رییس دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی وزارت بهداشت خبر داد:

شیوع مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان 6.4 درصد

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از اجرای طرح پایش سوءمصرف موادمخدر و الکل در میان تمام دانشجویان کشور خبر داد و گفت: این طرح در دانشگاه‌های وزارت علوم، آزاد و وزارت بهداشت در حال انجام است و در چند ماه آینده به اتمام می‌رسد.
کد خبر: ۵۷۸۱۷۵
اجرای پایش سوءمصرف موادمخدر و الکل میان دانشجویان

محمدحسین آیتی در مورد میزان دسترسی دانشجویان علوم پزشکی به مواد مخدر اظهار کرد : در معاونت دانشجویی اداره‌ای با عنوان اداره مرکزی مشاوره دانشجویی وجود دارد که این اداره در تمام 50 دانشگاه علوم پزشکی کشور به دانشجویان مشاوره می‌دهد.

 

وی ادامه داد: بر اساس عملکرد این اداره‌های مشاوره، تمام دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌های علوم پزشکی پس از ثبت‌نام باید به این اداره مراجعه کنند و آزمایش‌های بین‌المللی سلامت روان را پاسخ دهند.

 

آیتی گفت: این آزمایش‌ها کاملاً استانداردهای روانپزشکی را دارا است و در آن سوء مصرف مواد مخدر و الکل نشان داده می شود. بنابراین چنانچه دانشجویان سوء مصرف مواد مخدر و الکل داشته باشند. نمره‌ای از حد معمول پایین‌تر می‌گیرند و این دانشجویان با عنوان دانشجویان آسیب‌پذیر یا در معرض خطر شناسایی می‌شوند.

 

وی توضیح داد : پس از شناسایی این دانشجویان چنانچه در بین آنها سوء مصرف مواد مخدر دیده شود یا در معرض خطر باشند با رعایت تمام ضوابط،حفظ حرمت آنها و همچنین محرمانه بودن این اطلاعات، تحت مشاوره‌های تخصصی قرار می‌گیرند.

 

آیتی با اشاره به اینکه حدود 4 مشاور و متخصص در این حوزه در هر دانشگاه وجود دارد، اظهار کرد: این مشاوران در زمینه مسائل خانوادگی، تحصیلی و شخصی مشاوره را با دانشجویان در معرض آسیب آغاز می‌کنند و طبق گزارش‌های ارسالی از سوی دفاتر مشاوره، اثر مثبتی داشته است.

 

وی با بیان اینکه تمام این آمار که از سوی دفاتر مشاوره ارسال شده، محرمانه است و ارائه میزان سوء مصرف مواد مخدر و الکل در دانشجویان ممکن نیست گفت: طبق گزارش‌های ارسالی، دانشجویی که در معرض خطر باشد با انجام مشاوره به دانشجوی موفق تغییر وضعیت داده و در طرحی با عنوان طرح پشگیری از افت تحصیلی که در حال اجرا است این ارتقاء را شاهد بوده‌ایم.

 

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: سوء مصرف مواد مخدر و الکل در دانشجویان علوم پزشکی واقعیتی است که وجود دارد اما همیشه در پرده‌ای از مسائل محرمانه باقیمانده است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها