اعتراض ایران در سازمان ملل به خاطر تجاوز آمریکا به حریم هوایی کشورمان

تصاویری که آمریکا را غافلگیر کرد

پخش تصاویر هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، کابوس مقامات آمریکایی را به واقعیت تبدیل کرد و نشان داد همان طور که مقامات نظامی کشورمان اعلام کرده بودند این هواپیمای فوق پیشرفته، با کمترین خسارت در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۴۴۵۱۴۲

این کابوسی بود که از چند روز قبل با خارج شدن هواپیمای RQ170 سازمان سیا از کنترل نیروهای آمریکایی در افغانستان و مفقود شدن آن، به سراغ مقامات آمریکا آمد و با اعلام مقامات نظامی ایران در یکشنبه هفته گذشته مبنی بر در اختیار گرفتن آن با کمترین خسارت، بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت؛ اما پنجشنبه گذشته با ظاهر شدن این هواپیمای 3 هزار کیلوگرمی روی صفحه تلویزیون آخرین امیدهای مقامات آمریکایی به این‌که اظهارات مقامات ایرانی یک بلوف نظامی باشد، از بین رفت.

در تصاویری که شبکه یک سیما منتشر کرد، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ضمن تشریح برخی از مشخصات این هواپیمای جاسوسی که به خاطر کاربرد خاصش تاکنون اطلاعاتی درخصوص آن از سوی مقامات آمریکایی منتشر نشده بود، چگونگی کنترل آن را توسط نیروهای مسلح ایران تشریح کرد.به گفته سردار حاجی‌زاده و براساس آنچه در تصاویر مشاهد شد طول 2 بال این هواپیما حدود 26 متر، طول بدنه آن 5/4 متر و ارتفاع آن یک متر و 84 سانتی‌متر است و دارای سیستم‌های پیشرفته جمع‌آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه‌های راداری مختلف است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین اعلام کرد این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادارگریز طراحی شده و از حیث فناوری، آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته‌ای است که آمریکا مورد استفاده قرار می‌دهد.

سردار حاجی‌زاده همچنین با بیان این‌که فناوری به کار رفته در این هواپیما قبلا در هواپیماهای B2 وF35 نیز استفاده شده است، افزود: هدایت این هواپیما توسط ماهواره و همچنین ایستگاه‌های زمینی در افغانستان و آمریکا صورت می‌پذیرد.

وی با تاکید بر این‌که کارشناسان و متخصصان نظامی بخوبی واقفند که این هواپیما چه اطلاعات تکنولوژیکی ذی‌قیمتی با خود دارد، درخصوص چگونگی به دام افتادن این هواپیمای جاسوسی توضیح داد: اخیرا با اطلاعات جمع‌آوری شده و مراقبت‌های دقیق الکترونیکی مشخص شد این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشورمان را دارد که پس از ورود به فضای شرق کشور، این هواپیما در کمین‌گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد.

همچنین محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی.‌ان.‌ان، جزئیاتی از محل به زمین نشانده شدن این هواپیمای جاسوسی اعلام کرد. به گفته خزاعی، این هواپیما در عمق 250 کیلومتری خاک ایران در استان خراسان و در شمال منطقه طبس پایین آورده شده و جمهوری اسلامی ایران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد نیات آمریکا از این اعمال تجاوزکارانه است.

اعتراض رسمی ایران

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل همچنین در نامه‌ای رسمی به بان‌کی‌مون، دبیرکل این سازمان اعتراض جمهوری اسلامی ایران را نسبت به تجاوز هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی خود اعلام کرده است.جمهوری اسلامی ایران در این نامه قویا به این‌گونه اقدامات خصمانه و تجاوزکارانه اعتراض کرده و نسبت به عواقب مخرب تکرار این گونه اعمال هشدار داده است.

همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با احضار سفیر سوئیس در تهران، ضمن اعتراض بسیار شدید به تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا به عمق حریم هوایی ایران، توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت آمریکا در این زمینه را خواستار شد.

ایران؛ شکارچی نامرئی آمریکا را شکار کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، خطیب جمعه تهران دیروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: این هواپیمای آمریکایی که از آن به عنوان شکارچی نامرئی و فوق‌پیشرفته یاد می‌شود دارای پیشرفته‌ترین سلاح‌های جاسوسی و نظامی آمریکا بود، اما شکارچی‌های ما، این شکارچی را شکار کردند.

وی با بیان این ‌که این یک دلگرمی به ملت به‌پاخاسته و شجاع ایران است، اظهار کرد: ملت ما از هیچ تهدیدی نمی‌ترسد و این مدد غیبی خداوند، نشان داد که ملت و نیروهای مسلح ایران که در صحنه‌های دفاعی محکم ایستاده‌اند و جواب متجاوز را به گونه‌ای مناسب می‌دهند، خداوند یاریشان خواهد کرد.

تایید مقامات آمریکایی

واکنش‌های مقامات کشورمان و پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص این نقض قوانین بین‌المللی از سوی دولت آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که مقامات کاخ سفید همچنان درخصوص شکست اخیر خود سکوت کرده‌اند و آنچه در این زمینه منتشر می‌شود غالبا یا به نقل از منابعی است که خواسته‌اند نامشان فاش نشود یا از سوی کارشناسانی است که با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.به عنوان مثال پس از انتشار تصاویر این هواپیمای جاسوسی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یکی از همین مقامات آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد این هواپیمای بدون سرنشین که در تصاویر تلویزیونی ایران ظاهر شد همان هواپیمای آمریکایی است که چند روز قبل بر فراز ایران مفقود و پایین کشیده شد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفت: کارشناسان آمریکایی بعد از تحلیل تصاویر منتشر شده از سوی تلویزیون ایران بیان کردند که این هواپیما، هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است که ایران در خاک خود سرنگون کرده است.روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا که در خاک ایران سقوط کرد، جزئی از طرح بسیار حساس و دقیق مراقبت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رفت که از خاک افغانستان پیگیری می‌شد.

به گزارش فارس، این روزنامه آمریکایی نوشته است: این عملیات اطلاعاتی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عملیات‌های محرمانه آمریکا در قبال ایران به شمار می‌رفت، اما به خاطر سقوط 170- RQ در خاک ایران، به نتیجه‌ای فضاحت بار انجامید.با این حال، دولت آمریکا از طریق برخی رسانه‌ها در تلاش است این‌گونه وانمود کند این هواپیما به خاطر نقص فنی از کنترل نیروهای آمریکایی خارج شده است و این مساله را که هواپیمای جاسوسی آنها توسط ایران و با تجهیزات الکترونیکی، سایبری یا سایر ابزارها فرود آورده شده رد می‌کنند، اما شواهد موضوع دیگری را نشان می‌دهند؛ چراکه این هواپیماها به گونه‌ای ساخته‌ می‌شوند که در صورت قطع تماس به صورت خودکار به پایگاه خود باز می‌گردند و در غیر این صورت منفجر می‌شوند اما آنچه وجود دارد هیچ یک از این موارد را تایید نمی‌کند و بدنه سالم این هواپپما و سایر شواهد و قرائن، همگی موید اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر فرود آوردن این هواپیما توسط نیروهای مسلح کشورمان است.رابرد بر، افسر سابق سیا نیز به این موضوع اذعان می‌کند. به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما هواپیمای تجسسی بدون سرنشین 170- RQ چطور توسط ایران شکار شده است؟، گفت: به نظر من این پرنده در ایران به زمین نشانده شده است.

وی افزود: اگر آنها توانسته‌اند این پرنده را بنشانند، قاعدتا می‌توانند از آن بهره‌برداری هم بکنند. این شکار به آنها اجازه می‌دهد آنچه ما از آسمان رصد می‌کنیم را ببینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها