گفت‌وگو با محمد بحرانی، صداپیشه عروسک‌های ببعی و همساده ببعی چالش بزرگ من بود
کد خبر: ۵۴۹۹۰۶

محمد بحرانی متولد سال 60 است و فوق لیسانس کارگردانی دارد. او که تا به حال علاوه بر کارهای عروسکی، در تئاتر و سینما به‌عنوان بازیگر نیز فعال بوده امسال یکی از نامزدهای بخش صداپیشگی عروسک در جشنواره تلویزیونی جام‌جم بود. با او درباره دو عروسکی (ببعی و همساده) که صداپیشگی آنها را در مجموعه کلاه قرمزی عهده‌دار است، صحبت کردیم.

عروسک ببعی و همساده چطور طراحی شدند و به اجرا رسیدند؟

شخصیت ببعی ذهنیت کارگردان (طهماسب) بود و طبق روال این مجموعه که در جلسات تمرین همه صداپیشه‌ها روی عروسک جدید صحبت می‌کنند همه روی عروسک ببعی صحبت کردند و کارگردان صدای مرا که شاید در نظر اول، دورترین صدا به چهره عروسک ببعی بود، انتخاب کرد. باید بگویم در شکل‌گیری شخصیت ببعی، ایرج طهماسب نقش اصلی را داشت و در کنارش، من و بنفشه صمدی (عروسک گردان ببعی) ایده‌هایی برای بهتر شدن این عروسک مطرح می‌کردیم. در مورد همساده هم باید بگویم گروه با شنیدن صدای با لهجه، از این صدا استقبال کرد.

به‌عنوان خالق صدای شخصیت ببعی و همساده فکر می‌کنید چه نقشی در موفقیت این عروسک‌ها داشتید؟

موفقیتی که شما از آن حرف می‌زنید، اگر به دست آمده باشد، مدیون همه بچه‌های گروه است. از طراح گرفته تا کارگردان و ایده‌پرداز اصلی آن که آقای طهماسب هستند و به عقیده من بزرگ‌ترین نقش را دارند و آقای جبلی هم که با ایده‌های ناب خود در شکل‌گیری عروسک ببعی نقش داشتند.

ببعی هم مانند همه شخصیت‌های این مجموعه بتدریج رشد کرد و پررنگ شد. اوایل که او صحبت نمی‌کرد، نگران نبودید؟

شاید بهتر باشد بگویم ببعی در دو سال اخیر چالشی بزرگ برای من بود. سال اول من و بنفشه صمدی (عروسک‌گردان ببعی) مدام نگران بودیم که آیا ممکن است مخاطب از عروسکی که فقط بع و نه می‌گوید، خوشش بیاید. روز به روز که جلوتر می‌رفتیم نگرانی‌مان بیشتر می‌شد، چون بچه‌های پشت صحنه هم هیچ‌کدام به عروسک ما نمی‌خندیدند، اما در این میان تنها فردی که به این موضوع امیدوار بود، ایرج طهماسب بود.

باتوجه به این‌که سال گذشته علاوه بر ببعی، صداپیشه شخصیت همساده نیز بودید برای شخصیت‌پردازی اینها چه کردید؟

سیستم کاری ایرج طهماسب با سایر گروه‌ها متفاوت است و باید بگویم برخلاف خیلی از کارها که بسرعت وارد مرحله ضبط می‌شوند ما یک دوره تمرین را می‌گذرانیم و در همان دوره می‌توانیم از خود خلاقیت نشان دهیم. ایشان روان‌شناسی کودک را بخوبی می‌دانند و با لحاظ کردنش در آثارشان می‌بینیم کارهایشان از دیگر کارها متمایز است.

غیر از حیطه عروسکی، کار بازی هم انجام داده‌اید. در چه کارهایی حضور داشته‌اید؟

در نمایش یغمای باشکوه خورشید و فیلم‌های رفیق بد، اتوبوس شب، کلاه قرمزی و بچه ننه و... بازی کرده‌ام.

گفت‌وگو با بهادر مالکی، صداپیشه عروسک فامیل دور

موفقیت برنامه عروسکی با کارگروهی به دست می‌آید

بهادر مالکی متولد سال 61 و فارغ‌التحصیل رشته نمایش عروسکی از دانشگاه تهران است. او که تاکنون در مجموعه‌هایی چون من و بابام و باباش، مخ‌آبادی‌ها (شهر کودکان) که برای محمد اعلمی بود، امداد حشرات و... حضور داشته برای سومین سال متوالی، صداپیشگی عروسک فامیل دور را به عهده دارد.

چطور شد دنیای کودکان و کار عروسکی شما را جذب کرد؟

دنیای کودک را به علت آرامش فوق‌العاده‌ای که به من می‌دهد، دوست دارم؛ دنیایی پر از صداقت، بی‌ریا و لذتبخش. من از همان ابتدا بیشتر به این دلیل جذبش شدم که آرامش فوق‌العاده‌ای به من منتقل می‌کند.

شخصیت فامیل دور چطور خلق شد؟

این روال همیشگی مجموعه کلاه قرمزی است که ابتدا عروسک‌ها با سفارش ایشان توسط مرضیه محبوب ساخته می‌شوند و در ادامه همه صداپیشه‌ها به جای عروسک‌ها صحبت می‌کنند و هرکدام که توسط ایرج طهماسب و گروه تائید شود، همان فرد انتخاب خواهد شد.

این انتخاب ممکن است به چه عواملی مرتبط باشد؟

عروسکی که قرار است در ذهن مخاطب گل کند، حاصل یک تصمیم گروهی است. علاوه بر این باید صدا روی چهره عروسک بنشیند. دیگر مسائل از جمله هماهنگی ذهنی میان صداپیشه، عروسک‌گردان و کارگردان هم باید صورت بگیرد.

یکی از نقاط قوت این مجموعه عروسکی، ذره‌ذره نشان دادن هرکدام از عروسک‌هاست به طوری که تمام شخصیت یک عروسک در 13قسمت لو نمی‌رود. با این نظر موافقید؟

درباره برخی شخصیت‌های کلاه ‌قرمزی نوروزی، این قضیه صدق می‌کند. مثلا شخصیت فامیل دور چون پشتوانه شخصیتی خوبی دارد، پس می‌تواند کاراکتری ادامه دار باشد. برای مثال می‌تواند به گذشته‌اش برگردد و از کودکی خود تعریف کند و...

در کل برای حضور در کارهای عروسکی چقدر به متن پایبندید؟

در مجموعه کلاه قرمزی طبق خواسته ایرج طهماسب جلو می‌رویم و ایشان دیالوگ‌های زنده و مختص صداپیشه را می‌پسندند که حالا با توجه به دایره لغاتی که خود عروسک دارد، درهم تنیده می‌شوند. او در جلسات تمرین موقعیت را برایمان توضیح می‌دهد و همه ما براساس آن بداهه‌سازی می‌کنیم.

یک عروسک با در نظر گرفتن کدام ویژگی‌ها به موفقیت خواهد رسید؟

همان‌طور که گفتم برای موفقیت یک عروسک، همه عوامل باید دست‌به‌دست هم دهند، از جمله طراحی عروسک، عروسک‌گردانی، صداپیشگی و... اگر حتی یکی از اینها کار خود را بدرستی انجام ندهد در موفقیت عروسک خلل ایجاد می‌شود.

به‌طور قطع در موفقیت یک عروسک هماهنگی میان صداپیشه و عروسک‌گردان لازم است. شما چطور با محمد لقمانیان به این هماهنگی رسیدید؟

ایشان از هم‌دانشگاهی‌ها و دوستان نزدیکم هستند و به دلیل همکاری‌مان در این مجموعه رابطه صمیمانه‌تری باهم داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها