تظاهرات میلیونی در مصر

روز گذشته مردم مسلمان مصر برای تجدید عهد با شهدا و تاکید بر خواسته‌های انقلابی خود یک هفته پس از سقوط رژیم وابسته حسنی مبارک در میدان التحریر قاهره گردهم آمدند.
کد خبر: ۳۸۶۷۹۸

به گزارش فارس و به نقل از شبکه الجزیره، ائتلاف جوانان انقلاب مصر پیشتر تاکید کرده بود تاکنون از خواسته‌های مردم تنها دو خواسته از جمله سرنگونی مبارک و انحلال مجلس محقق شده و بیشتر خواسته‌ها هنوز بی‌پاسخ مانده و به همین سبب روز جمعه تجمع میلیونی برگزار خواهد شد تا بر ادامه انقلاب تا تحقق کامل اهداف آن تاکید شود. این جوانان همچنین اعلام کردند، حزبی به نام حزب انقلابیون التحریر تاسیس خواهند کرد و تاکنون بیش از هزار مصری که در حوادث میدان التحریر مشارکت داشتند، در آن ثبت‌نام کرده‌اند. این حزب جریان‌ها و جناح‌های مختلف مصری از هر جریان فکری و دیدگاه سیاسی را دربرخواهد گرفت و شعار آن آزادی ـ عدالت ـ پیشرفت خواهد بود. یکی از مهم‌ترین اهداف این حزب درحال حاضر بازگرداندن اموال غارت شده ملت مصر است.

گفته می‌شود تنها حسنی مبارک و خانواده‌اش نزدیک به 70 میلیارد دلار دارایی‌های مصر را به غارت برده‌اند. این درحالی است که سایر اعضای دولت سابق نیز هرکدام مقادیری از ثروت‌های مصر را به حساب‌های شخصی خود در بانک‌های خارجی واریز کرده‌اند. در یک خبر دیگر منابع قضایی مصر اعلام کردند 3 وزیر پیشین این کشور از جمله حبیب العادلی، وزیر سابق کشور به اتهام فساد دستگیر شده‌اند. اتهام‌های آنها شامل پولشویی، سوءاستفاده از قدرت و حیف و میل ثروت ملی است.

آخرین تحولات یمن

در همین حال ،اعتراضات مردم یمن به دیکتاتوری علی عبدالله صالح همچنان ادامه دارد و روز پنجشنبه این کشور روز بحرانی و ناآرامی را سپری کرد. کارشناسان معتقدند بر دامنه این ناآرامی‌ها تا براندازی رژیم صالح افزوده خواهد شد. در تداوم موج انقلاب ملت‌های عربی، مردم و دانشجویان یمنی طی2 روز گذشته با ریختن به خیابان‌ها خواستار برکناری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور دیکتاتور این کشور شدند و نیروهای امنیتی در صنعا با آنها درگیر شدند. هزاران نفر روز پنجشنبه به دعوت مخالفان رئیس‌جمهور یمن در این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان در شعارهای خود با اشاره به انتفاضه بی‌سابقه مردم تونس که منجر به سرنگونی حکومت زین‌العابدین بن علی در این کشور شد، خواستار پایان حکومت 30 ساله علی عبدالله صالح و تحول سیاسی در یمن شدند. طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن نیز با چوب و سنگ به مخالفان حمله کردند و پلیس تیر هوایی شلیک کرد. صنعا، پایتخت یمن روز پنجشنبه شاهد استقرار تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و برپاشدن چادرهایی از حزب‌ حاکم در حمایت از دولت بود. بنا به گزارش ها، شمار کشته‌شدگان درگیری تظاهرکنندگان و طرفداران حکومت یمن در صنعا، روز پنجشنبه(28 بهمن) حداقل به 12 نفر افزایش یافت. / خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها