فینال تمام آلمانی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه ومبلی، پرونده رقابت‌های این فصل را با سرخوشی برای ژرمن‌ها و با ناکامی برای اسپانیایی‌ها خواهد بست.
کد خبر: ۵۶۵۳۵۸
ومبلی در تسخیر ژرمن‌ها

شنبه شب ورزشگاه باشکوه ومبلی شاهد مهم‌ترین و پربیننده‌ترین رقابت اروپایی است. دو تیم بایرن‌ مونیخ و بوروسیادورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا برابر همه صف آرایی می‌کنند. این برای چهارمین بار است که دو تیم از یک کشور افتخار حضور در چنین رقابتی را تجربه می‌کنند.

دو تیم بایرن‌ مونیخ و بوروسیادورتموند در شرایطی در ومبلی به مصاف هم می‌روند که بسیاری شانس باواریایی‌ها را برای پیروزی در این دیدار بیشتر می‌دانند و این طبیعی به نظر می‌رسد، چرا که شاگردان هاینکس فصل رویایی را پشت سر می‌گذرانند و در آستانه کسب سه گانه فوتبال آلمان و اروپا در فصل جاری هستند.

بایرن‌ مونیخ در فصل جاری بوندسلیگا خیره کننده ظاهر شد و با اختلاف 25 امتیازی نسبت به بوروسیادورتموند جام قهرمانی را بالای سر برد تا به اقتدار دو ساله زرد پوشان پایان دهد.

هر دو تیم فینالیست یک نکته مشترک دارند و آن اینکه موفق شدند دو غول فوتبال اسپانیا که روی کاغذ شانس بیشتری برای صعود به فینال داشتند را شکست دهند تا اتفاق سال گذشته تکرار شود. بایرن‌ مونیخ در نیمه نهایی دست به کار بزرگی زد و یک رکورد از خود به جای گذاشت. شاگردان هاینکس موفق شدند در مجموع با نتیجه کوبنده هفت بر صفر بارسلونا بهترین تیم سال‌های اخیر فوتبال اروپا را شکست و نوید تغییر جدیدی را در نقشه فوتبال اروپا دهند. بوروسیا دورتموند هم موفق شد تیم پر ستاره رئال مادرید را در مجموع با نتیجه‌ چهار بر سه شکست دهد و برای دومین بار در تاریخ خود به فینال صعود کند.

* نگاهی به تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

لیگ قهرمانان اروپا برای نخستین بار در سال 1956 – 1955 با نام جام باشگاه‌های اروپا برگزار شد و رئال مادرید موفق شد قهرمان نخستین دوره این رقابت‌ها شود. کهکشانی‌ها شهر مادرید در پنج دوره نخست این رقابت‌ها عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دادند، اما در سال 1960 این بنفیکا بود که به اقتدار بلامنازع آنها پایان داد و جام قهرمانی را بالای سر برد. البته بنفیکا سال بعد هم با درخشش اوزبیو از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد.

رئال مادرید با 12 بار حضور در فینال رکوردار است. بعد از این تیم میلان با 11 بار در جایگاه دوم قرار دارد. رئال مادرید با 9 قهرمانی پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها است. میلان و لیورپول به ترتیب با هفت و پنج عنوان قهرمانی در جایگاه دوم و سوم جای دارند. بارسلونا و بایرن‌ مونیخ هم با چهار عنوان قهرمانی در رده‌های بعدی قرار دارند.

اولین قهرمانی بایرن‌ مونیخ در این رقابت‌ها به فصل 1974 – 1973 بر می‌گردد در آن سال بکن باوئر، ستاره باواریایی‌ها بود و بازو بند کاپیتانی را بر بازوی بست. این تیم در فینال لیدزیونایتد را شکست داد.

بایرن‌ مونیخ با درخشش قیصر فوتبال آلمان در دو فصل بعدی هم از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد تا بکن باوئر، نخستین کاپیتانی باشد که سه بار پیاپی افتخار بالا بردن این جام را به دست آورد.

بایرن‌ مونیخ پس از رئال مادرید و میلان بیشترین حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌های اروپایی) را دارد. باواریایی‌ها 9 بار به فینال راه یافته‌اند که نتیجه‌ آن چهار پیروزی و پنج شکست است.

آخرین قهرمانی بایرن‌ مونیخ در این رقابت‌ها به سال 2001 – 2000 بر می‌گردد که موفق شد با هدایت اوتمار هیتسفیلد والنسیا را در ضربات پنالتی از پیش‌رو بردارد و چهارمین قهرمانی خود را رقم زند.

اما دورتموند تنها یک بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کرده است که آنها به سال 1997 بر می‌گردد. در آن دیدار که در مونیخ برگزار شد شاگردان هتسفیلد موفق شدند با نتیجه‌ سه بر یک یوونتوس را شکست دهند و تنها قهرمانی خود را در این رقابت‌ها تجربه کنند. دورتموند بار دیگر به فینال صعود کرده است، اما این بار نه با هستفیلد، بلکه با یورگن کلوپ جوان که توجه تیم‌های صاحب نام اروپایی را به خود جلب کرده است.

* بایرن‌ مونیخ و دورتموند در مصاف‌های رودرو

از زمانی که بایرن‌ مونیخ در سال 1965 به رقابت‌های بوندسلیگا صعود کرد تاکنون 95 بار برابر دورتموند به میدان رفته است که نتیجه‌ آن 42 پیروزی برابر بایرن‌ مونیخ ، 25 پیروزی برای دورتموند و 29 تساوی بوده است.

پر گل ترین پیروزی به سال 1971 بر می‌گردد که در آن بایرن‌ مونیخ موفق شد با نتیجه‌ پر گل 11 بر یک دورتموند را شکست دهد. این بازی رکورد پر گل کمترین پیروزی در تاریخ بوندسلیگا است.

دو تیم در فصل جاری چهار بار برابر هم به میدان رفتند که نتیجه‌ آن دو پیروزی برای بایرن‌ مونیخ و دو تساوی بود.

* بازیکنان مصدوم

بدون شک بدترین خبر برای دورتموند آسیب دیدگی‌ ماریو گوتسه است. این مهاجم جوان که چندی پیش با بایرن‌ مونیخ به توافق نهایی رسید‌، نمی‌تواند در دیدار شنبه شب حضور یابد ، اما حضور مت هوملس رهبر خط دفاعی دورتموند هنوز در هاله‌ای از ابهام است. تنها بازیکن آسیب دیده بایرن‌ مونیخ که نمی‌تواند در این دیدار حضور یابد بدشتوبر است.

* اظهار نظر بازیکنان

مارکو رویس، مهاجم 23 ساله بوروسیادورتموند که سهم بسزایی در صعود تیمش به فینال داشته است، درباره این دیدار حساس گفت: رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا بزرگ‌ترین افتخار زندگی من بوده است. بی صبرانه منتظر بازی فینال و حضور در این بازی بزرگ هستم. برای این دیدار لحظه شماری می‌کنم. می‌دانم که این بازی بزرگ‌ترین بازی دوران ورزشی من است.

اما شواین اشتایگر ، هافبک ملی‌پوش بایرن‌ مونیخ، گفت: وقتی شکست سال گذشته برابر چلسی در آلیانس آره نا را به خاطر می‌آورم، ناراحت می شوم. هنوز چهره‌های بازیکنان در رختکن را در خاطر دارم. انگیزه بسیار زیادی برای فراموش کردن آن کابوس دارم.

* ورزشگاه ومبلی

ومبلی بیشترین فینال لیگ قهرمانان اروپا را به خود دیده است. انتخاب این ورزشگاه برای دیدار فینال به اصرار میشل پلاتینی، رییس اتحادیه فوتبال اروپا بود. او به پاس 150 سال تاسیس ومبلی آن را برای فینال امسال انتخاب کرد. ورزشگاه ومبلی 90 هزار تماشاگر را در خود جای می‌دهد و دومین ورزشگاه بزرگ اروپا به شمار می‌آید. بازی های تیم ملی انگلیس و جام حذفی انگلیس که قدیمی ترین رقابت در این کشور می باشد، در ومبلی برگزار می‌شود.این ورزشگاه زیبا پیش از این شش بار میزبان لیگ قهرمانان اروپا بوده است که قدیمی‌ترین آن به سال 1963 بر می‌گردد که در آن میلان موفق شد با نتیجه‌ دو بر یک بنفیکا را شکست دهد.

درهای ومبلی در سال 2000 بسته و سه سال بعد از آن تخریب شد. در سال 2007 با سیمایی جدید از ومبلی رونمایی شد که از این سال بعد همه آن را با اسم "ومبلی جدید" می‌شناسند.

ومبلی قدیم خاطره بسیار خوبی برای انگلیسی‌ها دارد. در جام جهانی 1966 تیم ملی این کشور موفق شد در این ورزشگاه آلمان غربی را با نتیجه‌ چهار بر دو شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

در روز افتتاح ومبلی قدیم در سال 1923 ، 200 هزار هوادار انگلیسی برای تماشای دیدار فینال جام حذفی انگلیس بین بولتون و وستهام جلو درهای ورزشگاه جمع شدند. از شش فینالی که ومبلی میزبانی کرده پنج بازی در ومبلی قدیم برگزار شده و تنها یک بازی در ومبلی جدید بوده است که آن هم به سال 2011 بر می‌گردد که در آن بارسلونا موفق شد منچستر یونایتد را با فرگوسن شکست دهد.

* داور بازی

قضاوت این دیدار را "نیکولا ریتزولی" ایتالیا بر عهده دارد. او در سال 1971 در شهر میراندولا ایتالیا به دنیا آمد و برای نخستین بار در سال 2002 قضاوت در سری A را آغاز کرد. ریتزولی در سال 2007 به لیست داوران فیفا اضافه شد. و برای نخستین بار است که فینال یک رقابت معتبر اروپایی را سوت می‌زند.

او در فصل جاری 23 بار سوت زده است که در مجموع 116 بار از کارت زرد و شش بار از کارت قرمز استفاده کرده که این باعث شده است تا لقب "عاشق کارت‌های زرد" را به او بدهند.

* فینال بدون شاهزاده‌ها

سخنگوی کاخ بریتانیا اعلام کرد که ملکه الیزابت و شوهرش برای دیدار شنبه شب در ورزشگاه حضور نخواهند یافت.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها