چشم‌اندازی تاریک از آینده‌‌ نزدیک

ندای حقیقت

پلتفرم: Xbox360، PS3، PC ناشر: Activision سازنده: Treyarch سبک: اکشن
کد خبر: ۴۹۹۸۵۴

دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که Infinity Ward فقط در جا می‌زند و این Treyarch است که اگر زمانی یک سازنده‌‌ اضافی، برای نسخه‌های جانبی به شمار می‌آمد، اکنون هدایت سری ندای وظیفه را به عهده گرفته و می‌تازد. Treyarch با بازی Black Ops بخوبی ثابت کرد راه خود را از IW جدا کرده و فرمول تازه‌ای برای این سری در دست دارد. داستان عمیق (هرچند تا حدودی قابل پیش‌بینی)، تعامل خوب کاراکترها با یکدیگر، عناصر تعلیق و... همه در کنار یک گیم‌پلی منسجم توانست جای «نیروهای سیاه» را در دل بازیکنان باز کند. بنابراین ساخت ادامه‌ای بر این عنوان، چندان دور از ذهن نبود. اکنون، Treyarch امید دارد با کمک دیوید گویر (David Goyer)، نویسنده‌‌ خوشنام «بتمن آغاز می‌کند» و «شوالیه‌‌ تاریکی»، داستانی غیرقابل پیش‌بینی به بازیکنان عرضه کند. روایت نیروهای سیاه 2، در دو بازه‌‌ زمانی می‌گذرد. بخشی از آن در دهه‌‌ 80 دنبال می‌شود که قهرمان آن، کاراکتر محبوب نسخه‌‌ قبلی، الکس میسون است. اما بخش اصلی داستان سال 2025 دنبال خواهد شد؛ جایی که پسر وی، یعنی دیوید میسون باید به ندای وظیفه گوش بسپارد و وارد میدان جنگ شود. ویژگی داستان این قسمت، منطقی بودن پیش‌بینی‌هایش است. سازندگان به جای غلو‌کردن و رفتن به سوی تخیل، کاری کرده‌اند که یک منتقد سیاسی ـ اقتصادی انجام می‌دهد؛ یعنی پیش‌بینی آینده بر اساس اتفاقات حقیقی روز. مدتی پیش اوباما سخنانی را درباره‌‌ دسترسی چین به منابع ارزشمند خاکی اظهار کرد. از سوی دیگر، حمله‌‌ یک ویروس در اکتبر سال پیش، امنیت نیروهای بدون سرنشین و رباتیک آمریکا را به خطر انداخت. داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که حمله‌‌ یک ویروس به بازار سهام چین، مدتی آن را غیرفعال می‌کند و در نتیجه، چین جلوی صادرات منابع خاکی باارزش خود را به آمریکا می‌گیرد. در این میان، فردی به نام منندز (Menendez) که از زمان الکس میسون چگونگی تبدیل وی به یک فرد خبیث و بدطینت را خواهیم دید، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند و جنگ سرد دیگری را رقم می‌زند که در نهایت به اختلاف شدید میان دو کشور می‌انجامد. در این میان یک گروه تروریسم سایبری به شبکه‌‌ رباتیک آمریکا حمله کرده و با در دست گرفتن کنترل جنگنده‌های آن به بمباران شهرهای آمریکا اقدام می‌کنند.

از لوکیشن‌های تائید شده برای دهه‌‌ 80، می‌توان به افغانستان و آمریکای مرکزی و از لوکیشن‌های سال 2025 به لس‌آنجلس و سنگاپور اشاره کرد. سازندگان با دستکاری موتور گرافیک بازی ظاهر بازی را تا حدودی بهتر از قبل کرده‌اند. روی انیمیشن‌های چهره هم کار شده و احساسات طبیعی‌تر نشان داده می‌شود. داستان بشدت شاخ و برگ‌دار است. سیستم این عنوان به بازی‌های نقش آفرینی شبیه شده و خیلی جاها شکست به معنی پایان بازی نیست. اگر از انجام یک کار ناکام بمانید، داستان ادامه می‌یابد. گفته شده که بازی چند پایان مختلف دارد. سازندگان برای تنوع بخشیدن به قسمت داستانی تک‌نفره، مد تازه‌ای را به آن افزوده‌اند که گروه ضربت (Strike Force) نام دارد. اطلاعاتی که تا به حال از این حالت داده شده، نویدبخش تجربه‌ای‌‌ جذاب است. در این مراحل، یک نقشه زیر پای شما قرار می‌گیرد. تعدادی نیرو به شما داده شده و تعدادی نیز علیه شما صف‌آرایی می‌کنند. وظیفه دارید مرحله را پیش از این‌که تمام یارانتان از بین بروند به اتمام برسانید؛ در غیر این صورت نبرد را واگذار خواهید کرد. ترتیب به پایان رساندن وظایف هم به عهده‌‌ خودتان است. در این نقشه‌ها، می‌توانید در لحظه، به هریک از نیروها که بخواهید سوئیچ کنید و کنترلش را در دست بگیرید.

شاید در صحنه‌ای به کنترل یک تک‌تیرانداز نیاز داشته باشید و جایی دیگر برای پیشبرد هدف خود، کنترل یک ربات جنگنده را بطلبید. بله! ربات‌ها هم در این حالت قابل کنترل خواهند بود. همچنین در صورتی که دوست داشته باشید در نقش فرمانده ظاهر شوید، می‌توانید به حالت Overwatch بروید. در این حالت، نقشه از بیرون به نمایش درمی‌آید و می‌توانید به سبک یک بازی استراتژی همزمان، نیروهای خود را کنترل و دشمن را فلج کنید. انتخاب هر ماموریت، منوط به گذشتن از خیر تعدادی دیگر است. این نکته تجربه‌‌ هر بازیکن را از دیگری متمایز می‌کند. حال آن‌که نتیجه‌‌ نهایی این ماموریت‌ها بر پیشروی داستان اثرگذار خواهد بود! سلاح‌ها نیز از ایده‌های روز الهام گرفته شده ‌است.

وسیله‌ای مانند گوشی‌های موبایل مچی روی دست سربازان نصب شده که توسط آنها می‌توانند درخواست کمک کنند. همچنین یک تفنگ اسنایپر در بازی وجود دارد که از سیستم موج میلی‌متری استفاده کرده و امکان دیدن آن سوی دیوار را فراهم می‌کند. یک ایرکرفت VTOL تازه در این بازی دیده می‌شود.

سلاحی با نام XM8 نیز معرفی شده که می‌گویند می‌توان با انجام اصلاحات، از آن به عنوان یک شاتگان، ساب ماشین‌گان، لایت ماشین‌گان یا یک تفنگ لول بلند استفاده کرد. حالت مولتی‌پلیر کاملا در دوران 2025 انجام می‌شود. سازندگان آن حالت را بهبود داده و این بار سیستم Perkها متفاوت با گذشته خواهد بود. بازیکنان می‌توانند تا سقف ده امتیاز با خود سلاح یا Perk همراه کنند.

این به بازیکنان امکان آزادی بیشتری برای نحوه‌‌ حضور در میدان می‌دهد. محدود‌کردن گزینه‌های قابل حمل، به حفظ تعادل گیم‌پلی کمک بسزایی می‌کند.

نحوه‌‌ آموزش در حالت چندنفره هم برای بازیکنان تازه بازبینی شده است تا غریبه‌های بیشتری را به جمع این خانواده‌‌ عظیم ملحق کند. شبکه‌‌ اجتماعی ندای وظیفه هم با اسم Call of Duty Elite، در زمان عرضه‌‌ بازی فعال شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. حالت زامبی هم از موتور مولتی‌پلیر استفاده می‌کند و در نتیجه تعداد زامبی‌های حاضر در هر صحنه به دوبرابر افزایش خواهد یافت. همچنین یک مد زامبی تازه، با محوریت 4 علیه 4 در بازی وجود خواهد داشت.

Treyarch ادعا می‌کند با این بازی، دنیای ورزش‌های الکترونیک را هدف گرفته و تمام توانش را به کار می‌بندد تا BO2 نه تنها یک عنوان زیبا برای بازی‌کردن باشد، بلکه دیدن آن هم خالی از لطف نباشد. در موفقیت این بازی شکی نخواهد بود؛ اما شاید مهم‌ترین نکته درباره‌‌ آن، دنیا و داستانش باشد که آینده‌ای نه‌چندان دور از ذهن را هدف گرفته است. آینده‌ای که خالی از هراس نیست!

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها