تغذیه و تناسب اندام

خواص سیب

در زبان انگلیسی ضرب‌المثلی است که می‌گوید، خوردن روزی یک سیب، پای دکتر را از خانه دور می‌کند. پی بردن به خاصیت سیب به این ضرب‌المثل جان می‌بخشد.
کد خبر: ۴۳۳۵۷۴

سیب کم کالری است و قند فروکتوز آن مانند گلوکز باعث افزایش قند خون نمی‌شود. سیب دارای ویتامین Aاست که قوای بینایی، عضلانی و استخوانی را تقویت می‌کند، احساس خستگی را از بین می‌برد و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

سیب ویتامین C زیادی دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث کاهش کلسترول بد می‌شود.

ویتامین‌های گروه B که در سیب وجود دارند، از کم‌خونی و ضعف عضلانی جلوگیری می‌کنند. وجود منیزیم در سیب بر رگ‌های خونی و عضلانی قلب اثر مفید دارد. پکتین در سیب نیز باعث دفع سرب آلاینده‌های هوا از راه مجاری ادرار می‌شود.

سیب مقدار زیادی فیبر دارد که باعث کاهش کلسترول و قند خون می‌شود، کارکرد روده بزرگ را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

این میوه دارای پولی فنول ـ یک آنتی‌اکسیدان قوی ـ است که در گیاهانی مانند زیتون، انگور، انار و چای سبز دیده می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است، سیب برای جلوگیری از رادیکال‌های آزاد یا مواد سمی اکسیداسیون سلولی در بدن بسیار مفید است و باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، اختلالات قلبی و عروقی و بیماری‌های التهابی می‌شود. همچنین به شادابی پوست و جلوگیری از پیری زودرس و چروک پوست کمک می‌کند. پولی فنول‌های سیب با تنظیم سوخت و ساز مواد قندی و بهبود عملکرد بافت چربی، تاثیر چشمگیری در کاهش وزن و بافت چربی دارند.

مواد موجود در سیب به کاهش چربی بد و کلسترول LDL نیز کمک می‌کند، به طوری که خوردن 4 سیب، معادل یک قرص استاتین (داروی ضد کلسترول)‌ است.

سیب بدون کلسترول، چربی و سدیم است. اگر سیب را با پوست بخوریم، مقدار بیشتری فیبر وارد بدن می‌شود. آب سیب کمتر فیبر دارد. سیب را می‌توان با سالاد و انواع شیرینی‌ها مصرف کرد.

دکتر اکبر کوشانفر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها