گزارش پشت صحنه از برنامه ساعت 25 شبکه تهران

شبی آرام با دنیا دنیا موسیقی

اگر بیننده برنامه‌های شبکه تهران باشید، حتما برنامه ساعت 25 را که در زمینه موسیقی پاپ و سنتی است و همراه با تصاویری از فیلم‌های سینمایی پخش می‌شود را دیده‌اید. به منظور تهیه گزارش از این برنامه همراه با عوامل برنامه حدود ساعت 23 و 30 دقیقه وارد رژی پخش شبکه پنج سیما شدم. در ابتدا با محمود محمودی تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادم.
کد خبر: ۵۶۸۷۰۵

محمود قدیریان تکست‌های متن را که توسط نویسندگان برنامه نوشته شده، مرور می‌کند. سپس نورپردازان استودیو اعلام کردند که نور تنظیم است در همین لحظه تهیه‌کننده برنامه رو به من کرد و گفت: الان خیالم راحت است و تا شروع برنامه حدود 20 دقیقه زمان داریم و فرصت خوبی است تا در مورد برنامه توضیح مختصری بدهم. محمود محمودی 12 سال است در سازمان فعالیت می‌کند و در کارنامه کاری او برنامه‌های مختلفی همچون راه شب که آن هم نیمه‌های شب از شبکه پنج سیما پخش می‌شد، دیده می‌شود. وی در مورد برنامه ساعت 25 می‌گوید: به دنبال برنامه‌ای آرامش‌بخش شبانه با محوریت موسیقی بودیم. به همین دلیل طرح این برنامه در گروه اجتماعی شبکه پنج مطرح شد که خوشبختانه برنامه ساعت 25 از اواسط اسفند سال گذشته هر شب بجز پنجشنبه‌ها بعد از بخش خبری ساعت 24 از حدود ساعت 35 دقیقه بامداد به مدت 50 دقیقه به صورت زنده پخش می‌‌شود. این برنامه هر شب با تلاش و همکاری حدود 20 نفر که شامل سه تصویربردار، دو نورپرداز، دو صدابردار، کارگردان، منشی‌صحنه، مدیرصحنه، رایانه، ناظر پخش و هماهنگی هستند، روی آنتن می‌رود تا در ساعت پایانی شب لحظات خاطره‌انگیزی برای مخاطبان شبکه تهران، شبکه پایتخت ایجاد شود.

محمودی در ادامه ضمن تشریح بخش‌های مختلف برنامه گفت: در این برنامه سعی شده مصاحبه اختصاصی با افرادی که در عرصه موسیقی فعالیت دارند ولی کمتر در تلویزیون با آنها گفت‌وگو شده، انجام شود. با افرادی همچون فرهاد فخرالدینی، کیوان ساکت و دیگر هنرمندانی که در زمینه تنظیم آهنگ، موسیقی، ترانه‌سرایی و خوانندگان گفت‌وگو می‌کنیم.

البته این نوید را نیز به بینندگان برنامه می‌دهم که ان‌شاءالله در تابستان مهمان حضوری هم در برنامه داریم. محمودی در مورد انتخاب موضوع هفته برنامه می‌گوید: با توجه به رخدادهایی که در تقویم کشور داریم، همچنین از وقایع اجتماعی که پیرامون خود می‌بینیم و بازخوردهای مسائل جامعه، با کمک تیم برنامه‌ساز موضوع هر هفته انتخاب می‌شود. برای مثال هفته گذشته که مصادف با میلاد حضرت علی(ع) و آزادسازی خرمشهر سرفراز بود، محور برنامه در مورد جوانمردی بود. ولی این هفته که همزمان با تبلیغات ریاست‌جمهوری و بستن قراردادها در لیگ فوتبال است موضوع برنامه اختصاص به قول و قرار دارد.

محمودی گفت: ده دقیقه به شروع برنامه زمان داریم به همین دلیل در انتهای برنامه با هم صحبت می‌کنیم.

تصویربرداران و مجری برنامه وارد استودیو پخش شدند 3 دقیقه به شروع برنامه مانده اعلام شد همه موبایل‌ها خاموش شود و مدت زمان پخش برنامه امشب 51 دقیقه است. همه در جای خود مستقر شده و منتظر شنیدن تیتراژ برنامه هستند. چند ثانیه از تیتراژ پخش شد که مجری برنامه گفت: صدای داخل استودیو کمی بیشتر شود.

سپس محمودرضا قدیریان مجری برنامه ساعت 25 با این جمله «به نام خدایی که یادش بهترین موسیقی دنیا است» شروع به سخن کرد و گفت: خوش‌ذوقی می‌گوید: وقتی دانه‌های بارون روی گونه‌های ما می‌نشیند یک نشانه از قولی است که خداوند رحمان و رحیم به بندگانش داده که رحمت خداوند بی‌پایان است. در این شب بارون زده و عاشقانه خرداد به شما درود می‌فرستم و امیدوارم طراوت امشب حال دل شما را خوب‌تر کرده باشد.

قدیریان در ادامه گفت: امیدوارم قول و قرارهایمان را با خداوند فراموش نکنیم و یک شب خاطره‌انگیزه دیگر امشب با هم داشته باشیم. طبق قول و قراری که با مخاطبان برنامه در شب‌های گذشته داشته‌ایم امشب هم نمونه‌ای از کار سرود ای ایران که توسط بینندگان عزیز ساخته شده برای شما پخش می‌شود. قرار ساعت 24 در ساعت 25 به کارگردانی، بازیگری و خوانندگی شما بینندگان محترم را می‌بینیم. در این قسمت از برنامه نمونه‌هایی از کارهای ارسالی پخش شد.

قدیریان سپس گفت: همچنان منتظر ارسال تصاویر شما هستیم. لطفا وارد سایتwww.tv5.ir شوید بعد از این که عضو باشگاه مخاطبان شبکه تهران شدید در صفحه ساعت 25 کار خود را برای ما ارسال کنید. اسامی برخی بینندگان که کارهای خود را ارسال کردند هم اعلام شد.

گفت‌وگوی تلفنی

ساعت 51 دقیقه بامداد است قدیریان خلاصه‌ای از بیوگرافی یک هنرمند را خواند و ترانه‌ای از او پخش شد در همین لحظه ارتباط زنده تلفنی با شهاب رمضان برقرار شد و او ضمن شب‌بخیرگویی به بینندگان برنامه در مورد کارهایی که در دست تهیه دارد صحبت کرد و در پایان ترانه لحظه‌ها را به مخاطبان برنامه هدیه کرد.

پیامک‌هایی در برنامه خوانده شد که از شهرهای مختلف ایران ارسال شده در یکی از آنها گفته شده قول دادن راحت است، اما پایبند ماندن به قول سخت است.

پشت‌صحنه

در فاصله‌ای که ترانه‌ای پخش شد محمودی تهیه‌کننده برنامه گفت این بخش از امشب در جدول پخش برنامه قرار گرفته و شامل تهیه گزارش از پشت‌صحنه کنسرت‌های موسیقی سنتی و پاپ است که این گزارش مربوط به کنسرت سالار عقیلی در تالار وحدت است. در زمانی که این گزارش پخش شد پیامک‌های زیادی دریافت شد مبنی بر این ‌که مخاطبان برنامه از پخش این کار جدید ابراز خوشنودی کردند.

محمودی گفت: بینندگان برنامه لحظه به لحظه با ما در ارتباط هستند و همین موضوع برای عوامل برنامه‌ساز بسیار اهمیت دارد و ما به دنبال ایجاد شرایطی برای تعامل دوسویه بین علاقه‌مندان به عرصه موسیقی و ترانه‌سرایی هستیم که خوشبختانه با توجه به تعداد پیامک‌های دریافتی در هر شب نیرو و انگیزه بیشتری در جهت بهتر ارائه دادن برنامه ساعت 25 از طرف مخاطبان برنامه می‌گیریم. همین‌جا می‌گویم که در هر شب به طور متوسط حدود 50 هزار پیامک دریافت می‌کنیم البته در ایام نوروز به 100 هزار پیامک هم رسیده است. چون خواندن این تعداد پیامک آنلاین برای مجری امکان‌پذیر نیست او هر شب حدود 20 پیامک می‌خواند و به همین دلیل تعدادی از پیامک‌ها زیرنویس می‌شود.

در پایان برنامه ترانه «نرو» با صدای رضا صادقی پخش شد و قدیریان گفت: از طریق پیامک 10000725 خواسته‌های خود را همچون گذشته با ما در میان بگذارید. خوش‌قول‌ترین خداوند است که همیشه به قول خود عمل می‌کند. تا فرداشب خدانگهدار.

مردم هستند که هستیم

پس از اتمام برنامه با محمودرضا قدیریان، مجری برنامه که کار خود را از سال 82 در واحد نمایش رادیو شروع کرده؛ سپس سال 83 گوینده رادیو ایران و بعد رادیو جوان (برنامه هفت شنبه) شده گفت‌وگو کردم.

قدیریان می‌گوید: تجربه بازیگری در فیلم‌ها و سریال هم دارد و اولین کار او بازیگری در ستاره سهیل به‌کارگردانی زنده‌یاد امیر قویدل در سال 85 است. ولی برنامه ساعت 25 اولین اجرای زنده تلویزیونی من است و این کار با دیگر کارهای من که هم‌اکنون در رادیو و بازی در فیلم‌ها دارم، بسیار متفاوت است. همه چیز نسبت به بازیگری در فیلم و سریال و رادیو متفاوت است. اینجا مستقیم چشم تو چشم با بینندگان هستم و به دوربین نگاه می‌کنم حس قشنگ و تجربه جدیدی است و چون دوست دارم برنامه‌ای درخور شأن مخاطبان برنامه اجرا کنم، بیشتر مطالعه می‌کنم و می‌کوشم اجرای مطلوبی داشته باشم، همیشه گفته‌ام اگر مردم تلویزیون یا رادیو را روشن نکنند ما هزاری هم که هنرنمایی کنیم، دیده نمی‌شویم و این مردم هستند که ما هستیم. مردم را به عشق، عشق به پاکی‌ها دعوت می‌کنم و از خداوند سلامت را برای آنها آرزو می‌کنم.

بدقولی کردیم

محمودی تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: قرار بود تیتراژ برنامه در اردیبهشت عوض شود ولی به دلیل مشکلاتی که داشتیم، بدقولی کردیم و همین‌جا قول می‌دهم تا اواخر خرداد تیتراژ جدید برنامه با اجرای محسن چاووشی و بهروز صفاریان پخش شود. تیتراژ جدید با آرم برنامه هم در ارتباط است اگر توجه کنید در آرم برنامه ساعت 25 عدد 20 همراه با یک دست است که عدد 5 را نشان می‌دهد که این عدد هم نشان‌دهنده شبکه پنج است و هم به شعر تیتراژ جدید برنامه ربط دارد که در جایی از آن گفته می‌شود یک لحظه صبر کن به ما گوش بدید.

در مورد اسم برنامه هم باید بگویم چندین اسم پیشنهاد شد و ساعت 25 که اسم پیشنهادی محمدمهدی حاجی‌پروانه سرپرست تیم نویسندگان برنامه است، انتخاب شد. در ضمن اسم برنامه یک مفهوم فرازمانی هم دارد یعنی بعد از ساعت 24 دیگر ساعت 25 فراتر از زمان و توام با خیال است.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها