لاریجانی در همایش حج و اقتصاد:

ایران و عربستان باید گفت‌وگو کنند

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه هیچ موضوعی نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد، گفت: اهمیت حجاز و عربستان برای ایران فراتر از کشورهای متعارف است و باید اختلاف‌ها از راه گفت‌وگو، حل شود.
کد خبر: ۴۸۶۸۵۷

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) طی سخنانی در همایش حج و اقتصاد، اظهار داشت:‌ تردیدی نیست که موضوع حج‌، موضوعی مهم برای جامعه اسلامی است، هم از بُعد فردی و هم از بُعد اجتماعی.

وی حج را فریضه‌ای مهم برای هر مسلمانی دانست و افزود: قداست حج باید مورد توجه همیشگی مسلمانان قرار گیرد و همه باید حول این مکان مقدس به وحدت برسند.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: مکه به عنوان محل نزول قرآن و پایگاه اصلی صدور فکر اسلامی، مکان مقدسی است و باید مورد توجه باشد؛ اصولاً حجاز یک مکان مقدس برای مسلمین است و قلوب مؤمنین به صورت فطری به مکه گرایش دارد.

"در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که رابطه کشورها با سرزمین حجاز و عربستان فراتر از یک روابط دیپلماتیک متعارف است، ما به سوی مکه نماز می‌گزاریم، لذا هیچ موضوعی نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد و این موضوع، مسئله‌ای مهم است، البته ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد، ولی نباید در روابط عبادی بین مردم ایران و مردم این سرزمین، سردی ایجاد کند"

لاریجانی با تأکید بر اینکه این موضوع یک استراتژی مهم برای کشور است، دلیل آن را قداست حجاز دانست و متذکر شد: اهمیت حجاز و عربستان برای ایران فراتر از کشورهای متعارف است و باید اختلاف‌ها از راه گفت‌وگو به سمت آنکه به نفع مسلمین است، حل شود و مسئولین سعودی نیز بایستی توجه داشته باشند که به حقوق مردم در آن کشور رسیدگی کنند و این امری حیاتی برای پایداری کشورهاست.

وی اضافه کرد: توجه به حقوق افراد‌، مهم است و باید برای امنیت و ایجاد پایداری در منطقه‌، به این امور توجه شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مقوله روابط ایران و عربستان فراتر از یک روابط متعارف با دیگر کشورهاست، تصریح کرد: دلیل این موضوع قداست 'حجاز' است، از این جهت استراتژی ایران، همکاری صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی به خصوص عربستان است به دلیل عظمتی که فریضه حج دارد.

به گفته وی، باید توجه داشته باشیم که برخی از عبادات در اسلام صرفاً جنبه فردی دارد اما برخی هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی، بستگی دارد چه تفکری را در زیربناهای فکر اسلامی در نظر بگیریم؛ برخی از عبادات مثل "حج" هم آراستگی معنوی‌، محور آن است و هم یک نتایج سیاسی - اجتماعی به دنبال دارد البته وحدت بین مسلمین و ثمرات اقتصادی نیز در مقوله حج مندرج است.

"همیشه وضعیت ثابتی در مکه و یا مدینه وجود نداشته است، این موضوع به دلیل شرایط سیاسی آن منطقه است، اما در کل این توجه در قلوب مسلمانان به سمت این مکان مقدس همیشه بوده است که این مسئله خود به خود شرایط ویژه اقتصادی را ایجاد می‌کند."

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه مسئله حج از جهات مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید دید موضوع حج از نظر کلان اقتصادی، چه سهمی در بازار سرمایه و پول دارد؟ باید بررسی شود که حج چه سهمی در واردات و صادرات دارد؟ البته ممکن است برخی از این مسائل در کوتاه‌‌مدت حل نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ساماندهی این حجم سرمایه‌گذاری امری عقلایی است و این‌گونه همایش‌ها می‌تواند به عنوان بستری مهم، برای ساماندهی این حجم سرمایه‌گذاری، ایفای نقش کنند.

لاریجانی با بیان اینکه در موضوع حج چند نکته باید مورد واکاوی قرار گیرد، کاهش هزینه سفرها، ایجاد رقابت در سرویس دادن به زائرین توسط بخش خصوصی، اتخاذ روش‌های بهتر برای تهیه سوغات و هدایا و قربانی کردن و همچنین تبدیل سفر عمره به یک آموزش تربیتی را از جمله این نکات دانست که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه روابط کشورهای اسلامی در شرایط عادی نیست، تصریح کرد:‌ اعزام زائرین همیشه با فراز و فرودهایی همراه بوده است، به نظر می‌رسد ‌داشتن یک مرکز برای این موضوع خیلی بهتر باشد.

رئیس مجلس افزود: بنده همواره معتقدم که ایجاد رقابت در بخش‌های اقتصادی را باید به اشدّ وجه پیگیری کنیم. اما فی‌الحال بعید می‌دانم که مقوله تنوع‌بخشی و ایجاد رقابت در موضوع "حج" را توصیه کنیم، باورهای فرهنگی در جامعه ما وجود دارد، مبنی بر اینکه سوغات را در همان مقصد خریداری کنند و آن را متبرک می‌دانند، بنابراین هر فرهنگ‌سازی که می‌خواهیم بین مردم ایجاد کنیم، نباید با ایجاد ناراحتی برای ملت همراه باشد.

وی ادامه داد: باید دانست فرهنگ‌سازی در زمینه خرید سوغات در کشور خودمان پیش از سفر حج، امر زمان‌بری است، البته وقت‌گذاری در سفر حج برای رفتن با بازار موضوع مطلوبی نیست اما باید بدانیم این مسائل با دستور حل نمی‌شود و ممکن است آزردگی خاطری را برای مردم ایجاد کند.

علی لاریجانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه قیمت‌ها در ایران با بازار عربستان متفاوت است، خاطرنشان کرد: باید قیمت کالاها طوری باشد که افراد بتوانند مصلحت خودشان را بهتر تشخیص دهند، حج یک عبادت معمولی نیست، از این رو باید از هر آنچه به این موضوع لطمه می‌زند، پرهیز کرد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه حج باید در افراد تحول ایجاد کند و حجاج پس از سفر حج باید وارستگی معنوی پیدا کنند، توضیح داد: در شرایط امروز، زمینه‌های اشتغال ذهنی مردم به سمت عالم کسنات فزونی یافته است و حتی اوقات فراغت با اصل و نسب‌اش خیلی فاصله دارد، امروز تبدیل به دوره‌ای شده که اوقات فراغت برای مصرف کردن زمان استفاده می‌شود.

علی لاریجانی در خاتمه با یادآوری اینکه حج باید در انسان تحول ایجاد کند و رفتار حاجی بعد از انجام فریضه حج باید متفاوت باشد، تأکید کرد: پرداختن به "اسرار حج" مهم است ولی ما معمولاً احکام حج را خوب بیان می‌کنیم، اما به اسرار آن را کم می‌پردازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها