تیم ملی تکواندوی ایران خود را برای رقابت‌های جهانی مکزیک آماده می‌کند؛ رقابت‌هایی که تیرماه برگزار می‌شود و تیم ملی نیز قرار است با ترکیبی کاملا متفاوت نسبت به گذشته در این رقابت‌ها به میدان برود. تیم ملی تکواندوی ایران دیگر نشانی از تیم ملی سال گذشته ندارد، زیرا این تیم قرار است با تکواندوکارانی به رقابت‌های جهانی برود که اکثر آنها زیر 21 سال دارند. مرتضی کریمی، سرمربی تیم ملی از زمان انتصابش در این پست برنامه جوانگرایی را مد نظر قرار داد و ناآمادگی و آسیب‌دیدگی بازیکنان با تجربه و قدیمی را بهترین بهانه برای جوانگرایی در تیم ملی دید تا برنامه‌های مورد نظر خود را در این زمینه اجرا کند. او در گفت‌وگو با جام‌جم از شرایط کنونی تیم ملی و تکواندوکاران جدید تیم ملی می‌گوید.
کد خبر: ۵۵۶۲۶۵
دور ، دور جوان هاست

تیم ملی تکواندوی ایران هم‌اکنون چقدر به مرز آمادگی رسیده است؟

تیم اکنون 60 درصد آمادگی دارد که برای ما که خود را برای حضور در رقابت‌های جهانی آماده می‌کنیم، کافی نیست. ملی‌پوشان اکنون در دوران بدنسازی به سر می‌برند و با این شرایط نمی‌توانیم اهداف اصلی خود را در اردو عملی کنیم. خوشبختانه فرصت زیادی تا زمان آغاز رقابت‌های جهانی باقی مانده و با استفاده از این فرصت زیاد می‌توانیم شرایط کنونی تیم را به مرز ایده‌آل برسانیم.

پیش از اعزام به مکزیک حضور در یک تورنمنت بین‌المللی یا تشکیل اردوی تدارکاتی خارج از کشور در دستور کار شما قرار ندارد؟

تیم ملی تکواندو‌ در این ماه به اسپانیا می‌رود تا در یک تورنمنت بین‌المللی شرکت کند. حضور در این تورنمنت به معنای شناسایی ترکیب اصلی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جهانی مکزیک است. در اسپانیا تکلیف تیم ملی مشخص می‌شود. تورنمنت اسپانیا سطح بسیار بالایی دارد و در نحوه عملکرد تیم ملی در رقابت‌های جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

تصمیم گرفته‌اید کدام تکواندوکاران را به اسپانیا ببرید؟

تقریبا تیم اعزامی به اسپانیا را شناسایی کرده‌ایم. در هر وزن دو یا سه تکواندو کار را به اسپانیا می‌بریم. اکنون 19 تکواندو کار در تیم ملی حضور دارند که حضور این تعداد تکواندوکار در اردو به این دلیل است که رقابت‌های کشورهای اسلامی که قرار بود به میزبانی اندونزی برگزار شود، منتفی شد تا تکواندوکارانی که قرار بود در این رقابت‌ها شرکت کنند به اردوی ما بپیوندند.

حضور در تورنمنت اسپانیا تنها اعزام خارجی تیم تا قبل از اعزام به رقابت‌های جهانی خواهد بود؟

خیر. پس از بازگشت از اسپانیا ما به اتریش می‌رویم تا ضمن برگزاری چند دیدار تدارکاتی در این کشور یک اردوی آماده‌سازی هم برپا کنیم.

چرا همین اردوها را در داخل کشور برگزار نمی‌کنید؟

چنین برنامه‌ای داشتیم و آن را اجرا هم کردیم. هفته گذشته در تهران دیداری تدارکاتی با تیم ملی آذربایجان داشتیم که در این دیدار به بهترین شکل تکواندوکاران خود را محک زدیم. دیدار با آذری‌ها باعث شد نسبت به اعضای تیم یک شناخت کلی پیدا کنیم تا ‌راحت‌تر کار‌ را پیش ببریم.

بزرگ‌ترین مشکلی که در تیم ملی تکواندو وجود دارد، چیست؟

تیم ما بسیار جوان است و تجربه ندارد. این تکواندو کاران جوان باید به صورت ادامه‌دار در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند تا تجربه لازم را به دست بیاورند. در اردوهای کنونی تیم ملی تکواندوکاران مرتب با یکدیگر مبارزه می‌کنند، این دیدارها تجربه آنها را چندان بالا نمی‌برد اما حداقل آنها را آماده و با انگیزه نگه می‌دارد.

از این تیم جوان می‌توان انتظار قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی جهان داشت؟

تیم از دو سال پیش که قهرمان جهان شد تا امروز خیلی تغییر کرده است. الان میانگین سنی تیم ما 21 سال است و این تیم جوان قرار است بدون تجربه به مکزیک برود. با این تفاسیر چه انتظاری از این تیم جوان می‌رود؟ قطعا قهرمانی برای این تیم کار بسیار سختی خواهد بود و من به عنوان سرمربی تیم ملی چنین احتمالی نمی‌دهم. این تیم نیاز به تجربه بسیار بیشتری دارد تا بتواند در رقابت‌های جهانی مکزیک به مقام قهرمانی برسد.

یعنی تیمی که سابقه قهرمانی در جهان دارد، در این دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان فقط برای کسب تجربه به میدان می‌رود؟

خیر، هر چقدر هم تیم جوانی داشته باشیم، باز هم از بسیاری کشورهای دیگر قدرت و پتانسیل بیشتری داریم. ما در رقابت‌های جهانی مکزیک شاید برای قهرمانی شانس نداشته باشیم اما قطعا جزو سه تیم برتر رقابت‌ها خواهیم بود.

استفاده از تکواندوکاران جوان به این دلیل است که چاره‌ای جز استفاده از آنها نداشتید یا این‌که دیگر به
با‌تجربه‌ها اعتقادی ندارید؟

هر دو مورد صحت دارد. بیشتر قدیمی‌های تیم ملی آسیب‌دیده هستند، از رجلی و عبداللهی گرفته تا باقری معتمد. از طرفی ما به این تکواندوکاران فرصت کافی دادیم که در رقابت‌های انتخابی و اردوهای تیم ملی، خود و توانایی هایشان را ثابت کنند که تقریبا همه آنها نتوانستند. همین یوسف کرمی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی دو بار مقابل تکواندوکاران جوان شکست خورد. الان دور، دور جوان‌هاست. ما بازی‌های آسیایی و از همه مهم‌تر المپیک 2016 را در پیش رو داریم و جوانگرایی را باید از یک جایی شروع می‌کردیم.

این تکواندوکاران جوان قرار است تا سال‌ها حضوری ثابت در تیم ملی داشته باشند؟

خیر، ما به همه فرصت می‌دهیم. ما همیشه رقابت‌های انتخابی را برگزار می‌کنیم و روش‌های گذشته را به کار نمی‌بریم. هر کسی که می‌خواهد به ترکیب تیم ملی برسد باید از رده‌های پایه به‌طور مرتب در رقابت‌های انتخابی تیم ملی شرکت کند تا به رده‌های بالاتر برسد و در این رده‌ها هم باید در رقابت‌های انتخابی شرکت کند.

آسیب‌دیده‌های تیم ملی چطور هستند؟

آسیب‌دیده که خیلی زیاد داشتیم، اما اکنون اوضاع خیلی روبه‌راه است. آسیب دیده‌های ما مقطعی در کنار ما نبودند، ولی با رفع آسیب‌دیدگی اکنون در خدمت تیم هستند. این تکواندوکاران طبق برنامه پیش می‌روند و تا زمان آغاز رقابت‌های جهانی مکزیک قطعا به اوج آمادگی می‌رسند.

چرا آسیب ‌دیده‌های تیم ملی تکواندو ‌بتازگی زیاد شده‌اند؟

تیم ملی چند سال پیاپی به تکواندوکاران خاص وابسته شده بود. این تکواندوکاران تحت فشار قرار داشتند و در هر مسابقه‌ای شرکت می‌کردند و همین فشردگی باعث شده بود مدام مصدوم شوند. مصدوم‌های ما از همان زمان هستند. نسل تیم ملی پیر شده بود، اما با وجود این باز هم جوان‌ها فرصت عرض اندام پیدا نمی‌کردند. هر بار که تکواندوکاران جوان به این تیم تزریق می‌شدند تکواندوی ایران در رقابت‌های مختلف برون‌مرزی نتایج بهتری می‌گرفت. الان دیگر خبری از اردوهای فرسایشی نیست و البته دیگر نوبت جوان‌هاست.

این روزها بحث پیرامون یوسف کرمی و خداحافظی‌اش از تیم ملی زیاد است، او هیچ شانسی برای بازگشت به تیم ندارد؟

باید بگویم او تنها کسی است که تکلیف خودش را معلوم می‌کند. او خودش صلاح خودش را می‌داند و ما کاره‌ای نیستیم که برای او تعیین تکلیف کنیم. او به تنهایی تصمیم گرفت که اردوی تیم ملی را ترک کند و حالا باید به تنهایی درباره بازگشتش به تیم ملی تصمیم‌گیری کند. یوسف گرفتاری‌های شخصی خودش را دارد و به دلیل همین گرفتاری‌ها ما را ترک کرد. تنها چیزی که می‌توانم درباره یوسف بگویم این است که او قطعا در رقابت‌های جهانی مکزیک با ما نخواهد بود.

با همه این تفاسیر آینده تیم ملی را چطور می‌بینید؟

ما در حال پرورش نسل بسیار خوبی هستیم. تکواندوکارانی که در تیم ملی حضور دارند متولدین بین سال‌های 70 تا 72 هستند و انرژی قابل توجهی دارند. آنها در آینده هر قله‌ای را می‌توانند فتح کنند؛ از بازی‌های آسیایی اینچوان گرفته تا رقابت‌های المپیک 2016.

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها