وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تقسیم‌بندی آنتی بیوتیک‌ها به دو دسته،‌ تجویز این داروها را نظام‌مندتر و محدودتر می‌کنیم.
کد خبر: ۳۹۴۸۹۸

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر مرضیه وحید دستجردی روز گذشته در حاشیه مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت در مصاحبه با خبرنگاران با بیان این‌که آنتی‌بیوتیک‌ها را به دو گروه خط یک و خط دو تقسیم می‌کنیم، افزود:‌ همه پزشکان خواهند توانست آنتی‌بیوتیک‌های خط یک را تجویز کنند ولی فقط پزشکان متخصص در برخی تخصص‌ها اجازه تجویز آنتی‌بیوتیک‌های خط دو را خواهند داشت.

وی با اشاره به تجویز فراوان برخی آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی،‌ از محدود کردن مصرف برخی از انواع تزریقی آنتی‌بیوتیک‌ها به مصرف در بیمارستان‌ها خبر داد.

وزیر بهداشت گفت: آیین‌نامه و دستورات مربوط به این موارد در معاونت بهداشت این وزارتخانه آماده شده است و تا یک و نیم ماه آینده ابلاغ می‌شود.

دکتر دستجردی افزود: مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور 40 درصد بیش از حد استاندارد و علت اصلی این موضوع خود درمانی مردم است.

وی با بیان این‌که بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر کسی دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزای ساده شد باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند، گفت: ‌این بیماری‌ها ویروسی است و نباید آنتی‌بیوتیک مصرف شود؛ چراکه آنتی‌بیوتیک برای این افراد عارضه و مقاومت میکروبی نسبت به آنتی‌بیوتیک مربوط ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت افزود:‌ از 10 مورد اولی که در نسخ تجویز می‌شود، 4 مورد آنتی‌بیوتیک‌هاست و 400 میلیارد تومان در سال هزینه آنتی‌بیوتیک‌هایی است که نابجا مصرف می‌شود.

دکتر دستجردی از تصمیم این وزارتخانه برای نظارت جدی روی این موضوع و آغاز برنامه‌ریزی برای ایجاد کمیته کنترل و نظارت بر تجویز و مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک سخن گفت و خاطرنشان کرد که در سال گذشته 88 میلیون نسخه در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته بود.وزیر بهداشت همچنین از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغداری‌ها با توجه به نتایج بررسی‌های انجام شده سخن گفت و افزود:‌ این آنتی‌بیوتیک‌ها وارد گوشت و تخم‌مرغ‌ها می‌شود و نتیجه آن ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مصرف‌کننده است.

دکتر دستجردی گفت: استانداردهایی در این زمینه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی این وزارتخانه در حال تدوین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها