تغذیه نامناسب موجب شده است

کودکان ایرانی،لی‌لی پوت‌های جدید!

نیمی از کودکان و دانش آموزان ایرانی صبحانه سالم و مقوی نمی‌خورند و به خوراکی‌ها و تنقلات شکم پر کن بی فایده روی آورده اند که این مساله موجب شده با نسل کودکانی مواجه شویم که قد و هیکل آنها شبیه ساکنین "دهکده لی‌لی پوت ها" ( افسانه مشهور آدم کوچولو ها در سفرهای گالیور) شود.
کد خبر: ۴۳۲۸۱۸

به گزارش مهر، وضعیت جسمانی اغلب کودکان و دانش آموزان ایرانی به گونه ای است که قد و هیکل آنها با سنشان همخوانی ندارد. به طوری‌که برخی از دانش آموزان به قدری ریز جثه و کوچک اندام هستند که حضورشان در کلاسهای مقطع راهنمایی و متوسطه با شک و تردید همراه می شود.

بررسی‌ها نشان می دهد که مصرف نوشابه‌های گازدار و حضور کمرنگ لبنیات و تخم مرغ در برنامه غذایی روزانه سبب شده در طول چند سال اخبر تا 4 سانتی متر از متوسط قد کودکان ایرانی کاسته شود. از طرفی فسفر موجود در این نوشیدنیها جذب کلسیم را در دستگاه گوارش کاهش داده و عارضه‌ای به نام پوکی استخوان را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورده است.

تنقلات نیز معمولاً دارای کالری بالا و درصد مواد مغذی کم هستند و بدون اینکه نیازهای تغذیه‌ای کودکان را تامین کنند، یک حس سیری کاذب را در آنها ایجاد کرده و به مرور زمان باعث کمبودهای تغذیه‌ای در کودک می‌شوند.
 
دکتر ابوالقاسم جزایری، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: دخترانی که به دلیل سوء‌تغذیه دچار کم وزنی و کوتاه‌قدی می‌شوند دارای لگن کوچکتری بوده و در دوران بارداری جنین آنها رشد مناسبی نخواهد داشت.

 
دکتر غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران با عنوان این مطلب که سوءتغذیه در کشور نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است، می گوید: حدود یک سوم کودکان ایرانی دچار سوءتغذیه هستند.سوءتغذیه شامل لاغری، کمبود وزن و قد و همچنین چاقی کاذب می‌شود.
 
نخوردن صبحانه به عنوان یک عادت نادرست غذایی در میان بسیاری از دانش آموزان رواج دارد و این امر موجب اختلال در روند یادگیری و رشد کودکان می شود.

مواد کلسیم دار مانند شیر، لبنیات و تخم مرغ  موجب رشد مناسب کودکان می شود که در بزرگسالی جبران این کمبود غیر ممکن است.
 
تغذیه نامناسب اغلب دانش آموزان و نداشتن فعالیت جسمانی مناسب باعث شده که نسل امروز از قد و هیکل به مراتب کوچکتر و شکننده تری برخوردار شوند که توانایی لازم برای کارهای سنگین را ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها