پیشگامان حفاظت از زمین

بیمارستان‌های اسپانیا درصدد کاهش میزان انتشار گاز دی‌‌اکسیدکربن هستند.
کد خبر: ۵۳۵۲۱۹
پیشگامان حفاظت از زمین

دی‌اکسیدکربن به طور طبیعی در هوا وجود دارد و همچنین توسط سوختن یا فساد مواد آلی تولید می‌شود.

در متابولیسم جانوری، بافت‌های کربن سوزانده می‌شود و دی‌اکسیدکربن زائد توسط شش‌ها به بیرون بازدم می‌‌گردد.

دی‌اکسیدکربن به‌وسیله کلروفیل و در عمل فتوسنتز برای تشکیل کربن و اکسیژن تجزیه و به همین صورت توسط گیاهان از اتمسفر حذف می‌شود.

این گاز قابلیت حل شدن در آب دریا را نیز دارد. افزایش دی‌اکسیدکربن در اتمسفر بخصوص دی‌اکسیدکربن حاصل از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در افزایش پدیده اثر گلخانه‌ای موثر است.

ذرات دی‌اکسیدکربن اجازه می‌دهند تشعشع خورشیدی به زمین برسد، اما از برگشت آن به فضا ممانعت به عمل می‌آورند.

این عمل باعث افزایش درجه حرارت اتمسفر زمین‌شده و مانند پتویی ضخیم زمین را هر روز گر‌م‌تر می‌کند. افزایش کمتر از یک درجه سیلسیوس در جو کره زمین می‌تواند اثرات مهمی روی آب و هوای کلی زمین داشته باشد.

ذوب‌شدن کوه‌های یخی، بروز سیلاب‌های دائمی، نامساعدشدن هوا در نواحی گرم آسیا و آمریکا و نابودی غلات از نمونه اثرات این پدیده است.

در حال حاضر بیمارستان‌های سراسر اسپانیا در تلاش هستند​ میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را کاهش دهند و تسهیلات لازم برای استفاده از سیستم‌های پایدار جدید را فراهم کنند. اینها روش‌هایی است که می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از تغییرات جوی را تا حداقل ممکن کاهش دهد.

مراکز بهداشتی در اسپانیا خواهان کاهش اثرات زیست‌محیطی به شکلی کاملا اصولی و پایدار هستند. آنها برای تحقق این منظور از تکنولوژی‌های نوین بهره می‌گیرند. یکی از روش‌های متمایز و جالب توجهی که وجود دارد، استفاده از سیستم‌های ژئوترمال است. با این روش می‌توان از درجه حرارت زمین به نحوی اصولی بهره‌برداری کرد.

حرارت شکل خاصی از انرژی است و انرژی ژئوترمال از نظر لغوی به معنای حرارت موجود در داخل زمین است، اما منظور اصلی در واقع آن بخش از حرارت زمین است که بشر توانسته آن را استخراج کند و مورد بهره‌برداری قرار دهد. این انرژی به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر مورد تایید حامیان محیط زیست نیز قرار دارد.

به طور میانگین میزان انتشار حرارت از زمین معادل 82 میلی وات در سطح به طور دائم است. با در نظر گرفتن مساحت کل سطح زمین مجموع کل اتلاف حرارت از سطح آن برابر با 42 میلیون مگاوات است. همین حرارت غیرعادی عامل بسیاری از پدیده‌های زمین‌شناسی نیز است.

این انرژی به‌وسیله یک سیال مانند بخار یا آب داغ یا هر دو می‌تواند به سطح زمین انتقال پیدا کند و مهم‌ترین کاربرد آن تولید برق است. اسپانیا درصدد است​ برق تولیدی بیمارستان‌های خود را به طور مستمر از این منبع تهیه کند.

مهم‌ترین دستاورد این روش در استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع هوا نمودار خواهد شد چرا که تحت این شرایط هم از انتشار مواد آلاینده جلوگیری می‌شود و هم این که اصول توسعه پایدار محقق خواهد شد، در این زمینه بیمارستان سنت پدرو دلوگرونیو نسبت به سایرین پیشقدم شده است.

این بیمارستان از دو سال پیش برنامه‌ای جامع برای توسعه و اجرای طرح‌های مناسب بهره‌برداری از این نوع انرژی خاص داشته. از سایر طرح‌های موفق این بیمارستان نصب پانل‌های خورشیدی است که توانسته آب داغ لازم برای استریل ابزارآلات و وسایل بیمارستانی را مهیا کند.

کاهش میزان انتشار دی‌اکسیدکربن در مراکز بهداشتی اسپانیا به یک هدف تبدیل شده است. در پایتخت اسپانیا، معروف‌ترین بیمارستان شهر به نام صلح (لا پاز) تنها در طول سال گذشته توانسته به میزان 9200 تن از گاز دی‌اکسیدکربن تولیدی خود بکاهد.

این رقم نسبت به سال گذشته بهبود هفت درصدی را نشان می‌دهد. در ناحیه خودمختار کاتالونیا واقع در شمال شرقی اسپانیا جمعا در 138 اتاق عمل از سیستم جدید تهویه مطبوع استفاده شده است.

این سیستم جدید باعث‌شده ​تقریبا 14 میلیون تومان در سال در هزینه برق مصرفی هر یک از اتاق‌های عمل صرفه‌جویی شود.

این سیستم در حال حاضر با موفقیت در سایر بیمارستان‌های این ناحیه نظیر بیمارستان بال دابرون نیز اجرا شده است.

بیمارستان بیرخن دل روسیو از 1440 مترمربع مساحت خود برای نصب 630 پانل خورشیدی استفاده کرده است.

این مجموعه عظیم برای پوشش دادن هزینه آب گرم این بیمارستان کفایت می‌کند و در ضمن می‌تواند در سال 1176 مگاوات ساعت صرفه‌جویی برق را به دنبال داشته باشد.

با این سیستم بیمارستان در طول یک سال قادر خواهد بود 170 هزار مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی کند و در نتیجه در طول یک سال بیشتر از 300 تن از گاز دی‌اکسیدکربن تولیدی این بیمارستان کاسته خواهد شد.

ecologiaverde - مترجم: فرناز حیدری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها