انتقال بازیکن استقلال یک اتفاق ساده نبود

همه جانشینان مجتبی جباری

انتقال این بازیکن از استقلال به سپاهان بیش از یک انتقال ساده می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
کد خبر: ۵۸۲۳۱۶
همه جانشینان مجتبی جباری

مجتبی جباری بالاخره از استقلال رفت، بازیکنی که به اذعان بسیاری، از حد و اندازه‌های یک ستاره بزرگ‌تر بود، اما مصدومیت‌های پی‌در‌پی اجازه هنرنمایی بیشتر را به او نداد. جدایی جباری از استقلال یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بود. در واقع این بازیکن پس از اتمام لیگ دوازدهم در همان شرایطی قرار گرفت که پس از پایان هر فصل با آن مواجه می‌شد، به این ترتیب که بر سر مسائل مالی با باشگاه وارد یک چالش جدی می‌شد، اما با مدارای مدیران و مربیان باشگاه دوباره قرارداد جدیدی امضا می‌کرد و در تیم ماندگار می‌شد. اما این سناریوی تکراری این بار در پایان فصل سیزدهم اجرا نشد و در حالی که قلعه‌نویی می‌توانست با میانجیگری بین فتح‌الله‌زاده و جباری ستاره خود را یک فصل دیگر نگه دارد، خود را به اردوی استقلال در کیف اکراین مشغول کرد تا همه چیز برخلاف فصول گذشته پیش برود و جباری به سپاهان یعنی جدی‌ترین حریف استقلال بپیوندد. قلعه‌نویی این روزها دغدغه فکری‌اش این است که در خلال لیگ سیزدهم چه بازیکنی می‌تواند جانشین جباری باشد.

استقلال بدون جباری

جدایی مجتبی جباری از استقلال فقط یک انتقال ساده نبود، انتقال این بازیکن از استقلال به سپاهان بیش از یک انتقال ساده می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. این‌که جباری در سپاهان چه عملکردی خواهد داشت در جای خود می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، اما مهم این است که استقلال بدون جباری در لیگ سیزدهم چه می‌کند؟ در فصل نقل و انتقالات بازیکنان زیادی از جمع استقلالی‌ها جدا شدند، اما مهم‌ترین بازیکن مجتبی جباری است که استقلال به طور حتم برای از دست دادن این بازیکن با مشکل مواجه خواهد شد. او یکی از تاثیر‌گذارترین بازیکنان استقلال در چند سال اخیر بود و می‌توان سهم زیادی از قهرمانی‌های استقلال را به او نسبت داد. جباری ویژگی‌هایی داشت که او را به یکی از بهترین بازیکنان تاریخ استقلال تبدیل کرد که البته این ویژگی‌ها در بسیاری اوقات در سایه مصدومیت‌های بی‌پایان او دیده نشد.

همه ویژگی‌های شماره 8 سابق

جباری بازیساز واقعی است و در صورتی که مصدوم نباشد می‌تواند به عنوان مغز متفکر تیم میانه میدان را به دست بگیرد و حملاتی را طراحی کند که فقط به گل منجر می‌شود. او رابطی ماهر برای وصل‌کردن مهاجمان و مدافعان است و بسرعت می‌تواند جریان بازی را تغییر بدهد. استقلال با این بازیکن نظم بیشتری در خطوط مختلف داشت و با تمرکز بیشتری بازی را دنبال می‌کرد. هافبک سابق استقلال علاوه بر این‌که در خط دفاع تاثیر‌گذاری خود را دارد در روند سرعت بخشیدن به حملات نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند و یک هماهنگ‌کننده فوق‌العاده میان بازیکنان محسوب می‌شود. جباری یک بازیکن تکنیکی است که البته برخلاف بسیاری از بازیکنان تکنیکی دیگر می‌داند چطور از تکنیکش استفاده کند و آن را کجای زمین به کار ببرد. او بیهوده دریبل نمی‌کند و در پاسکاری نیز مهارت بسیار بالایی دارد که این مهم او را از سایر بازیکنان استقلال متمایز می‌کند. هافبک کنونی سپاهان اصفهان در سرعت بخشیدن به حرکت هم‌تیمی‌هایش نیز نقش دارد و می‌تواند سرعت تیمش را در برخی لحظات بسیار بالا ببرد. جباری این تکنیک را با هوش بالایش آمیخته می‌کند تا به این ترتیب به یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران تبدیل شود. اما در حالی که استقلالی‌ها گزینه‌های متفاوتی را به عنوان جانشینان جباری نام می‌برند باید بررسی کرد کدام‌یک از این جانشینان، همه ویژگی‌های ذکر شده جباری را دارند.

بحثی بدون توجیه فنی

احمد جمشیدیان، جواد نکونام و پژمان نوری به عنوان گزینه‌های جانشینی مجتبی جباری معرفی می‌شوند. جمشیدیان به عنوان یک هافبک هر چند در کارهای هجومی هم شرکت می‌کند و گاهی اوقات در نقش یک مهاجم در زمین ظاهر می‌شود، اما قطعا توانایی‌هایی به اندازه مجتبی جباری ندارد. نکونام و نوری نیز به اندازه کافی در میانه میدان تحرک دارند بخصوص نکونام که نبض میدان را در دست می‌گیرد، اما این دو نیز بیشتر متمایل به کارهای دفاعی هستند و با همه توانایی‌هایی که دارند هرگز نمی‌توانند دقیقا ایفاگر نقش جباری باشند. جواد نکونام که قرارداد خود را با آبی‌ها تمدید کرده است انعطاف بسیار زیادی دارد و می‌تواند یک بازیساز واقعی در جریان بازی باشد، اما امور دفاعی گاهی اوقات او را از نقش یک بازیساز و هماهنگ‌کننده دور می‌کند. نوری هم گاهی اوقات به طور کامل به سمت کارهای دفاعی متمایل می‌شود، علاوه بر این او سرعت جباری را ندارد و به اندازه او تکنیکی نیست. بازیکن سابق ملوان بندر انزلی نمی‌تواند همانند جباری در میان بازیکنان هماهنگی ایجاد کند، بنابراین جانشینی تمام عیار برای جباری نیست و نخواهد بود. البته نباید نام آندرانیک تیموریان را از قلم انداخت؛ هافبکی که از ارکان اصلی استقلال محسوب می‌شود و یکی از تاثیر‌گذارترین بازیکنان این تیم در فصل سیزدهم خواهد بود. هر بازیکنی ویژگی‌های مختص به خودش را دارد و به همین دلیل نمی‌توان بازیکنانی با سابقه و ستاره همچون نکونام و تیموریان را جانشینانی برای جباری معرفی کرد. بحث جانشین شدن بازیکنانی همچون تیموریان و نکونام و حتی نوری و جمشیدیان به جای مجتبی جباری را فتح‌الله‌زاده و قلعه‌نویی ابتدا مطرح کردند، بحثی که به نظر می‌آید توجیه فنی ندارد و غلط است.

استقلال، کامل‌تر از فصل گذشته

با وجود جدایی بازیکنانی نظیر مجتبی جباری، علی حمودی، حسن اشجاری، ایمان موسوی، فرزاد حاتمی و کیانوش رحمتی، منصور پورحیدری استقلال این فصل را کامل‌تر از فصل گذشته می‌داند. البته حق هم دارد چرا که ستاره‌های بزرگ فوتبال ایران همگی در استقلال حضور دارند، از تیموریان و نکونام گرفته تا حیدری و رحمتی و منتظری. پورحیدری بتازگی طی گفت‌و‌گویی اظهار کرد: «تقریبا تیم بسته شده است. اگر خارجی‌هایی که با دیدن فیلم‌هایشان انتخاب ‌کرده‌ایم همان‌ها باشند که فکر می‌کنیم، اعتقاد دارم تیم ما در حال حاضر خیلی کامل‌تر از سال گذشته است.»

پورحیدری کاملا حق دارد ادعای این را داشته باشد که یک تیم کامل را دارد، تیمی که در تمام پست‌هایش بازیکن خوب و درجه یک به اندازه کافی دارد، اما در میان همه این بازیکنان خوب و درجه یک کدام‌یک می‌توانند طبق خواسته قلعه‌نویی به طور کامل نقش مجتبی جباری را به عهده بگیرند؟ جباری حالا در سپاهان بازی می‌کند، یعنی اصلی‌ترین رقیب استقلال در چند سال اخیر در راه تصاحب جام قهرمانی، اما همین رقیب استقلال اکنون بازیکنی دارد که در فصل گذشته نقش مهمی را در قهرمانی آبی‌ها در لیگ برتر ایفا کرد.

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها