نگاهی به پرونده اعدامیان در آمریکا

روی خط مرگ

سال گذشته میلادی، همین سالی که چند روز پیش تمام شد، برای سیستم قضایی آمریکا در ایالت‌های مختلف سال پردردسری بود، آن هم به خاطر اجرای احکام مرگ. در این سال 42 محکوم به تخت مرگ بسته شدند و مایع کشنده به آنها تزریق شد.
کد خبر: ۵۲۷۹۷۴

جوان‌ترین اعدامی آمریکا در سال گذشته مردی 28 ساله به نام شنون جانسون بود که جنایتی عشقی را رقم زده بود.

او وقتی مردی را سوار بر خودروی دوست دختر سابقش دید نتوانست تحمل کند و به سوی مرد جوان آتش گشود و سپس دختر مورد علاقه‌اش را هدف گلوله قرار داد اما دختر از مرگ نجات یافت.

شنون که از سال 2006 ـ زمان وقوع جنایت ـ در بازداشت به سر می‌برد سرانجام ساعت 2 و 55 دقیقه بامداد 20 آوریل سال گذشته میلادی به کام مرگ کشانده شد.

مسن‌ترین اعدامی سال گذشته آمریکا مردی 61 ساله به نام ویلیام میشل بود که 10سال پایانی عمرش را در زندان زیر تیغ مرگ زندگی کرد.

او دختری جوان را که در یک فروشگاه کار می‌کرد ربود، مورد تجاوز قرار داد، به قتل رساند و سپس جنازه‌اش را زیر یک پل رها کرد.

ویلیام بعد از محاکمه در دادگاهی در می‌سی‌سی‌پی به مرگ محکوم شد و این حکم 22 مارس سال گذشته با تزریق ماده سمی به اجرا درآمد.

مخوف‌ترین مردی که حکم مرگ او سال گذشته به اجرا درآمد، رابرت وین هریس نام داشت. این مرد 40 ساله که قبلا هشت سال از عمرش را به اتهام سرقت پشت میله‌های زندان سپری کرده بود بعد از آزادی در یک کارواش مشغول به کار شد اما صاحبکارش مارس سال 2000 او را به دلیل شکایت یکی از مشتریان زن که مدعی شده بود رابرت برایش مزاحمت ایجاد کرده است، اخراج کرد.

مرد سابقه‌دار نیز یک هفته بعد با سلاح گرم به کارواش بازگشت و مدیر کارواش، معاون، صندوقدار و دو نفر دیگر از کارکنان را به قتل رساند.

رابرت بعد از دستگیری اعتراف کرد یک ماه قبل از این کشتار نیز زنی را ربوده و کشته بود. این مرد بعد از محاکمه به مرگ محکوم شد و تلاش وکلایش برای اثبات این‌که رابرت بیمار روانی است به جایی نرسید.

جورج اوچوا از اعدامیان دیگر سال گذشته میلادی است که وکلای مدافع‌اش مدعی بودند از بیماری روانی رنج می‌برد.

جورج که در 38 سالگی در ایالت اکلاهما روی تخت مرگ خوابید، سال 1993 زن و شوهری را در مقابل چشم سه فرزند آنها به گلوله بسته بود.

مایکل هوپر، قاتل مخوف دیگری بود که زندگی‌اش آگوست سال پیش در اکلاهما با تزریق ماده سمی پایان یافت.

او سال 1993 یکی از دوستان خود را به خاطر اختلافات قبلی به همراه دو فرزند سه و پنج ساله‌اش به مزرعه‌ای کشاند و با شلیک گلوله به قتل رساند و اجسادشان را دفن کرد. حکم اعدام این مرد یک بار نقض اما دوباره تائید شد و بالاخره به اجرا درآمد.

پرونده جنجالی مرد 60 ساله‌ای به نام دونالد مولر نیز سال گذشته در داکوتای جنوبی برای همیشه بسته شد. مولر دختر 9 ساله‌ای را از مغازه‌ای در شهر سیئوکس فالز ربوده و پس از تجاوز به قتل رسانده بود.

یکی دیگر از مجرمان آمریکایی که به جرم کودک‌کشی اعدام شد، جاناتان گرین نام داشت و مردی 44 ساله بود. او 10 سال قبل دختری 12 ساله را در ایالت تگزاس به قتل رسانده بود و کلای مدافع‌اش اصرار داشتند موکل‌شان بیمار روانی است.

آنها می‌گفتند این مرد به توهم و هذیان مبتلا است و همیشه دو صدا که یکی نماینده خیر و دیگری نماینده شر است در ذهن‌اش مشغول مشاجره هستند. به همین دلیل یک بار رای به توقف اجرای این حکم داده شد، اما دادگاه استیناف او را مستحق مرگ شناخت.

حدود 30 سال پیش وقتی پلیس ایالت آیداهو آمریکا جنازه زنی جوان را یافت تحقیقات ویژه‌ای را در این خصوص انجام داد و در نهایت مردی به نام ریچارد لیویت را - که آن زمان 23 ساله بود - بازداشت کرد.

ریچارد هرگز قتل را قبول نکرد با این وجود بعد از محاکمه، قضات با استناد به مدارک جمع‌آوری شده وی را به مرگ محکوم کردند و این حکم خرداد امسال در حالی به اجرا درآمد که ریچارد همچنان بر بی‌گناهی‌اش اصرار می‌ورزید.

اعدامی دیگری که اجرای حکمش در زندانی در ایالت اکلاهما جنجال‌برانگیز شد، گری توماس آلن 56 ساله بود.

او سال 1986به جرم قتل نامزد 24 ساله‌اش که قصد داشت او را ترک کند، حکم مرگ دریافت کرد اما وکلایش بشدت اصرار داشتند گری بیمار روانی است و مسئولیت اعمال خودش را برعهده ندارد.

گری زمان قتل دو گلوله به سینه نامزدش و دو گلوله هم به پشت سر او شلیک کرد و وقتی پلیس در محل جنایت حضور یافت، یکی از ماموران را نیز به ضرب گلوله زخمی کرد.

بعد از صدور حکم اولیه برضد این قاتل وکلای او تلاش خود را برای اثبات بیماری وی به کار گرفتند و بالاخره آزمایش روانی انجام و حکم اعدام با رای قاضی دادگاه تجدید نظر نقض شد اما دور تازه محاکمات به ضرر گری پایان یافت و او سرانجام به کام مرگ کشانده شد.

ماروین ویلسون 54 ساله، سال 1992 یک مامور پلیس را در تگزاس به قتل رساند و دستگیر و به اعدام محکوم شد اما از آنجا که بسیاری عقیده داشتند ماروین معلول ذهنی است مجازات وی را خلاف حقوق بشر می‌دانستند و جنجال‌های زیادی در این خصوص به راه افتاد حتی سازمان عفو بین‌الملل این حکم را بشدت نگران‌کننده خواند با وجود این قضات این پرونده فرجام‌خواهی را قبول نکردند این در حالی بود که گروهی از پزشکان در سال 2004 عقب ماندگی ذهنی ماروین را تائید کرده بودند.

اعدام این مرد موجی از انتقادها را برانگیخت.اعدامیان دیگری نیز بودند که سال گذشته میلادی خبرساز شدند و توجه رسانه‌ها و شهروندان را به خود جلب کردند اما تلاش‌ها برای نجات آنها بی‌ثمر ماند. (جام جم - ضمیمه تپش)

ترجمه : سارا لقایی
منابع: رویترز و آسوشیتدپرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها