ترس آمریکا و اسرائیل از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران به روایت بولتون

2 کشور به یکدیگر می‌گفتند چرا تو اول نمی زنی

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اظهارات جان بولتون درباره نیروگاه بوشهر نشانه روحیه و سیاست جنگ‌طلبانه آمریکا و تخلف از قوانین بین‌المللی است.
کد خبر: ۳۴۷۲۵۰

دکتر علی‌اصغر سلطانیه در گفتگو با ایسنا، درباره برخی اظهار نظرها از سوی برخی مقامات از جمله جان بولتون ـ نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد ـ مبنی بر این که رژیم صهیونسیتی تنها یک هفته وقت دارد تا به تاسیسات اتمی بوشهر حمله کند، گفت: بر اساس قطعنامه 533 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگونه حمله و یا تهدید به حمله تاسیسات هسته‌ای در حال ساخت و در حال کار، تخلف آشکار از منشور سازمان ملل متحد، اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قوانین بین‌المللی است.

وی با بیان این که در پی حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات اتمی عراق در 1981، کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه‌ای این رژیم را محکوم و برای 10 سال از مزایای عضویت در آژانس محروم کرد، خاطرنشان کرد: متعاقب این حمله، صدام در اقدامی دیگر به نیروگاه اتمی بوشهر در جنگ تحمیلی ایران و عراق حمله کرد.

او ادامه داد: پس از آن جمهوری اسلامی ایران قطعنامه‌ای را به کنفرانس عمومی آژانس در 1990 پیشنهاد کرد که بر اساس این قطعنامه (533)، هرگونه حمله و یا تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای در حال کار و ساخت تخلف آشکار از منشور سازمان ملل و اساس آژانس است. این در حالی است که ایران مجددا در کنفرانس عمومی سال گذشته آژانس درخواست کرد تا این مساله یک‌بار دیگر در بیانیه پایانی کنفرانس بیاید که این موضوع با رایزنی‌های فشرده در بیانیه قید و با اجماع به تصویب رسید.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: هم‌چنین ایران در کنفرانس بازنگری ان‌.پی‌.تی در نیویورک (2010) پیشنهاد داد تا این موضوع مجددا طرح شود که این مساله پس از طرح به تصویب رسید. هم‌چنین در بیانیه نهایی مصوبه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال گذشته نیز به آن اشاره شد.

سلطانیه خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای عضو ان‌.پی‌.تی قانونا متعهد شده‌اند از هرگونه تهدید و یا حمله به تاسیسات اتمی در حال ساخت و کار خودداری کنند و این امر را به عنوان تخلفی آشکار از قوانین بین‌المللی تلقی کنند.

او در پاسخ به این که برخی اظهارنظرها بر این مبناست که تا زمانی که سوخت به داخل ساختمان راکتور منتقل نشده است، تاسیسات اتمی مصونیت بین‌المللی ندارند، گفت: بر اساس قطعنامه 533 آژانس و مصوباتی که پس از آن مورد تصویب قرار گرفته است، حمله و یا تهدید به حمله به تاسیسات اتمی که هنوز مواد هسته‌ای نیز به آن وارد نشده است تخلف از قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: اظهارات نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل حاکی از روحیه‌ جنگ‌طلبانه، تجاوزگرایانه و تخلف از قوانین بین‌المللی آمریکا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها