رایحه آنچه می‌بینید را حس‌کنید

ایده ساخت تلویزیون‌های جدیدی که متناسب با تصویر به نمایش درآمده، رایحه‌ای را در فضا منتشر می‌کنند به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۹۴۶

محققان موفق شده‌اند هزاران رایحه مختلف را در قالب یک سیستم هوشمند روی سیستم‌های تلویزیونی تعبیه کنند تا به این ترتیب بیننده بهتر بتواند با فضای واقعی آنچه در تصویر می‌بیند ارتباط برقرار کند.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا توانسته‌اند با استفاده از شبکه‌ای از سلول‌های سیلیکونی مجزا که در هر یک از آنها رایحه بخصوصی قرار می‌گیرد، عطر پخش‌کن‌هایی را برای نسل جدیدی از تلویزیون‌ها که قرار است در آینده‌ای نزدیک به بازار عرضه شوند، طراحی کنند.

به گفته محققان، فعال شدن حس بویایی افراد هنگام مشاهده تصویر می‌تواند نقش بسیار مهمی در ثبت یک تجربه به‌یادماندنی در حافظه داشته باشد.

در حقیقت از آنجا که حس بویایی می‌تواند در یادآوری آنچه در حافظه ثبت شده است موثر باشد، طراحی و ساخت این تلویزیون‌ها می‌تواند راهکار مناسبی در حوزه آموزشی قلمداد شود.

برای ایجاد رایحه‌های مختلف از مجموعه‌ای عناصر شیمیایی به عنوان زمینه اصلی استفاده شده است که بر اثر حرارت رایحه آنها در محیط آزاد می‌شود. ورود رایحه به دنیای تصویر، کیفیت فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را افزایش می‌دهد.

پس از تجربه تماشای تصویر سه‌بعدی در نمایشگرهای تلویزیونی، افزودن رایحه به تصاویر نیز می‌تواند به منزله وقوع تغییرات جدید در دنیای رسانه‌های دیداری باشد. البته فراگیر شدن این فناوری مستلزم ایجاد زمینه‌ای مناسب از سوی شرکت‌های بزرگی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

در این فناوری مجموعه‌ای از عطرهای مایع در سلول‌های مخروطی شکل سیلیکونی ریخته شده و به طور منظم روی شبکه‌ای از عناصر مختلف که در حقیقت تشکیل‌دهنده زمینه اصلی هستند، مستقر می‌شوند.

زمانی که دمای این عناصر در نتیجه برقراری جریان الکتریکی افزایش می‌یابد، عطر موجود در سلول مخروطی شکل تبخیر می‌شود و حجم سلول سیلیکونی محتوی رایحه افزایش پیدا می‌‌کند و بر اثر این تغییرات رایحه‌های مختلف از طریق منافذ بسیار ریز موجود در محفظه سیلیکونی آزاد شده و وارد محیط می‌شوند.

با توجه به این که این سلول‌ها به طور خودکار باز و بسته می‌شوند سیستم خاصی برای کنترل مکانیکی محفظه‌های حاوی عطر در نظر گرفته نشده است و به همین علت می‌تواند اندازه این سیستم عطرافشانی را تا حد امکان کوچک نگه دارد.

پس از خروج مواد معطر از منافذ موجود در محفظه سیلیکونی، این منافذ به طور خودکار بسته می‌شوند چرا که جنس این محفظه‌ها سیلیکونی است و قابلیت ارتجاعی دارند.

ویژگی منحصر به فرد این سیستم این است که با توجه به شدت جریان‌های مختلف، رایحه خاصی را در محیط منتشر می‌‌کند و به همین علت شاید بتوان با استفاده از یک راهکار ساده این سیستم را به گونه‌ای تنظیم کرد که براساس تصاویر مشخصی همواره رایحه خاصی را در محیط منتشر کند.

مترجم: فرانک فراهانی‌جم
منبع: britanica

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها