آمریکا می‌خواهد اعمال تحریم و فشار از سوی این کشور بر ضد تهران پایانی نداشته باشد. فلج کردن اقتصاد ایران و به تبع آن ایجاد نارضایتی عمومی در مردم سیاستی است که مدت‌هاست از سوی سران کاخ سفید دنبال می‌شود و ارتباطی به نوع عملکرد دولت‌ها در ایران ندارد.
کد خبر: ۵۷۶۴۴۱

شاید بسیاری از تحلیگران غربی این‌چنین می‌پنداشتند که روی کار آمدن دولتی میانه‌رو در ایران شرایط را برای کاهش تحریم‌ها مهیا می‌کند، اما چندی پیش اجرای تحریم‌هایی جدید آغاز شد و به این ترتیب آمریکا نشان داد که هیچ تغییری در مسیر پیشین خود با ایران نداده است.

با وجود این توانایی بالای ایران برای دورزدن تحریم‌ها آمریکا را بر آن داشت که برای اجرای اهدافش به کشورهای دیگر متوسل شود.

پس از آن که رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند کالاهای ایرانی بازارهای گرجستان را لبریز کرده و سرمایه‌گذاری‌های ایران در این کشور افزایش یافته است، مقامات آمریکایی دست به کار شدند تا شرایط را برای ایران دشوار کنند. لغو قراردادی که سه سال پیش برای سفر اتباع دو کشور ایران و گرجستان بدون نیاز به ویزا، میان تهران و تفلیس به امضا رسیده بود، نمونه‌ای از تلاش‌های آمریکا بر وادار کردن دولت‌های دیگر به منظور فشار بر ایران است.

این خبر را می‌توان جدیدترین اقدام دولت گرجستان برای همراه شدن با فشارهای غرب علیه ایران دانست؛ رویه‌ای که بویژه طی هفته‌های اخیر شدت گرفته و در قالب اقدامات متعددی نمود پیدا کرده است.

حضور موفق بازرگانان ایرانی در گرجستان، خشم آمریکا را برانگیخته بود تا آنجا که دیوید کوهن مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده بود، ما هر گونه اقدام ایران برای دور زدن تحریم‌ها در گرجستان را متوقف می‌کنیم.

این امر فقط معطوف به تهدید‌ها نشد بلکه موجب شد تا در ماه‌های اخیر، دو هیات وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا به گرجستان سفر کردند تا درباره نگرانی‌هایشان درباره تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از روابط تجاری خود با گرجستان، با مقامات این کشور گفت‌وگو کنند. پس از این امر دولت گرجستان تحت‌فشارهای آمریکا حساب 150 ایرانی را در این کشور مسدود کرد و اکنون در شرایطی به لغو مقررات سفر بدون ویزا با ایران اقدام می‌کند که این دولت با عزمی جدی درصدد است خود را با سیاست‌های تحریمی غرب علیه ایران همسو کرده و احتمالا به این واسطه، امتیازاتی را از غرب و بویژه آمریکا کسب کند. اما در این میان متضرر اصلی گرجستان است، آمریکا خود می‌داند که در مقابل فشارهای گسترده‌ای که بر ایران وارد کرده است، چنین مسائلی برای ایران زنگ تفریح محسوب می‌شود و این گرجستان است که شریکی مطمئن را از دست می‌دهد.

کتایون مافی / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها