چهره روز

آدم‌فروشی در فیس‌بوک

هر بار سخن از عربستان سعودی به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن به سمت شاهزاده‌های قد و نیم قدی می‌رود که سال‌هاست روی بشکه‌های نفت خوابیده و ثروتی فراوان به جیب زده‌اند یا سخن از نقض حقوق بشر و اعدام‌های زمان جاهلیت بوده یا محرومیت زنان از کمترین حقوق انسانی خود همچون رانندگی! کمتر کسی به واژه و موضوع فقر در این کشور توجه می‌کند، اما مسلما توجه نداشتن به یک موضوع به معنای نفی وجودی آن نیست؛ چه بسا که این سکوت، سرپوش روی موضوعی باشد که بتوان با کمی دقت به آن پی برد. حال خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته که این سرپوش را تا حدودی کنار می‌زند.
کد خبر: ۴۵۱۸۳۴

به گزارش ایسنا، یک مرد عربستانی به نام سعود بن ناصر الشهری پسر خود را در فیس‌بوک به قیمت 20 میلیون دلار به حراج گذاشت.

وی دلیل این اقدام را تلاش برای نجات از فقر خواند. وی مدعی شد فروش پسرش تنها گزینه او برای تامین معیشت زن و دخترش است. وی اظهار کرد: مایل است که برای تکمیل روند فروش به دادگاه رود و تنها شرط برای خریدار این است که شهری که پسرش به آنجا برده می‌شود، مشخص شود. الشهری پس از این‌که کسب‌وکار غیرقانونی‌اش جمع‌آوری شد، از مقامات دولتی خواست تا به وی کمک مالی کنند، اما با درخواست وی موافقت نشد. پس از این الشهری تصمیم گرفت تا پسر خود را در فیس‌بوک به فروش بگذارد. هنوز مشخص نیست این اقدام الشهری یک نمایش تبلیغاتی بوده یا یک اقدام واقعی است.

قاچاق انسان در عربستان سعودی یک جرم محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد اعمال قانون در این حوزه بسیار کمرنگ است. گروه‌های حقوق بشر در عربستان می‌گویند این کشور از لحاظ دارا بودن قوانین کافی ضدقاچاق انسان دچار کمبود است و به‌رغم مدارک بسیار درخصوص قاچاق انسان به عربستان هیچ محاکمه و صدور محکومیت برای عاملان این جرم گزارش نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد فیس‌بوک نیز اجازه ندهد تا پسر الشهری از طریق این شبکه اجتماعی به فروش برسد. براساس بیانیه حقوق و مسوولیت‌های فیس‌بوک، کاربران مجاز به استفاده از این شبکه اجتماعی برای نقض حقوق دیگران و قانون‌شکنی نیستند.

رضا عظیمی ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها