضور داشت که این مساله موجب معطلی بیماران و گلایه آنها شده بود.

کمالی با بیان این‌که کمبود پزشک و کادر درمانی در حالی در این بیمارستان به چشم می‌خورد که طبق قانون حضور حدود 12 - 11 پزشک در بیمارستان الزامی است، افزود: استخدام نکردن پزشکان مورد نیاز از سوی مسئولان ذی‌ربط از یک سو و وجود ایام تعطیلی عید فطر و مرخصی پزشکان از سوی دیگر موجب کمبود پزشک در روزهای گذشته در این بیمارستان بوده است.

شاکر، مدیر بیمارستان اردکان هم درباره کمبود پزشک در این بیمارستان گفت: با اتمام زمان طرح تعدادی از پزشکان عمومی، با کمبود پزشک مواجه هستیم و متاسفانه تعداد نیروهای پزشک رسمی نیز در سال‌های اخیر به حداقل خود رسیده است و اکثریت پزشکان به حالت قراردادی در اورژانس فعالیت می‌کنند که امیدواریم ساز و کاری از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای استخدام تعدادی پزشک برای شهرستان اردکان تعریف شود.

مصرف سبزی آلوده یکی از احتمالات است

در همین حال مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که مراجعه‌کنندگان به بیمارستان ضیایی به طور پراکنده و در چند روز به این عارضه مبتلا و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، به جام‌جم گفت: اکنون تمام این مراجعه‌کنندگان که تعدادشان از 150 نفر تجاوز نمی‌کرد، تحت درمان و معالجه قرار گرفتند و دیگر مشکل خاصی در این باره نیست.

دکتر محمدحسین زارع با بیان این‌که کودکان و افراد مسن عمدتا بستری شده و افراد جوان به‌صورت سرپایی معالجه شدند، افزود: اکنون فقط تعداد کمی از این افراد در بیمارستان بستری هستند.

وی با بیان این‌که دلیل اولیه شیوع این بیماری از سوی کارشناسان، مصرف سبزی آلوده اعلام شده است، خاطرنشان کرد: البته مصرف سبزی آلوده فقط یک احتمال است و بررسی‌ کارشناسان در این باره همچنان ادامه دارد و به محض اعلام نتیجه نهایی،‌ به مردم و رسانه‌ها اعلام می‌شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که اسهال و استفراغ، سردرد و دردهای عضلانی از نشانه‌های این بیماری است، یادآور شد: مصرف سبزی و آب آلوده فقط برخی احتمالات اعلام شده از سوی کارشناسان است و احتمالات دیگری نیز مانند تغییر سبک غذایی پس از یک ماه روزه‌داری و همچنین رعایت نکردن بهداشت دست و... وجود دارد که به این دلایل نیز تاکنون مراجعاتی به بیمارستان‌ها شده است.

احتمال آلوده بودن آب

در همین حال خبرنگار صدا و سیمای استان یزد در شهرستان اردکان که خود در یکی از شب‌های حضور مراجعه‌کنندگان به بیمارستان ضیایی که همراه با ازدحام جمعیت بوده، در آن مکان حضور داشته است، به جام‌جم گفت: به نظر می‌رسد تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان بسیار بیشتر از آماری باشد که مسئولان ارائه می‌دهند، زیرا فقط در شبی که من در بیمارستان حضور داشتم، حدود صد نفر به آنجا مراجعه کردند که 60 - 50 نفر آنها بستری شدند، این در حالی است که در شب‌های قبل و بعد آن نیز مراجعات زیادی به بیمارستان شده بود.

حمیدرضا مستوفی با اشاره به کمبود پزشک و کادر درمان در بیمارستان افزود: در آن شب فقط یک پزشک و چند پرستار در بیمارستان حضور داشتند که پاسخگوی نیاز بیماران نبود، به همین دلیل بیماران زیادی با وجود ناراحتی و وخامت حال، ساعت‌ها در انتظار معاینه و درمان معطل مانده بودند.

وی با بیان این‌که احتمال آلوده بودن آب شرب یکی از دلایل بروز این بیماری است که از آن صحبت می‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون مخزن ده هزار مترمکعبی آب شرب شهرستان که پیش از این از آب انتقالی اصفهان پر می‌شد، کاملا خالی است و آب لوله‌کشی شهر از تجمیع آب ده تا 12 چاه منطقه تامین می‌شود که این آب بسیار بدمزه و بی‌کیفیت است و به همین دلیل هم دو دستگاه تصفیه آب در دو نقطه شهر برای تامین آب شرب مردم تعبیه شده است.

فاطمه مرادزاده ‌/ گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دنیا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
۰
۰
كاش مسئولین رسیدگی كنن. هم به مشكل آلودگی آب، هم كمبود پزشك.
ممنون.

نیازمندی ها