بازدیدکنندگان نمایشگاه اتم اکسپو ۲۰۱۳ روسیه:

دستاوردهای ایران در زمینه انرژی هسته ای چشمگیر است

جمعی از بازدیدکنندگان غرفه ایران در نمایشگاه اتم اکسپو ۲۰۱۳ روسیه در شهر تاریخی سنت پترزبورگ، دستاوردها و پیشرفت های کشورمان در حوزه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در سالهای اخیر را چشمگیر توصیف کردند.
کد خبر: ۵۷۴۵۶۱
دستاوردهای ایران در زمینه انرژی هسته ای چشمگیر است

ویکتور کارمانسکی از کارشناسان روس حاضر در این رویداد بین المللی گفت: هر چند مقایسه دستاوردهای ایران در حوزه انرژی هسته ای با قدرتهای صاحب نام این عرصه در سطح جهان به دلیل نوپا بودن این صنعت در ایران غیرمنطقی است، اما وسعت غرفه های جمهوری اسلامی در این نمایشگاه گویای مسایل زیادی است.

وی افزود: هر چند روسیه در قالب ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر با ایران همکاری دارد و ما از تلاش مستمر ایرانیان برای توسعه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای آگاه هستیم، اما تماشای دستاوردهای ایران در نمایشگاه اتم اکسپو ۲۰۱۳ تجربه متفاوتی است.

کارمانسکی اضافه کرد: من تجربه همکاری با شرکتهای اروپایی فعال در زمینه انرژی هسته ای را دارم و بخوبی پشتکار ایرانیان برای سیر مراحل پیشرفت دانش فنی مهندسی هسته ای را درک می کنم.

کارشناس روس اظهار امیدواری کرد که دانشمندان و متخصصان ایرانی با ادامه تلاشهای خود بتوانند به دستاوردهای بیشتری در حوزه صنعت هسته ای و استفاده صلح آمیز از این امکان برای توسعه هر چه بهتر جامعه خود بهره ببرند.

آلنا کوریوا دیگر بازدید کننده غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اتم اکسپو ۲۰۱۳ روسیه گفت: ایران از معدود کشورهایی است که به جمع کشورهای دارای فناوری و دانش هسته ای جهان پیوسته است و تلاش می کند با اتکا بر استعداد نیروهای نخبه و جوان خود در این زمینه پیش رود.

کوریوا با بیان اینکه برپایی دو غرفه در نمایشگاه اتم اکسپو ۲۰۱۳ روسیه از توانمندیهای بالای ایران در عرصه صنعت هسته ای حکایت می کند، اظهار داشت: بر اساس آنچه در خبرها خوانده و شنیده ام، ایرانیان در مقام پاسخگویی به خودداری غربیها از تحویل سوخت هسته ای، خودشان در مدت زمان کوتاهی به دانش تولید سوخت هسته ای دست یافته اند که در نوع خود اتفاق جالبی محسوب می شود.

وی با اشاره به برتری جویی غربیها در موضوع انرژی هسته ای و تلاش آنها برای حفظ انحصار صنعت و دانش هسته ای در دستان خود، تشریح کرد: بدون شک ظهور کشورهایی مانند ایران در جمع کشورهای دارای دانش و تخصص بالای هسته ای می توانند موازنه قوا در این حوزه حساس و حیاتی را به نفع کشورهای در حال توسعه تغییر دهد.

ریموند بازدیدکننده دیگری از یک شرکت غربی فعال در حوزه هسته ای است که پس از تماشای غرفه کشورمان در نمایشگاه اتم اکسپو ۲۰۱۳، دستیابی ایرانیان به این سطح از فناوریها و دانش هسته ای را غافلگیرکننده خواند.

ریموند با اذعان به تلاش برنامه ریزی شده غربیها برای غارت منابع خدادای کشورهای در حال توسعه و فقیر گفت: به نظر من ایرانیان با ساختارشکنی در این مسیر توانستند به ملتهای دیگر پیام دهند که با پشتکار و کار علمی می توان مرزهای علمی ساختگی شمار معدودی از کشورهای مدعی نمایندگی جامعه جهانی را در هم نوردید.

کارشناس غربی که دارای تحصیلات عالی در زمینه انرژی هسته ای است، افزود: هر چند مردم و دولت ایران به دلیل تلاش برای رهایی از وابستگی به جریان سلطه غربی در حوزه های سیاسی و فنی با تحریمهای یکجانبه و سیاه نمایی رسانه های وابسته غربی مواجه هستند، اما بدون شک ایستادگی ایرانیها در این زمینه از حمایت تمامی انسانهای آزاداندیش برخوردار هستند البته بدیهی است که تمامی کشورهای دارای فناوری هسته ای باید به قوانین و مقررات نهادهای بین المللی مسوول در این زمینه مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشند، هر چند متاسفانه این نهادها نیز تا حد زیادی تحت تاثیر و سیطره برخی قدرتهای غربی به ویژه آمریکا از مسوولیت ذاتی خود فاصله گرفته و ماموریت هایشان سیاسی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که مردم ایران با برخورداری هر چه بیشتر از مزایای نیروی هسته ای از دستاوردهای کشور خود در زمینه تولید برق اتمی و نیز محصولات رادیوداروی ساخت دانشمندان و محققان ایرانی بهره مند شوند.

دینگ از مسوولان غرفه شرکت دولتی هسته ای چین در نمایشگاه بین المللی اتم اکسپو ۲۰۱۳ روسیه نیز از غرفه ایران به عنوان یکی از پنج غرفه فعال این نمایشگاه یاد کرد و اظهار داشت: بازدید از محصولات و دستاوردهای به نمایش گذاشته شده در این غرفه دال بر پیشرفت سریع ایرانیها در زمینه فعالیتهای هسته ای در سالهای اخیر است.

این کارشناس چینی افزود: در غرفه ایران به بهترین نحو ممکن از چند رسانه ای ها برای به تصویر کشیدن دانش فنی مهندسی و محصولات هسته ای استفاده شده است.

وی با بیان اینکه مشاهده این سطح از پیشرفت متخصصان و مهندسان ایرانی در حوزه فعالیتهای هسته ای ما را شگفت زده کرد، افزود: خودمان از سانتریفوژهای نسل قدیمی و کوتاه روسی استفاده می کنیم و مشاهده سانتریفوژهای نسل جدید ساخت داخل در غرفه ایران برای ما بسیار جالب توجه بود.

دینگ با اشاره به ارایه بخش اعظمی از پیشرفتها و دستاوردهای صنعت هسته ای کشورمان در غرفه ایران اضافه کرد: ایرانیان با مهارت و ظرافت از ساختارهای مختلف عینی و تصویری برای به تصویر کشیدن امکانات و توانمندیهای هسته ای خود در نمایشگاه اتم اکسپو ۲۰۱۳ استفاده کرده اند.

نمایشگاه بین المللی سه روزه اتم اکسپو ۲۰۱۳ روسیه روز چهارشنبه با حضور هیات بلندپایه ایرانی در مجموعه نمایشگاهی «میخاییلوفسکی مانژ» شهر تاریخی «سنت پترزبورگ» روسیه آغاز به کار کرد.

ایران برای نخستین بار در قالب هیاتی بلندپایه و به عنوان یکی از کشورهای مطرح دنیا در حوزه صنعت هسته ای در نمایشگاه بین المللی اتم اکسپو ۲۰۱۳ حضور دارد.

نمایشگاه اتم اکسپو برای پنجمین سال متوالی در روسیه برگزار می شود و مسوولیت هیات ایرانی شرکت کننده در این نمایشگاه و همایشهای بین المللی همزمان با آن را فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی ایران بر عهده دارد.

نشستهای موضوعی در زمینه رویکردهای همگرا به توسعه صنایع هسته ای، آموزش پرسنل و طرحهای ابتکاری مرتبط با صنایع هسته ای در حاشیه نمایشگاه بین المللی اتم اکسپو ۲۰۱۳سنت پترزبورگ برگزار می شود.

شرکت کنندگان در نمایشگاه اتم اکسپو ۲۰۱۳ همچنین قار خواهند بود در مدت برگزاری این نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای خود را در تجارت، صنعت و غلوم هسته ای در بخشهای موضوعی به بازدیدکنندگان ارایه دهند.

همزمان با این نمایشگاه، نشست بین المللی مشارکت مسوولیت پذیر در توسعه انرژی هسته ای با شرکت چهار هزار نفر از ۵۳ کشور جهان برگزار می شود.

جمهوری اسلامی نیز در این نشست علمی تخصصی حضور گسترده ای دارد و متخصصان ایرانی در کنار کشورهای صاحب نام حوزه انرژی هسته ای توانمندیهای ایران را در این عرصه ارایه می دهند.

در این نشست موضوعاتی همچون حقوق بین المللی هسته ای، آموزش علوم هسته ای، حفظ محیط زیست و اطلاعات علمی و فناوری هسته ای و چشم انداز آن بررسی می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها