سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری کشورمان با ارسال نامه ای برای سران 3 کشور انگلیس ، آلمان و فرانسه از بهانه جویی ها ی این کشورها نسبت به توافقنامه 21 اکتبر گذشته تهران گلایه کرده و هشدار داده است : «استمرار این رفتار خدشه ای جدی بر اعتماد متقابل و همکاری ایران با جامعه بین المللی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای خواهد بود.
کد خبر: ۴۲۸۷۶

از نظر دولت ایران این رفتار ها تحت فشارها و درخواست های امریکا صورت می گیرد». یک منبع آگاه به «جام جم» گفت : سیدمحمد خاتمی در این نامه با اشاره به نامه سال گذشته وزیران خارجه سه کشور یاد شده مروری گذرا بر توافقات مستند انجام شده و همچنین پایبندی کامل و فراتر از تعهد کشورمان نسبت به توافقنامه تهران و قوانین بین المللی تاکید کرده است : ایران نمی تواند از حق مسلم خود نسبت به فناوری صلح آمیز هسته ای چشم پوشی کند و در صورت استمرار رفتار غیردوستانه و عدم عمل به تعهدات متقابل ، گزینه های متعددی را در نظر خواهد گرفت.گفتنی است ، دیشب خبرگزاری مهر نیز ، این خبر را منتشر کرد.

اروپا بر سر دو راهی

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ، دیروز در حالی اولین روز خود را پشت سر گذاشت که خبرهای رسیده از اجماع غرب بر سر جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی غنی سازی حکایت دارد، مطلبی که موسویان نماینده شورای عالی امنیت ملی نیز به آن اشاره کرد ؛ گرچه با توجه به تکرار همزمان اتهامات از سوی امریکا علیه ایران به موازات فعال شدن موضوع پرونده هسته ای ایران ، اروپا عملابر سریک دوراهی قرار گرفته است . دیروز البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارائه گزارش خود به اعضای 35نفره شورای حکام ، نشست شورای حکام را افتتاح کرد. وی در جلسه افتتاحیه گفت : تقریبا 2سال است که برنامه هسته ای اعلام نشده ایران مورد توجه آژانس قرار گرفته و این ضروری و اساسی است که برای بسته شدن پرونده ایران و جلب اطمینان بین المللی ظرف چند ماه آینده برنامه توسعه بازرسی ایران قابلیت و جامعیت لازم را پیدا کند.البرادعی اضافه کرد: درخصوص این امر نیازمند همکاری سریع ایران و دیگر کشورها در این زمینه هستیم . البرادعی همچنین خاطرنشان کرد: سوال اصلی در زمینه فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران این است که آیا این فعالیت ها به طور کامل ارائه شده یا خیر و دو جنبه مربوط به این سوال هنوز در حال بررسی است . وی افزود: اولین مورد، ذرات منشاء آلودگی با غنای بالا و پایین است که در مکانهای مختلف مربوط به غنی سازی اورانیوم در ایران یافت شده که در این زمینه اطلاعاتی که آژانس در آگوست 2003 درخواست کرده بودایران و آوریل 2004 فراهم و ارائه کرده است ، اما این اطلاعات برای حل موضوع پیچیده آلودگی کافی نیست و ایران باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان این که آژانس خواستار درک بیشتری از دامنه فعالیت واردات ، ساخت و کاربرد P2 است ، گفت همانگونه که در گزارش مکتوب ذکر شده اطلاعات فراهم شده در زمینه این سانتریفوژها بعد از آن که این درخواست از سوی آژانس تکرار گردید به صورت متناقض آمده است . وی مدعی شد: در اظهارنامه اکتبر 2003 ایران ، برنامه سانتریفوژ P2 ذکر نشده بود اما در ژانویه 2004 ایران تصریح کرد که نقشه های P2 را از واسطه های خارجی دریافت کرده است در صورتی که پیش از آن مقامات ایرانی گفته بودند هیچگونه قطعات P2 از خارج دریافت نشده است . وی با اشاره به این که از زمان ارائه گزارش مکتوب وی تاکنون اطلاعات اضافی و بیشتری توسط ایران ارائه شده که تحت بررسی است ، خاطرنشان کرد: نمونه برداری در خصوص فعالیت های هسته ای ایران به عمل آورده و در حال بررسی این مواد هستیم . البرادعی همچنین گفت وضعیت موجود کمتر از آنی است که از برنامه هسته ای ایران راضی باشیم اما باز هم امیدواریم این اعتماد برای جامعه بین المللی نسبت به ایران به وجود آید.

البرادعی ، پایان رسیدگی به پرونده ایران
را به همکاری کامل ایران منوط کرد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از آغاز اجلاس شورای حکام در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری های ایران با آژانس ، پایان رسیدگی به پرونده هسته ای ایران را به همکاری کامل ایران منوط دانست . به گزارش ایسنا ، وی همچنین با اشاره به قطعنامه پیشنهادی 3 کشور اروپایی خاطرنشان کرد: این قطعنامه تنها یک پیشنهاد است و شورای حکام باید درباره پذیرش یا عدم پذیرش آن تصمیم بگیرند.

هیات ایرانی از گزارش البرادعی راضی نیست

خبرگزاری فارس از وین نیز گزارش داد: هیات ایرانی حاضر در اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس در مورد ایران رضایت ندارد؛ زیرا برخلاف تعهدات و توافقات قبلی تهیه شده بود. این در حالی بود که البرادعی پیش از جلسه افتتاحیه شورای حکام و سخنرانی خود، با نمایندگان امریکا و انگلیس در خصوص نحوه گزارشش رایزنی کرده بود. سخنگوی هیات ایرانی شرکت کننده در نشست شورای حکام درباره سخنان محمد البرادعی گفت ، گزارش البرادعی را مثبت ارزیابی نمی کنیم.

موسویان : پیش نویس غیرمتعهدها
بسیار مثبت تر از پیش نویس اروپایی هاست

دبیر کمیته سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی در خصوص موضوع غیرمتعهدها در قبال کشورمان و پیش نویس آنها گفت : پیش نویس غیر متعهدها همان پیش نویس قطعنامه اروپاییان است که با اصلاحات متعدد بوده و متن بسیار مثبت تری در مقایسه با پیش نویس قطعنامه اروپایی ها دارد. وی همچنین گفت : احتمالا موضوع ایران در نشست شورای حکام چهارشنبه مطرح می شود.

امریکا برای تشدید لحن قطعنامه علیه ایران
به اروپا فشار می آورد

تقریبا تمامی منابع خبری از فشار امریکا به اروپا برای اتخاذ لحن تندتری در پیش نویس قطعنامه خود در قبال ایران خبر دادند. این 3کشور اروپایی در پیش نویس قطعنامه خود از ایران بخاطر آنچه که اهمال در همکاری با آژانس خواندند، انتقاد کرده اند. یکی از دیپلمات های عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرگزاری رویتر گفت : امریکا خواستار تعیین ضرب الاجل برای ایران است ، این مهلت برای حفظ فشار به ایران خواهد بود. به گزارش رویتر، واشنگتن همچنان خواستار به کارگیری مکانیزم ماشه ای است که از شورای حکام خواستار گزارش مساله ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم اقتصادی این کشور است.

ارائه اظهارنامه توضیحی ایران

هیات جمهوری اسلامی ایران دیروز متن نهایی اظهارنامه توضیحی ایران را به نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر ، در این اظهارنامه تصریح شده است ، همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بیش از مفاد معاهده منع تولید و تکثیر سلاح های هسته ای و حتی پروتکل الحاقی بوده است . در این اظهارنامه آمده است : بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از فوریه سال 2003 ، 670 روز از مناطق و مکان هایی که مایل بوده اند، بازدید کرده اند که این امر نشانگر همکاری کاملا شفاف و صادقانه جمهوری اسلامی ایران با بازرسان این آژانس است. در ادامه این اظهارنامه موضوعات فنی درباره دستگاه های سانتریفوژ و علایم اورانیوم غنی سازی شده ، توضیح داده شده است.

رد تعیین مهلت برای ایران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین مهلت برای ایران را که به وسیله امریکا مطرح شده است ، رد کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر ، البرادعی گفت : پایان این تحقیقات مستلزم مسائل فنی است و این یک مساله سیاسی نیست که بتوان برای آن روز یا ماه مشخصی تعیین کرد.

انتشار نظرات اصلاحی غیر متعهدها
درباره پیش نویس قطعنامه فعالیت هسته ای ایران

نظرات اصلاحی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در خصوص قطعنامه پیشنهادی 3 کشور اروپایی انگلیس ، آلمان و فرانسه در مورد ایران که به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده است دیروز در وین منتشر شد. انتشار این اصلاحیه بر اساس رویه معمول آژانس صورت گرفته است که طبق آن ، نظرات دیگر کشورها نیز در مورد پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی اخذ می گردد، اما اصلاحیه حاضر لازم الاجرا نیست و با توجه به احتمال ترتیب اثر بخشیده شدن توسط شورای حکام انتشار یافته است.

امریکا ایران را به شفاف سازی برنامه هسته ای فرا خواند!

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، اسکات مکللان سخنگوی کاخ سفید گفت : ایران باید در برنامه های هسته ای خود شفاف سازی کرده و طبق توافقات بین المللی عمل کند. وی با اشاره به این که امریکا با البرادعی در مورد نگرانی های جدی درخصوص همکاری ایران با آژانس موافق است ، افزود: جامعه جهانی نیز در این نگرانی ها با البرادعی موافق است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها