از نکات مهم رفتاری در تغذیه کودکان چه میدانید؟

آشنایی با راههای غذا دادن به کودکان

والدین بسیاری از این که کودکشان هنگام غذا خوردن آنها را اذیت میکند و مجبورند وقت زیادی را صرف خوراندن غذا به او کنند شکایت دارند حال آن که با دانستن برخی نکات مهم ممکن است تعداد زیادی از این دردسرها را نداشته باشند یا وقت کمتری صرف آن کنند. با برخی از این نکات آشنا شوید.
کد خبر: ۵۵۱۰۴۵


هنگام غذا دادن به کودکان باید مواردی را رعایت کرد تا او با اشتها و علاقه بیشتری غذا بخورد؛ اگر کودکتان این اشتها و علاقه را از خود نشان نمیدهد و معمولا به زحمت میافتید، این نکات را امتحان کنید:

 

*     کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتواند براحتی و بدون این که تحت فشار قرار گیرد، غذا بخورد. این کار موجب می شود ریخت و پاش کودک کمتر شود.

*     بشقاب و لوازم غذا باید از جنس نشکن باشد. در صورت شکستن ظرف ممکن است کودک احساس ناامیدی کند یا والدین عصبانی شوند.

*     قاشق نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه‌ای باشد که کودک براحتی آن را بگیرد.

*    خوردن سوپ برای کودک سخت است ولی اگر کمی قوام یافته و غلیظ باشد کودک میتواند آن را با قاشق بخورد.

*    رنگ مواد غذایی میتواند در اشتهای کودک و علاقه او به غذا اثر بگذارد. خوردن غذاهایی با رنگهای سبز، نارنجی و زرد برای آنها جالب است. برای این کار میتوان از سبزیجات برگ سبز، هویج و... استفاده کرد.

*    آب میوه طبیعی بهتر از نوع صنعتی آن است چرا که به نوع صنعتی آن ماده قندی، رنگ و ماده معطر اضافه شده است.

*    دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از شتاب و عجله در هنگام غذاخوردن پرهیز کرد.

*    باید بی علاقگی کودک را به یک ماده غذایی پذیرفت و یک ماده خوراکی دیگر را جایگزین کرد.

*    غذا خوردن در یک ساعت معین میتواند سبب تحریک اشتهای کودک شود.

*    خستگی کودک مهمترین عامل از بین بردن اشتهای اوست. بهتر است بعد از استراحت به کودک غذا داده شود.

*    کودک در محیط آرام بهتر غذا میخورد. مشاجره، بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون و همچنین رفت و آمد زیاد حواس کودک را پرت میکند و تمایل  او به غذا خوردن کم میشود.

*    دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک میشود. حتی اگر غذایی که مورد علاقه کودک است، پشت سرهم و تکراری به کودک داده شود، از خوردن آن امتناع خواهد کرد.

*    هنگامی که رفتار کودک غلط است باید عکس‌العمل ثابتی نشان داد، مثلاً اگر بشقاب یا قاشق یا غذا را پرت کرد، نباید گاهی اوقات خندید و گاهی تنبیه کرد، بلکه باید رفتاری را در پیش گرفت که کودک احساس کند، کارخوبی انجام نداده است.

*    نخوردن برخی از غذاها ممکن است به علت تقلید کودک از اطرافیانش باشد.

*   در صورتی که کودک مایل است با دست غذا بخورد، نباید جلویش را بگیرید. به طور مثال نباید به خیال خود، برای تقویت احساس استقلال، یک قاشق به دست کودک داده و با قاشق دیگر به او غذا بخورانید.

*   استفاده از قاشق برای کودک نوپا ضرورت دارد ولی ممکن است نیاز به کمک داشته باشد.

*   کودک نوپا نیاز به مکان نسبتاً خلوت برای غذا خوردن دارد، چون مدت تمرکز او کوتاه است یعنی صدای بلند یا مشاجره میتواند توجه او را ازخوردن غذا منحرف کند.

*   اشتهای کودک مانند خلق و خوی او متغیر است. بهتر است روزی که کودک اشتهای کمتری دارد و غذای کمی میخورد، اصرار نکنید که حتماً غذای بشقابش را تمام کند.

*   قدرت تقلید کودک دراین سن زیاد است و رفتارهای اعضای خانواده ( خواهر، برادر یا والدین) را تقلید می کند لذا نباید افراد خانواده رفتار نامناسب در هنگام غذاخوردن داشته باشند.

*    کودک غذای گرم را دوست دارد. البته نباید خیلی داغ و یا سرد باشد.

*    کودک دوست دارد با غذا بازی کرده و ریخت و پاش کند، بنابر این نباید انتظار داشت آداب غذا خوردن را رعایت کند.

*   کودک نوپا فقط 5 تا 10 دقیقه حالت نشستن را تحمل میکند و به طور معمول قبل از اتمام غذا، سفره را ترک کرده، دوباره برمیگردد.

*    رنگ و ظاهر غذا توجه کودک را به خود جلب میکند و در نتیجه به طور طبیعی او غذا را دست کاری خواهد کرد.

 

*   باید کودک را با انواع غذاهای مختلف آشنا کنید. بهتر است غذای جدید را ابتدا خودتان بخورید تا الگویی برای کودک باشد و تمایل کودک برای خوردن آن غذا بیشتر شود.

*    نباید میانوعده‌ها آن قدر زیاد باشد که کودک نتواند غذای اصلی را بخورد. بخصوص در مصرف مواد قندی، شیرینی، شکلات و تنقلات کم‌ارزش نباید زیاده‌روی کنید چون باعث فساد دندان، سوء تغذیه یا چاقی کودک خواهد شد. عادت دادن کودک به مصرف میوه به عنوان میانوعده بسیار خوب است.

*    تعیین یک برنامه مشخص در غذاخوردن نشاندهنده ارزشها و نگرشهای خانواده است و باید با محبت و مهربانی آنها را به کودک تفهیم کنید.

*   در صورتی که کودک تمایلی به خوردن غذای جدید نشان نداد، میتوانید او را تشویق کنید که مقداری از آن را بچشد، بو بکشد و حتی لمس کند. این کار باعث میشود کودک به وسیله حواس بویایی، چشایی و بینایی غذا را بهتر درک کرده، پذیرش غذای جدید برای او راحت‌تر خواهد شد. البته بهتر است غذای جدید را زمانی که کودک کاملاً گرسنه است به او بدهید.

*   امر و نهی کردن و استفاده از روشهای بظاهر تربیتی در حین صرف غذا مناسب نیست.

*   بیتحرکی، خواب ناکافی و بیماری میتواند موجب بی‌اشتهایی کودک و غذا نخوردن او شود.

*   برای تشویق کودک به غذا خوردن بهتر است از بشقاب و فنجان همیشگی استفاده کنید و غذا را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید تا براحتی  غذا بخورد.

*   باید اجازه دهید اگر غذای بیشتری میخواهد، بگوید.

*   برای تقویت جنبه استقلال کودک، ریخت و پاش غذا بیشتر می شود و بهتر است این ریخت و پاشها را تحمل کنید.

*    صحبت کردن با کودک خردسال در حین غذا خوردن، علاقه او را به صرف غذا بیشتر خواهد کرد.

*    خوردن غذا با همسالان، برای کودکان جالبتر است.

>> برترینها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها