درخواست یارانه 280 میلیارد تومانی شیر

شیر یارانه‌ای فعلا می‌ماند

قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از درخواست اعتبار 280 میلیارد تومانی برای شیر یارانه‌ای از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: یارانه شیر فعلا تخصیص نیافته است.
کد خبر: ۳۸۴۸۰۵

حسین مدرس خیابانی در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر در روش پرداخت یارانه شیر گفت: تصمیم در مورد تغییر در پرداخت یارانه شیر به عهده ستاد هدفمندکردن یارانه ها است.

قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی درباره درخواست این وزارتخانه برای دریافت یارانه شیر افزود: در حال حاضر یارانه ای که باید از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به شیر اختصاص می یافت، تخصیص داده نشده، اما وزارت بازرگانی در تلاش است که این یارانه هرچه سریعتر پرداخت شود.

وی تصریح کرد: نتایج پیگیریهای وزارت بازرگانی مبنی بر این است که این یارانه به زودی در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد. تدابیر به گونه ای اندیشیده شده است که مردم از عدم پرداخت یارانه شیر متاثر نشده و خللی در تامین شیر یارانه ای مورد نیاز آنها ایجاد نشود. البته در فضای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، کارخانجات تولیدی شیر، همراهی لازم را با دولت داشته اند و این موضوع جای تقدیر دارد.

قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی اظهار داشت: هم اکنون همچون گذشته، شیر یارانه ای در حال توزیع و تولید است و اگرچه عدم پرداخت یارانه شیر کارخانجات و دامداران را نگران کرده است؛ ولی امید می رود که هرچه سریعتر این یارانه پرداخت شود.

درخواست یارانه 280 میلیارد تومانی شیر

مدرس خیابانی گفت: از ابتدای سال تاکنون 200 میلیارد تومان یارانه شیر به وزارت بازرگانی پرداخت شده و هم اکنون درخواست یارانه 280 میلیارد تومانی نیز به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارایه شده است.

وی اظهار داشت: پرداخت یارانه شیر با مکانیزم فعلی، همچنان ادامه دارد و هنوز تصمیم خاصی در ستاد هدفمندی یارانه ها در مورد تغییر در مکانیزم پرداخت گرفته نشده است.

قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: یارانه شیر هم اکنون حمایت سه جانبه ای را از مصرف‌کننده، دامدار و کارخانجات تولیدکننده شیر انجام می دهد.

به گفته مدرس خیابانی، هم اکنون مصرف سرانه شیر در ایران در مقایسه با سایر کشورها پایین است؛ لذا طبیعی است که باید تلاش شود این مصرف سرانه ارتقا یابد؛ چراکه فقر کلسیم در کشور جدی است و سلامت مردم در معرض تهدید قرار دارد.

وی گفت: یکی از روشهایی که هم اکنون برای ارتقای مصرف سرانه به کمک شیر خانوار آمده است، توزیع شیر رایگان در مدارس است. در واقع، گسترده ترین طرح توزیع شیر مدارس به دلیل ضریب پوشش دانش آموزی در دنیا، مربوط به ایران است؛ ولی علاوه بر آن باید برای فرهنگ سازی سرانه مصرف خانوارها تلاش کرد.

مدرس خیابانی افزود: وزارت بهداشت اقدامات خوبی در کشور صورت داده، به نحوی که مضرات نوشابه و فواید شیر و لبنیات را به مردم گوشزد کرده و هم اکنون نیز بررسی ها نشان می دهد که این موضوع، در افزایش سرانه مصرف تاثیرگذار بوده است.

فلش یارانه شیر به سمت مصرف کنند، کارخانه و دامدار

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تولید شیر خام در کشور 8 تا 9 میلیون تن است که از این رقم، 5.5 میلیون تن مربوط به شیر صنعتی است. البته همانطور که گفته شد، سرانه مصرف شیر در کشور بالا رفته است، اما عدد قابل قبولی نیست، لذا یارانه شیری که پرداخت می شود، به دلیل این است که بتواند قیمت را پایین نگاه دارد تا مصرف‌کننده ترغیب به خرید این کالا شود.

مدرس خیابانی گفت: از سوی دیگر، یارانه شیر به تولیدکننده نیز اختصاص می یابد و به نوعی دامدار را نیز مورد حمایت قرار می دهد تا افزایش تولیدی که به گفته وزارت جهاد کشاورزی در مورد شیر خام صورت گرفته است، مورد حمایت قرار گیرد و شیر روی دست دامداران نماند و بازاری برای آنها بوجود آید.

وی تصریح کرد: پرداخت این یارانه باعث می شود که کارخاجات فراوری نیز قیمتهای خود را پایین نگاه دارند و بازارهای خود را حفظ کنند.

مدرس خیابانی با اشاره به افزایش 100 تومانی قیمت شیر یارانه ای در ماه‌های گذشته گفت: برخی تصور می کردند که با افزایش قیمتی که بر روی شیر یارانه ای صورت گرفت، مصرف شیر پایین آید، در حالی که این طور نشد، البته وزارت بازرگانی نگرانی هایی از این بابت داشت، اما خوشبختانه این موضوع منجر به افزایش توزیع شیر یارانه ای و دسترسی راحت تر مردم به این کالا شد.

قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی ادامه داد: اعتقاد دارم که اگر روزی قرار شد پرداخت مستقیم در مورد شیر صورت گیرد، حتما باید به نوعی دامدار و کارخانجات فراوری در کنار مصرف‌کننده مورد حمایت قرار گیرند، یعنی هر مکانیزم جایگزین باید این سه حوزه را مورد حمایت قرار دهد.

وی گفت: البته باید به سمت توسعه ظرفیتهای تولید شیر و فرآورده های آن در کشور حرکت کرد. در این میان انتظار نداریم که تغییر در روش پرداخت یارانه شیر منجر به کاهش مصرف سرانه شود، بلکه باید مصارف تقویت شود.

افزایش سقف توزیع شیر یارانه ای

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در حوزه بازار شیر به نظر می رسد کمتر بر روی تقاضا کار شده است، یعنی بیش از توجه به تقاضا، موضوع توجه به عرضه مدنظر قرار گرفته است. در این راستا مدارس، انجمن های حمایت از حقوق مصرف‌کننده، آموزش و پرورش، رسانه های گروهی و پزشکان باید برای افزایش تقاضای شیر در جامعه فرهنگ سازی کنند.

وی به تلاش کارخانجات برای بازاریابی و متنوع کردن سبد محصولات خود اشاره کرد و گفت: کارخانجات در سالهای اخیر سبد تولیدات خود را متنوع و شیرهای طعم‌دار تولید کرده اند؛ از سوی دیگر دسترسی مردم را به شیر و مواد لبنی بیشتر شده است.

مدرس خیابانی از تلاش ویژه کارخانجات تولیدی در دورانی که مطالبات بابت یارانه شیر پرداخت نشده است، تقدیر کرد و گفت: علیرغم اینکه مطالبات کارخانجات فرآوری پرداخت نشده است، اما آنها به هیچ وجه وقفه ای در تامین شیر صورت نداده و خللی وارد نکرده اند.

وی سقف توزیع شیر یارانه ای را هم اکنون 2 میلیون و 400 هزار تن عنوان و تصریح کرد: قبل از افزایش 100 تومانی قیمت شیر، توزیع این کالا در کشور 2 میلیون تن بوده است.

پرداخت نقدی یارانه شیر روی میز کارگروه تحول اقتصادی

همچنین معاون وزیر بازرگانی با تائید احتمال نقدی شدن یارانه شیر، هرگونه تصمیم‌گیری در این باره را بر عهده کارگروه تحول اقتصادی دولت اعلام کرد.

محمود دودانگه در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال پرداخت نقدی یارانه شیر به مردم گفت: قرار است که قانون هدفمندکردن یارانه ها در کشور انجام شود و شیر نیز یکی از اقلام یارانه ای در کشور است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی افزود: البته تصمیم گیری نهایی درباره تغییر در روش پرداخت یارانه شیر به عهده کارگروه طرح تحول اقتصادی است و هر تصمیمی باید در آنجا مصوب، نهایی و ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: درباره موضوع پرداخت نقدی یارانه شیر تنها گزینه ها را مطرح کردم. یکی از سناریوها این است که یارانه شیر به شکل هدفمند در اختیار مردم قرار گیرد. این موضوع یکی از گزینه هایی است که می تواند در کارگروه طرح تحول اقتصادی مطرح و روی آن بحث و بررسی شود.

دودانگه تاکید کرد: پرداخت نقدی یارانه شیر تنها یکی از گزینه های مطرح است و ممکن است گزینه های دیگری نیز مطرح باشد؛ اما مسلم آن است که یارانه شیر نیز باید هدفمند پرداخت شود؛ یعنی یارانه ای که هم اکنون به صورت غیرمستقیم در اختیار مردم قرار می گیرد، به صورت مستقیم به آنها پرداخت شده و قیمت شیر واقعی شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حمایت از تولیدکننده و دامدار با پرداخت یارانه نقدی شیر به مردم، با یادآوری هدفمند کردن یارانه نان در کشور گفت: در موضوع نان نیز همین اتفاق رخ داد. یارانه گندم، آرد و نان 4 هزار میلیارد تومان بود که بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان آن به مصرف کننده و مابقی به تولیدکننده پرداخت می شد. طبیعتا هر بخش یارانه را در سازوکار خود دریافت خواهد کرد و مصرف کننده نیز از یارانه مستقیم متنفع می شود و در مورد شیر نیز این موضوع مطرح است.

با نزدیک شدن به زمان واریز مرحله دوم یارانه نقدی از سوی دولت در 28 بهمن ماه، زمزمه‌هایی مبنی بر واریز مبلغی به عنوان یارانه نقدی شیر به حساب سرپرستان خانوار از محافل دولتی شنیده می شود.

در صورت تصویب نهایی این ایده، دولت یارانه شیر را هم همچون یارانه نان به صورت نقدی به حساب مردم واریز خواهد کرد.

دولت تا سال گذشته بیش از 580 میلیارد تومان به عنوان یارانه شیر - در سال- در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌داد تا این وزارتخانه با ارایه آن به کارخانجات تولیدی، شیر یارانه‌ای در میان مردم توزیع کند.

این درحالی است که در سالجاری، با کاهش یارانه شیر به 480 میلیارد تومان، دولت 100 تومان به قیمت شیر یارانه ای اضافه کرد و قیمت شیر را از 250 تومان به 350 تومان رساند.

هم اکنون وزارت بازرگانی درخواست جدیدی را برای تامین یارانه دو ماه باقیمانده از سال برای توزیع شیر یارانه ای به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارایه کرده است.

هم اکنون یارانه نقدی دو ماهه هر ایرانی - با احتساب یارانه نان- 89 هزار تومان است که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت تصویب ایده نقدی شدن یارانه شیر، مبلغ یارانه نقدی در مجموع به بیش از 90 هزار تومان به ازای هر نفر افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها