تغذیه در ‌سفر

کد خبر: ۳۹۱۶۶۳

یکی از مواردی که در سفر باید از قبل در موردش فکر کرده و برایش آماده باشیم، تهیه غذا و تغذیه در طول سفر است؛ چه چیزی بخوریم، چه نخوریم؟ چه کار کنیم دچار مسمومیت و ناراحتی نشویم؟ و...

آشپزی در سفر

اگر شما هم در طول سفر می‌خواهید خودتان غذا درست کنید، یادتان نرود وسایل مورد نیاز را با خود ببرید. باید لوازمی را که برای تهیه غذا استفاده می‌شوند، همراه با خودتان و در بسته‌بندی‌های مناسب و تمیز به مقصد برسانید. قاشق، چنگال، قابلمه، ظروف، لیوان‌ها و... البته این ظروف را باید در جایی بگذارید که امکان ورود حشرات و حیوانات موذی هم نباشد.

برای پخت و تهیه غذا نیز ابتدا از سلامت مواد مطمئن شوید. برای این کار باید گوشت، ماهی و مرغ را از جایی مطمئن تهیه کرده و نسبت به‌تازگی و سلامت آنها اطمینان داشته باشید. هیچ‌وقت مواد غذایی را از افرادی که کنار جاده و خیابان می‌فروشند نخرید و با این کار سلامت خود و اعضای خانواده را به خطر نیندازید.

پس از پخت و مصرف غذا نیز، هیچ‌وقت ظروف را در رودخانه‌ها و جوی‌های آب نشویید. شستن ظرف‌ها با آب تمیز و مواد شوینده مناسب، تنها شیوه‌ای است که باید استفاده شود.

مواد غذایی در سفر

اگر در مسافرت از مواد غذایی کنسرو شده استفاده می‌کنید، حتماً به سالم بودن قوطی آن دقت داشته باشید. قوطی کنسرو باید سالم و بدون برآمدگی و فرورفتگی باشد. همچنین در صورت نیاز، حتماً آن را به مدت زمان کافی (20 دقیقه) بجوشانید.

سعی کنید در طول سفر از مصرف مواد غذایی‌ خاصی که احتیاج به شستشوی خوب و ضدعفونی شدن دارند، خودداری کنید. انواع سالادها و سبزی از این گروه مواد هستند که اگر کوچک‌ترین میکروب و آلودگی در این مواد باقی بماند باعث بیماری و ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند. این مورد بخصوص در مورد سالمندان و کودکان که دستگاه گوارش حساس‌تری دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مصرف مقدار زیاد لبنیات در طول سفر را نیز فرموش نکنید. ولی دقت داشته باشید که تنها باید از لبنیات بسته‌بندی شده و استاندارد استفاده شود. شیر، پنیر، کره و دیگر محصولات لبنی باز ممکن است باعث مسمومیت و بیماری بشوند. علاوه بر استاندارد بودن این محصولات، هنگام خرید به تاریخ انقضای آن نیز دقت کنید و محصولی سالم را تهیه نمایید.

غذا در رستوران

چنانچه خودتان نمی‌خواهید یا نمی‌توانید غذا را در سفر آماده کنید، باید برای صرف غذا به رستوران‌ها بروید. اما هر رستورانی مناسب نخواهد بود. بنابراین ابتدا به نظافت محیط رستوران، لباس کارکنان و ظروف دقت کنید. چون این موارد نشانه خوبی برای سالم بودن غذای آن رستوران خواهد بود.

در ضمن همیشه از خوردن تنقلات و خوراکی‌هایی که کنار خیابان به فروش می‌رسند ـ مثل لبو و باقالی و سمبوسه ـ خودداری کنید. در مورد آب نوشیدنی هم دقت داشته و تنها از آب لوله‌کشی استفاده نمایید. اگر بتوانید از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنید که بهتر هم خواهد بود.

غذاهایی برای سفر

اگر می‌خواهید در مسافرت، خودتان غذا تهیه کرده و همراه ببرید، بهتر است از انواع غذاهای نیمه مرطوب مانند لوبیا پلو، ماکارونی و عدس پلو یا انواع کوکوها و کتلت استفاده کنید. همراه بردن این غذاها راحت‌تر بوده و مدت زمان بیشتری نیز در هوای معمولی نگهداری می‌شوند. به همین دلیل استفاده از آنها در طول سفر مناسب است. بر خلاف این موارد، سعی کنید غذاهایی مانند کالباس یا سالاد الویه را که زود فاسد می‌شود همراه با خود نبرید. بخصوص زمانی که مدت زیادی باید بیرون از یخچال و در هوای آزاد نگهداری شوند.

تغذیه کودک در سفر

اگر شما هم تجربه سفر رفتن با کودکان را داشته باشید، می‌دانید که این کار گاهی چقدر سخت می‌شود، بخصوص وقتی کودک گرسنه یا تشنه باشد.

به همین دلیل اگر کودکی همراه شماست، سعی کنید مقداری شیرینی خشک یا بیسکویت همراه داشته باشید تا هر وقت او گرسنه‌اش شد، بتوانید مقداری از آنها را به او بدهید تا کمی سیر شود. علاوه بر این، در طول مسافرت حتماً به مقدار کافی آب همراه داشته باشید تا اگر کودک تشنه شد نیز دچار مشکل نشوید. البته اگر او تشنه بود، هیچ وقت از آب‌های داخل جاده به او ندهید و تنها آب بسته‌بندی تهیه کرده و او را سیراب کنید.

فراموش نکنید با رعایت نکاتی ساده ولی مهم، سفری خوش را تجربه خواهید کرد.

آجیل بخریم؛ اما با دقت

وقتی برای خرید آجیل می‌روید، دقت داشته باشید تا نوع خوب و سالم آن را تهیه کنید. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که آجیل مخلوط و آماده بخرند، بقیه هم انواع مختلف مغزدانه‌ها‌ را جداگانه خریداری کرده و خودشان به سلیقه خود آنها را با هم ترکیب می‌کنند. اما برای خرید آجیل، اول از همه سعی کنید از انواع خام یا کم‌نمک آن استفاده کنید. سپس مراقب باشید که فروشنده آجیل کهنه یا خراب را به شما نفروشد. آجیل تازه هیچگونه بوی نامطبوعی نداشته و مزه آن هم به تندی نمی‌زند. به ظاهر آجیل هم توجه کنید که کپک‌زدگی نداشته باشد و یا بقایای حشرات مرده در آن وجود نداشته باشد.

گاهی فروشنده‌ها آجیل را رنگ کرده و به مردم می‌فروشند. بنابراین به این نکته هم دقت کرده و آجیلی بخرید که رنگ نداشته باشد. دقت داشته باشید حتی رنگ‌های مجاز خوراکی هم برای استفاده در آجیل مناسب نیست.

برای این‌که مطمئن شوید آجیل رنگ طبیعی خودش را دارد، می‌توانید کمی از آن را در دست خود گرفته و‌ نگه دارید. اگر آجیل به دست شما رنگ داد، نشانه رنگ‌شدگی آجیل است. همچنین به خاطر داشته باشید که آجیل‌های رنگ‌شده براق‌تر و جذاب‌تر هستند.

در ضمن دقت داشته باشید که اگر روی آجیل‌هایی مثل پسته، فندق یا پسته‌شامی سوراخ‌هایی وجود داشته باشد نشانه این است که آنها سالم و تازه نیستند و بنابراین نباید آنها را تهیه کنید. هیچ وقت آجیل به خودی خود، سوراخ نداشته و این نشانه حشراتی است که آجیل را قبلا چشیده‌اند.

مرضیه عالمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها