رئیس فدراسیون دوومیدانی: تیم منسجم و خوبی را به هند اعزام کرده‌ایم

پیش به​سوی کسب افتخار در آسیا

بیستمین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا در شرایطی از امروز در هند آغاز می‌شود که دوومیدانی ایران در کنار بخت‌های مسلم مدال‌آوری خود این بار امیدوار است برای نخستین بار در تاریخ ملی‌پوشان کشورمان در مواد 100 و 200 متر موفق به کسب مدال شوند؛ امری که به باور مسئولان فدراسیون و کارشناسان این حوزه دور از دسترس نیست.
کد خبر: ۵۷۶۳۰۱

پیکارهای جهانی مسکو مهم‌ترین رودیداد سال دوومیدانی دنیاست که مردادماه برگزار می‌شود و به همین دلیل دوندگان سراسر دنیا تلاش می‌کنند با کسب حد نصاب‌های لازم سهمیه ورود به این رقابت‌ها را کسب کنند. نکته‌ای که بر رقابت‌های قهرمانی آسیا هم سایه افکنده است و تا روزهای پایانی پیش از آغاز پیکارها در هند 360 ورزشکار مرد و 220 ورزشکار زن از 43 کشور آسیایی برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده بودند و بنابر اعلام ستاد برگزاری رقابت‌ها 14 قهرمان دوره گذشته در بخش مردان و زنان نیز در این دوره حضور دارند.

حسن تفتیان و رضا قاسمی در ماده 100 و 200 متر، هادی سپهرزاد و عبدالجلیل توماج در دهگانه، محسن ربانی در پرش با نیزه، سجاد هاشمی و احسان طهماسبی در 400 متر، علیرضا مهر صفوتی در پرتاب وزنه، مریم طوسی در دوی 100 و 200 متر ، روح‌الله عسکری در 110 متر با مانع، احمد فرود در 3000 و 5000 متر، سجاد مرادی و امیر مرادی در ماده 800 و 1500 متر، کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع، محمد ارزنده در پرش طول، کاوه موسوی و رضا مقدم در پرتاب چکش، محمد و محمود صمیمی در پرتاب دیسک، سپیده توکلی در هفتگانه و لیلا رجبی در ماده پرتاب وزنه ملی‌پوشان شرکت‌کننده کشورمان در این رقابت‌ها هستند؛ ترکیبی که افشین داوری، رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره آن به جام‌جم گفت: ما تیمی منسجم و کامل را راهی بیستمین دوره مسابقه‌های قهرمانی آسیا در هند کرده‌ایم و در پرتاب‌ها بخصوص پرتاب دیسک شانس زیادی برای کسب مدال داریم.

رئیس فدراسیون دوومیدانی پیش‌بینی کرد رویداد امسال در سطح نسبتا بالایی برگزار شود، او در این باره تصریح کرد: یکی از دلایل حضور بیشتر ورزشکاران خوب آسیا در این دوره از مسابقات، کسب مقام نخست و مجوز حضور در مسابقات قهرمانی جهان در روسیه است و ما نیز امیدواریم که ورزشکاران کشورمان بتوانند به این افتخار دست پیدا کنند.

در اندیشه نخستین مدال آسیایی

در شرایطی که رئیس فدراسیون دوومیدانی شرایط نمایندگان مواد 100 و 200 متر را خوب دانست، بیژن شادمهر، کارشناس دوومیدانی در این باره به جام‌جم گفت: خوشبختانه نمایندگان ایران در این ماده پیشرفت چشمگیری داشته و سهمیه ورودی رقابت‌های جهانی را کسب کرده‌اند و چنانچه با همین روند در رقابت‌های هند ظاهر شوند می‌توانند برای نخستین بار دوومیدانی ایران را در این دو ماده صاحب مدال کنند؛ امری که گرچه پیشتر در رده سنی جوانان محقق شده است، اما به هر ترتیب کسب مدال در ماده سرعت رده سنی بزرگسالان اهمیت دیگری دارد. با وجود این در هر دو ماده دوندگان تایوانی می‌توانند حریفان جدی برای تفتیان و قاسمی باشند.

شرایط ملی‌پوشان ایران در ماده 400 متر چگونه است، داوری در پاسخ به این پرسش این گونه اظهارنظر کرد: طهماسبی و هاشمی شرایط قابل قبولی دارند و امیدواریم هر دو را در فینال ببینیم.

این در حالی است که در این ماده دونده‌هایی از عربستان، ژاپن و بحرین که همگی از برترین‌های آسیا محسوب می‌شوند در ماه‌های گذشته عملکردی بهتر از نمایندگان ایران داشته‌اند و بر این اساس شادمهر معتقد است در 400 متر ملی‌پوشان ایران کار سختی پیش رو دارند.

برادرانی که خوب هوای هم را دارند

اما در 800 و 1500 متر برادران مرادی یعنی سجاد و امیر نمایندگان کشورمان هستند؛ دو ملی‌پوشی که همواره در رقابت‌های مختلف به قول معروف خوب هوای هم را دارند و اوج این کار را در بازی‌های آسیایی گوانگجو شاهد بودیم و همراهی این دو نفر در نهایت به کسب مدال سجاد منجر شد. سجاد مرادی در آستانه رقابت‌های هند این گونه اظهارنظر کرد: مطمئن باشید سجاد مرادی آماده است و در مسابقات قهرمانی آسیا توانمندی خود را به نمایش خواهد گذاشت.

کسب ورودی جهانی از انگیزه‌های سجاد مرادی است. او در این باره گفت: هنوز دیر نشده است، تمام دوومیدانی‌کاران جهان تا دوازدهم مرداد فرصت دارند به حدنصاب برسند، ضمن این که من با قهرمانی در آسیا، به صورت خودکار جواز حضور در مسابقات روسیه را خواهم گرفت.

درباره این ماده بیژن شادمهر، کارشناس دوومیدانی تاکید کرد که احتمال مدال‌آوری سجاد مرادی در ماده 800 متر بسیار بالاست. اما روح‌الله عسکری در ماده 110 متر با مانع که نخستین مدال تاریخ ایران در این ماده را سال 2005 کسب کرد و بر سکوی سوم آسیا ایستاد، دوندگانی از چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، کویت و تایلند را پیش رو دارد که حریفان جدی او محسوب می‌شوند. شادمهر درباره این ملی‌پوش چنین اظهار نظر کرد: عسکری در آخرین مسابقه خود رکورد 13 ثانیه و 80 صدم ثانیه را ثبت کرد. اگر بتواند در هند این رکورد را به 13.60 یا 13.70 ارتقا دهد می‌تواند مدال بگیرد. اما این کارشناس دوومیدانی با اشاره به این که احمد فرود در ماده 3000 متر مانع با رکورد این فصلش در مکان هفتم قرار دارد، تاکید کرد این ملی‌پوش کشورمان شانسی برای کسب مدال ندارد.

امید به نیزه و ارتفاع

اما افشین داوری رئیس فدراسیون دوومیدانی در ادامه تشریح شرایط دیگر ملی‌پوشان کشورمان گفت: در پرش طول و ارتفاع افراد خوبی داریم و در پرتاب چکش و پرش با نیزه امیدوار به افتخارآفرینی و کسب نتایج خوب هستیم.

در این باره شادمهر به جام‌جم گفت: در پرش ارتفاع شانس بالایی برای کیوان قنبرزاده قائل هستم چرا که صرف نظر از قهرمان قطری که 2 متر و 40 سانتی‌متر می‌پرد دیگر مدال‌های این وزن بین نماینده ما، ژاپن و چین تقسیم می‌شود و قنبرزاده می‌تواند در یک روز خوب یک مدال ارزشمند کسب کند، اما در پرش طول در حالی که چهار نفر رکورد بالای 8 متر را در کارنامه خود دارند یکی از آن چهار نفر محمد ارزنده است و او می‌تواند مدال کسب کند. این کارشناس دوومیدانی پرتابگران چین، ژاپن و هند را حریفان جدی محسن ربانی در پرش با نیزه دانست و کار او را کمی سخت داست.

برادران صمیمی هم می‌توانند

در حالی که در پرتاب وزنه صفوتی نماینده کشورمان رکورد کمتر از 19 متر را دارد، به باور کارشناسان او برای کسب مدال باید این رکورد خود را به بالای 19 متر برساند، با این حال در پرتاب دیسک در حالی که خبری از احسان حدادی نیست برادران صمیمی یعنی محمود و محمد بخت بالایی برای کسب مدال دارند و در این میان اعتماد به نفس محمود صمیمی امیدوارکننده است. او در این باره نه تنها به کسب مدال که با ارتقای رکورد ورودی خود می‌اندیشد. در این باره شادمهر معتقد است برادران صمیمی می‌توانند طلا و نقره این ماده را برای کشورمان به ارمغان بیاورند. هر چند به باور او در پرتاب چکش هم موسوی و مقدم نمایندگان ایران رقابت سختی پیش‌رو دارند و موسوی که کارنامه خوبی در رقابت‌های برون‌مرزی دارد می‌تواند در هند خوب پرتاب کند.

تلاش سپهرزاد برای تکرار قهرمانی

داوری، رئیس فدراسیون دوومیدانی در باره ماده دهگانه گفت: در دهگانه نیز هادی سپهرزاد قهرمان آسیا و عبدالجلیل توماج را داریم که امیدواریم سپهرزاد عنوان خود را تکرار کند.

سپهرزاد تاکید کرد: با انجام تمرینات خوب در آلمان از آمادگی نسبتا خوبی برخوردارم و امیدوارم مجوز حضور در مسابقات جهانی روسیه را کسب کنم.

او دارنده مدال طلای دهگانه قهرمانی آسیا در سال 2011، مدال طلای هفتگانه داخل سالن آسیا در سال 2010، مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا در سال‌های 2007، 2009، مدال نقره مسابقات داخل سالن آسیا در سال 2008 و مدال نقره بازی‌های داخل سالن آسیا در سال 2005 را در کارنامه خود دارد و باز هم از امیدهای اصلی کاروان ایران محسوب می‌شود.

سپهرزاد اظهار کرد: در ماده دهگانه به دلیل برگزاری مسابقات در طول دو روز، اتفاق‌های زیادی برای ورزشکاران این ماده رخ می‌دهد و شانس آسیب‌دیدگی ورزشکاران به دلیل فشار زیادی که به خود می‌آورند بالاست، اما من برای دست یافتن به اهدافی که در سر دارم، تمام توان خود را به کار خواهم گرفت و امیدوارم با بدشانسی مواجه نشوم. اما در ماده پیاده‌روی که ابراهیم رحیمیان مجوز ورودی رقابت‌های جهانی را کسب کرده است، حریفان سرسختی از کشورهای چین و ژاپن در پیش دارد و چنانچه رکورد خوبی بزند، می‌تواند جزو شش نفر برتر قرار گیرد.

3 بانویی که می‌توانند 2 مدال بگیرند

مریم طوسی، لیلا رجبی و سپیده توکلی بانوان ایرانی در این رقابت‌ها هستند و داوری رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره آنها گفت: امیدوارم رجبی خوش‌رنگ‌ترین مدال خود را در آسیا در این دوره به دست آورد و بقیه نیز موفق باشند. البته توکلی پیش از شروع مسابقات با آسیب‌دیدگی مواجه شد، با این حال تیم پزشکی فدراسیون تلاش خود را به کار گرفته تا او بتواند نتایج خوبی به دست آورد.

با این حال شادمهر کارشناس دوومیدانی درباره شرایط بانوان گفت: طوسی در 100 و 200 متر بدون شانس هم برای کسب مدال نیست، توکلی در هفتگانه رکوردهای خوبی دارد و اگر در شرایط آرمانی باشد، شانس مدال دارد و رجبی هم مطمئنا می‌تواند مدال طلا یا نقره پرتاب وزنه را کسب کند.

اعداد، رشد ایران را نشان می‌دهند

در مجموع دوومیدانی ایران در سال‌های گذشته چه روندی را سپری کرده است، این پرسش پایانی ما از شادمهر کارشناس دوومیدانی بود که او در پاسخ به آن گفت: خوشبختانه چون در دوومیدانی اعداد حرف اول و آخر را می‌زنند هیچ شک و شبهه‌ای برای روند رو به رشد دوومیدانی ایران نیست و کارشناسان و متخصصان آسیا بر این نکته اذعان دارند، چراکه در بسیاری مواد در حالی که جایگاهی در آسیا نداشتیم، هم‌اکنون نمایندگانمان در میان ده نفر و حتی پنج نفر آسیا هم هستند.

وی خاطرنشان کرد: تنها نقطه ضعف ما در مواد استقامت 5 و 10 هزار متر است که خیلی سخت می‌شود دونده‌ای را پیدا کرد که بتواند انرژی بالای مورد نیاز این دو مواد را تامین کند و ماه‌ها شرایط سخت استقامت را تحمل کند. به هر ترتیب امیدواریم دوومیدانی ایران با شتاب بیشتری در همه مواد سیر صعودی داشته باشد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها