نگاه به دنیایی که رهبران دنیای آی‌.تی ترسیم می‌کنند

در D11 چه گذشت؟

کنفرانس D یکی از آن نشست‌های علمی شگفت‌انگیز دنیای آی.‌تی است که امسال برای یازدهمین بار متوالی و طی سه روز در کالیفرنیا برگزار شد. این کنفرانس برای نخستین بار در سال 1381 توسط وب‌سایت allthingsd.com پایه‌گذاری گردید و خیلی زود به یکی از گردهمایی‌های پرطرفدار و بااعتبار در دنیای فناوری دیجیتال تبدیل شد.
کد خبر: ۵۷۱۴۰۸

یکی از علت‌های محبوبیت سریع این کنفرانس شرایط خاص برگزاری آن است. در این نشست، چهره‌های موفق و سرشناسی از دنیای فناوری اطلاعات در شرایطی خاص گرد هم جمع می‌شوند. افراد پرسش‌شونده در این کنفرانس بدون هیچ گونه آمادگی قبلی، بدون متن سخنرانی از پیش تنظیم شده یا اسلاید و فیلمی برای تائید صحبت‌هایشان، توسط دو نفر روزنامه‌نگار حرفه‌ای دنیای آی‌.تی موردچالش قرار می‌گیرند. از همین رو حرف‌ها و اظهارات مدیران در کنفرانس‌های سالانه D بعضی وقت‌ها خیلی جالب و خواندنی می‌شود؛ مخصوصا زمان‌هایی که اخبار داغی را ناخودآگاه و در جریان پرسش و پاسخ‌های پرچالش، لو می‌دهند. امسال نیز یازدهمین دوره آن در حالی برگزار شد که چهره‌هایی همچون تروی کارتر (موسس و مدیرعامل Atom Factory)، جان چَمبِرس (مدیرعامل سیسکو)، تیم کوک (مدیرعامل اپل)، دیک کاستولو (مدیرعامل توییتر)، کازو هیرایی (مدیرعامل سونی)، جِفری ایمِلت (مدیرعامل جنرال الکتریک)، شِریل سَندبرگ (مدیر ارشد فیس‌بوک)، دِنیس وودساید (مدیرعامل بخش ارتباطات موتورولا) و عده‌ای دیگر از چهره‌های سرشناس دنیای آی‌.تی در آن حضور داشتند. در ادامه توجه شما را به مختصری از آنچه مدیران شش شرکت بزرگ آی‌.تی (به انتخاب کلیک) به آن اشاره کردند، جلب می‌کنیم.

1ـ لذت بازی، هدف اصلی پلی استیشن 4

کازو هیرایی مدیرعامل سونی در مراسم D11 در مورد کنسول نسل جدید این شرکت عنوان کرد: مهم‌ترین چیزی که نیاز به انجام آن داریم این است که موافقت کنیم و بفهمیم کنسول PS4 دستگاهی عالی برای علاقه‌مندان بازی‌های ویدئویی است که به مذاقشان خوش خواهد آمد. وی ادامه داد سونی قابلیت‌های زیاد غیر از بازی کردن را در کنسول جدیدش گنجانده است، اما این کنسول در وهله نخست دستگاهی برای بازی است. او در واقع بیشتر حرف‌هایش متوجه رقیب تازه متولدشده سونی یعنی اکس‌باکس‌وان بود که با ترکیب همه چیز در یک وسیله، کنسول بازی خود را به دستگاهی همه‌کاره تبدیل کرده است.

2ـ اچ تی سی وان با اندروید خالص

در این مراسم ساندرا پیچای، مدیر اندروید شرکت گوگل نسخه جدیدی از گوشی اچ تی سی وان را همراه سیستم عامل اندروید دست نخورده معرفی کرد. سوال اساسی در مورد معرفی این محصول این بود که چگونه سخت‌افزار ویژه گوشی وان این شرکت بدون نرم‌افزارهای اختصاصی آن کار خواهد کرد. با این حال هنوز قابلیت بیتس آودیو (Beats Audio) روی این گوشی وجود خواهد داشت. همچنین ماژول دوربین UltraPixel اچ‌تی‌سی فعال است ولی با برنامک دوربین خود اندروید کار خواهد کرد.

3ـ از لس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو  در کمتر از 30 دقیقه!

ایلان ماسک، کارآفرین دورگه آفریقایی ـ آمریکایی که نقش رهبری تسلا موتورز، سازنده بزرگ خودروهای الکتریکی را به عهده دارد این بار با ایده‌ای نو به نام هایپرلوپ (Hyperloop) در این کنفرانس ظاهر شد. او که قبلا با PayPal و شرکت اسپیس اکس شگفتی‌های زیادی آفریده بود، ایده جدیدش درباره سیستم حمل و نقلی را که می‌تواند فاصله 608 کیلومتری بین لس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو را با سرعت بسیار بالا به هم متصل کند، ارائه داد. او در تبیین سرعت بالای سیستم ابتکاری‌اش به قطارهای سریع‌السیر فعلی کالیفرنیا اشاره کرد که در برابر هایپرلوپ کندترین و گران‌ترین وسیله حمل و نقل در دنیا خواهد بود. ماسک به شوخی گفت که هایپرلوپ ابداعی‌اش ترکیبی از کنکورد، پرتاب‌کننده موشک و بازی هاکی روی میز خواهد بود. در ادامه وی با اظهار این‌که اگر طرح من از لحاظ اقتصادی غلط باشد، باز هم سوار شدن به چنین وسیله‌ای که قادر است در کمتر از 30 دقیقه مسافران را از لس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو برساند، بسیار لذتبخش خواهد بود، راه را بر انتقادهای آینده بست.

4ـ خالکوبی‌های الکترونیک و قرص تشخیص هویت موتورولا

رِجینا دوگان، مدیر ارشد طرح‌ها و فناوری‌های پیشرفته در موتورولا از دو طرح عجیب و غریب این شرکت پرده برداشت. اولی خالکوبی الکترونیک روی مچ دست که مانند یک چیپ می‌تواند اطلاعاتی را در خود ذخیره کند (این خبر را ما قبلا به اطلاع شما رسانده بودیم) و دومی که عجیب‌تر از اولی بود قرصی الکترونیک بود. این قرص با وارد شدن به معده فرد و پس از هضم شدن پوسته، تبدیل به ماشین زنده می‌شود که از اسید معده انرژی می‌گیرد و سیگنالی 18 بیتی در بدن منتشر می‌کند. به این ترتیب تمام بدن فرد تبدیل به یک کلید تشخیص هویت می‌شود. جالب است این قرص که توسط موتورولا قرص ویتامین تعیین هویت نامیده شده توانسته است از سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) مهر تائید را هم اخذ کند.

5ـ تصدیق هویت دو مرحله‌ای برای ورود به توییتر کافی نیست

دیک کاستولو، مدیرعامل تویتر در این مراسم بیان کرد که توییتر خود را موظف می‌داند امنیت بالایی برای حساب‌های کاربری این شبکه تامین کند. او همچنین اعتراف کرد تلاش این شرکت برای بالا بردن امنیت حساب‌های کاربران تا به امروز آنچنان سریع و بموقع نبوده است. توییتر از اول خرداد امسال تعیین هویت دو مرحله‌ای برای حساب‌هایش را در اختیار کاربران قرار داد. این ویژگی را می‌توان از منوی تنظیمات حساب توییتر خود برای هر حسابی که نشانی ایمیل و شماره تلفن تائید شده داشته باشد، فعال کرد. با فعال کردن این امکان، پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور باید کد شش رقمی را که از طریق پیامک برای کاربر ارسال می‌شود وارد کرد تا عملیات ورود به حساب کاربری انجام شود.

6ـ تولید برنامک اندرویدی از سوی اپل آیا اپل می‌تواند روزی برای سیستم عامل اندروید برنامک توسعه دهد؟

این سوال برای دوستداران اپل کفرآمیز به نظر می‌رسد، اما تیم کوک، مدیرعامل اپل گفت که شرکتش با این ایده مشکلی نخواهد داشت. طی جلسه پرسش و پاسخی که در خلال این مراسم برگزار شد، از کوک پرسیده شد آیا اپل قصد دارد برنامک‌های اختصاصی‌اش را برای اندروید هم ارائه کند یا خیر؟

تیم کوک در پاسخ گفت که ما [اپل] هیچ مشکلی برای انجام این کار نداریم. اگر به این نتیجه برسیم که چنین کاری برایمان منطقی و سودآور است، آن را انجام می‌دهیم. وی در ادامه با توجه به بسته بودن IOS در مقایسه با سیستم‌های عامل دیگر به این موضوع اشاره کرد که کم‌کم از شدت این موضوع در آینده کاسته خواهد شد، اما نه به اندازه‌ای که مشتری در معرض ریسک یک تجربه ناخوشایند قرار بگیرد؛ بنابراین این اقدام برای اپل به مانند راه رفتن روی لبه تیغ است، چون حساسیت بالایی برای این شرکت دارد.

همچنین وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد رایانه‌های پوشیدنی گفت که این نوع فناوری در آینده از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد و دنیای فناوری را دستخوش تغییر و تحول خواهد کرد. کوک گفت که اپل سبک و شیوه خودش را برای ارائه چنین فناوری‌ای خواهد داشت و در حقیقت این شرکت قصد ندارد دنباله‌روی پروژه گوگل در این حوزه موسوم به گوگل گِلس باشد. طبق شایعه‌ها اپل در حال کار روی یک ساعت مچی هوشمند خمیده است که با سیستم عامل آی‌.او.اس کار می‌کند و انتظار می‌رود تا اواخر امسال عرضه شود. همچنین با توجه به اظهارات کوک، وی در مورد عینک گوگل چندان خوشبین نیست، به طوری که او گفت راضی کردن مردم برای پوشیدن یک گجت چندان کار آسانی نیست.

رامین فتوت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها