کد خبر: ۴۲۵۷۳۰

اولین نکته در مورد سبزیجات، میزان کالری پایین آنهاست. بنابراین به افرادی که رژیم‌های لاغری می‌گیرند مصرف سبزیجات توصیه می‌شود. از سوی دیگر چربی سبزیجات نیز بسیار پایین و فاقد کلسترول است، از این‌رو می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی در افراد جلوگیری کند.

سبزیجات دارای سدیم پایینی نیز هستند. سدیم بیش از حد، باعث بروز فشار خون در افراد می‌شود. علاوه‌بر آن سبزیجات منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.

مواد فیبردار نیز به وفور در سبزی‌ها یافت می‌شود به همین دلیل مصرف سبزیجات ریسک ابتلا به سرطان روده را نیز کاهش می‌دهد.

سبزی‌های با رنگ سبز مانند اسفناج، بروکلی و کاهو علاوه بر خاصیت‌های ذکر شده حاوی میزان بالایی کلسیم هستند. کلسیم برای استحکام استخوان و سلامت دندان لازم است و از پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌نماید.

سبزی علیه سرطان

تحقیقات بسیاری نشان داده کسانی‌ که سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند با دریافت بیشتر موادی‌ به نام فیتوکمیکال‌ها، مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به سرطان دارند.فیتوکمیکال‌ها موادی‌ هستند که سبب رنگ‌ها و عطرهای‌ متنوع سبزی‌‌ها می‌شوند و در بدن تمایل زیادی به جذب مواد سرطان‌زا دارند و مانع تاثیر مخرب آنها روی‌ سلول‌ها می‌شوند.

بین سبزی‌‌ها، خانواده تره‌تیزک یا شاهی‌ دارای‌‌ بیشترین اثر ضد سرطانی بوده که از دیگر سبزی‌‌های‌‌ مفید این خانواده، کلم، کاهو و اسفناج را می‌توان نام برد که با مصرف سبزی‌‌های‌‌ خانواده تره یا شاهی ‌خطر بروز سرطان سینه و روده بزرگ تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

کلم بروکلی، کلم و سیر نیز می‌توانند از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری‌ یا جلوی‌ پیشرفت تومورها را بگیرند.

جالب است بدانید، تحقیقات نشان داده در 20 بیمار که تا مدتی رژیم غذایی غنی از کلم بروکلی مصرف می‌کردند، میزان عفونت هلیکو باکترپیلوری که سبب بروز ورم دیواره معده، زخم و سرطان معده می‌شود، بشدت کاهش یافته است.

به گزارش فارس، سبزی‌‌ها و میوه‌‌ها دارای مواد سلولزی هستند که فیبر نامیده شده و با سریع کردن حرکت غذا در دستگاه گوارش، سرعت بخشیدن به تخلیه روده، کاهش تماس مواد سرطان‌زا با دیواره روده و همچنین با ترکیب شدن با مواد سرطانی بدون جذب شدن از بدن خارج می‌شود.

همچنین مصرف روزانه 25 گرم مواد فیبری از جمله سبوس گندم، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا سبز و حبوبات دیگر مثل نخود، عدس، آرد کامل گندم، نان‌ها و بویژه آلو، سیب، مرکبات و هویج به دلیل جلوگیری‌‌ در جذب استروژن اضافی‌ در سلول‌های‌‌ سینه، میزان ابتلا به سرطان را در زنان کاهش ‌می‌دهند.بر همین اساس قرار دادن یک ظرف پر از سبزیجات یا سالاد برای هر نفر در وعده غذایی به همه خانواده‌ها توصیه شده است.

پوست خوب با سبزی

براساس آخرین نتایج تحقیقات دانشمندان، سبزیجات علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های بدخیم، رنگ پوست را روشن کرده و در بهبود بسیاری از عوارض جلدی سهم بسزایی ایفا می‌کنند.

نتایج تحقیقات از تاثیر مثبت سبزیجات بویژه سبزیجات با رنگ سبز روی پوست و سلامتی آن حکایت دارند.

محققان توصیه کرده‌اند که افراد برای زیباتر شدن به استفاده از داروهای شیمیایی، سبزیجات بخورند.

سبزی خوب

سبزیجات علی‌رغم فواید بسیار، دارای انگل‌ها و میکروب‌های خطرناک بیماریزا هستند و در صورت کوتاهی در شستن صحیح، آلودگی روی آنها عوارض جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد.

با توجه به این که پرورش سبزیجات در برخی موارد با آب‌های آلوده و آب چاه انجام می‌شود و همچنین به علت تماس با خاک و گل و لای، دارای انواع میکروب‌ها و انگل‌های آلوده‌کننده از جمله سالمونلا هستند که برای انسان بسیار خطرناک است؛ البته سبزیجات منابع غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند؛ بنابراین آگاهی از روش صحیح شستن آنها اهمیت بسزایی در سلامت دارد.

بهترین روش شستن سبزیجات ابتدا قرار دادن آنها به مدت 5 دقیقه در محلولی حاوی یک یا 2 قطره مایع ظرفشویی یا مواد ضدعفونی‌کننده است تا تخم انگل‌های چسبیده به سبزیجات لغزنده شود و سپس با انجام چندین بار آبکشی، آلودگی سطح سبزی را پاک کرده و بعد مصرف شود.

باید توجه داشت که مرحله آبکشی سبزیجات به خوبی انجام شده و عاری از هرگونه مواد شوینده شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها