سرهنگ محمدیان خبر داد:

دستگیری سردسته باند دیوار چین

رییس پلیس آگاهی تهران با اعلام شناسایی و دستگیری اعضای باند مخوف «دیوار چین» گفت: یکی از اعضای این باند که از پشت اقدام به خفت گیری می‌کرد، «حسین – د» است که سال‌ها در تیم ملی یکی از ورزش‌های رزمی حضور داشته است و توانسته بود چندین مدال و مقام خارجی و قهرمانی کسب کند.
کد خبر: ۳۴۵۵۰۶

به گزارش ایسنا، سرهنگ عباسعلی محمدیان روز چهارشنبه در نشست خبری که در مقر فرماندهی این مرکز برگزار شد، با تشریح جزییات شناسایی و دستگیری باند مخوف «دیوار چین»، اظهار کرد: ماموران نیروی انتظامی با کسب چندین گزارش مردمی در خصوص چندین فقره سرقت به روش خفت گیری و زورگیری ، رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داد.

وی درباره چگونگی فعالیت این باند افزود: یکی از اعضای این باند با حضور در محل‌های شلوغ و مکان‌های مهم از جمله مراکز تجاری و بانک‌ها ابتدا اقدام به زاغ‌زنی می‌کرد، این فرد زاغ زن محاسن بلند و سفیدی داشت که به بهانه پرداخت قبوض به بانک‌ها مراجعه کرده و با ایستادن در نوبت‌های انتهایی صف‌های بانکی اقدام به شناسایی افرادی که پول‌های زیادی به همراه داشتند می‌کرد.

محمدیان افزود: فرد زاغ زن پس از شناسایی مالباختگان با تلفن اقدام به اطلاع‌رسانی به همدستان خود در بیرون از بانک کرده و حتی به آنان می‌گفته که پول چه مقدار و در کدام قسمت از لباس مالباخته است. فرد مالباخته پس از خروج از بانک یا مراکز تجاری توسط «حسین – د» که سردسته این باند شش نفره نیز بوده از پشت سر اقدام به فشار دادن گلوی فرد می‌کرده به طوری که حالت خفگی به فرد دست می‌داده و سپس با توجه به اطلاعاتی که زاغ زن در اختیارش قرار داده بود، اقدام به ربودن سریع وجوه نقد همراه مالباخته می‌کرد.

به گفته وی ، پنچر کردن لاستیک خودرو، خفت گیری، ایجاد درگیری‌های واهی و پرت کردن تخم مرغ از دیگر شیوه‌های زورگیری این باند باقی مانده از دیوار چین است.

سرهنگ محمدیان با اعلام این خبر که ماموران نیروی انتظامی پس از کسب چندین فقره شکایت مردمی از طریق شناسایی زاغ زن این باند مخوف توانستند محل اختفای اعضای باند را شناسایی کنند گفت: سرانجام ماموران پلیس آگاهی در تاریخ 15 تیر ماه سال جاری توانستند با استفاده از 10 تیم عملیاتی در ساعت 5 صبح به محل‌ سکونت و اختفای زورگیران وارد شده و اعضای این باند را دستگیر کنند.

رییس پلیس آگاهی تهران اسامی پنج تن از دستگیرشدگان باند مخوف زورگیری را جعفر، حسین، اصغر، رضا و محمد بیان کرد و افزود: سه نفر از این دستگیرشدگان عضو باند مخوف دیوار چین بوده‌اند که به دلیل انجام جرایم خشن و زورگیری به حبس ابد محکوم شده بودند که در هنگام مرخصی از زندان اقدام به ایجاد باند زورگیری کرده بودند.

وی افزود: حسین که سردسته این باند مخوف بوده است در هنگام دستگیری سعی کرده با قمه‌ای که همراه خود داشته به ماموران حمله کند تا از این طریق متواری شود که از ناحیه پا مورد هدف گلوله ماموران قرار گرفت.

سرهنگ محمدیان اضافه کرد: یکی از متهمان این پرونده که در هنگام دستگیری و عملیات ضربتی ماموران در محل اختفای خود حضور نداشت، روز بعد در پیچ شمیران و هنگامی که قصد داشت عمل مجرمانه خود را تکرار کند، توسط ماموران پلیس شناسایی شد، اما اقدام به فرار کرد که ماموران نیروی انتظامی برای متوقف کردن وی نیز اقدام به تیراندازی کردند.

به گفته رییس پلیس آگاهی تهران ، در بازرسی از محل اختفای متهمان یک عدد جلیقه ضدگلوله، مقداری مشروبات الکلی و وجوه سرقت شده کشف و ضبط شد و همچنین تعداد شش دستگاه خودروی مدل بالا از جمله آزارا و سانتافه نیز از متهمان کشف و ضبط شد. متهمان پس از حضور در مقر انتظامی پلیس آگاهی و در اعترافات اولیه به 50 فقره زورگیری و سرقت و خفت گیری اعتراف کردند که تا کنون تنها 84 شاکی این پرونده به اداره پلیس آگاهی مراجعه کرده‌اند.متهمان با استفاده از وجوه سرقتی اقدام به خرید املاک متعددی در سطح کشور کرده بودند که به طور کامل این اموال کشف و ضبط شد.

به گفته سرهنگ محمدیان ، شش متهم پرونده دیوار چین به یک میلیارد تومان سرقت اعتراف کرده بودند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص همکاری اصناف با ماموران پلیس آگاهی، گفت: در هفته آتی پلمپ تعداد زیادی از مکان‌هایی که با علم و آگاهی اقدام به مالخری کرده‌اند، به دستور مقام قضایی و اماکن پلمپ خواهند شد.

رییس پلیس آگاهی تهران به مردم توصیه کرد از خرید اموال مشکوک به سرقت خودداری می‌کنند.

دستگیری سارقان کامپیوترهای خودروهای پژو

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستگیری متهمان پرونده سرقت کامپیوترهای خودروهای پژو (ECU)، اظهار کرد: ماموران نیروی انتظامی در تاریخ 13 تیر ماه سال جاری از طریق تماس یکی از شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 در جریان یک سرقت قرار گرفتند.

وی افزود: ماموران با حضور در صحنه دریافتند که یک عدد دستگاه ECU کامپیوتر از داخل یک دستگاه پژو سرقت شده است که مالباخته به همسایه خود مظنون است. با پیگیری‌های پلیسی و انجام تحقیقات سرانجام ماموران پی بردند که گمانه زنی‌های مالباخته درست بوده و دزد همان مرد همسایه بوده است. این فرد که «بهروز – ت» 27 ساله است در اعترافات خود به سرقت‌ اعتراف و همدست خود به نام داوود معروف به «داوود زاغی» را نیز معرفی کرده است.

رییس پلیس آگاهی تهران اضافه کرد: ماموران پلیس آگاهی با دستگیری بهروز و داوود توانستند مالخر این پرونده که «علی» نام داشت را شناسایی و سرانجام در تاریخ سوم مرداد ماه سال جاری فردی که اقدام به خرید اموال سرقتی (مالخر) می‌کرد را در چهار راه سرچشمه شناسایی و دستگیر کنند.

به گفته سرهنگ محمدیان ، علی در اعترافات خود به خرید 60 دستگاه کامپیوتر از این افراد (بهروز و داوود) اعتراف کرده است.

وی با بیان اینکه علی همدست دیگر خود به نام «عبدالرضا» را نیز به ماموران معرفی کرده بود، گفت: مالخرها در اعترافات خود اعلام کردند که اموال مسروقه را به افراد دیگری در پاساژ خیابان ملت تحویل می‌دادند که ماموران با آدرسی که مالخرها به آنان داده بودند، دریافتند که این افراد در مغازه‌های خود تعداد زیادی کامپیوتر خودرو ECU و همچنین دستگاه‌های بسته بندی دارند.

رییس پلیس آگاهی تهران افزود: ماموران در بررسی‌ها دریافتند صاحبان این مغازه با استفاده از سشوارهای مخصوص برچسب و شناسنامه اولیه کامپیوترهای مسروقه را می‌کندند و برچسب‌های جعلی را جایگزین آن کرده و با درج آرم یکی از شرکت‌های معروف خودروسازی، دوباره اموال سرقتی را به چرخه فروش باز می‌گرداندند.

محمدیان با بیان اینکه صرفا سرقت ECU درباره خودروهای تولیدی یکی از شرکت‌های خودروسازی اتفاق می‌افتد زیرا محل نصب این دستگاه در دسترس بوده و سارقین می‌توانند به راحتی این قطعه را سرقت کنند، گفت: علیرغم تمامی جلسات و مکاتبات صورت گرفته با مسئولین شرکت مذکور، هنوز تغییری در این خصوص صورت نگرفته و اخیرا شاهد هستیم که وسایلی به عنوان محافظ دستگاه کامپیوتر پژو در بازار ارائه می‌شود که این وسایل از لحاظ ایمنی در سطح قابل قبولی نیستند.

وی گفت: این قطعه در نمایندگی‌های مجاز این شرکت عرضه نمی شود و این به چرخه خرید و فروش اموال سرقتی دامن می‌زند، در حالی که این دستگاه به راحتی قابل جابجایی است یا حتی قابل کدگذاری است اما متاسفانه تغییری صورت نگرفته است.

 دستگیری باند سارقان منزل

رییس پلیس آگاهی تهران در ادامه این نشست از دستگیری باند سارقان منزل خبر داد و گفت: چندی پیش فردی، ماموران نیروی انتظامی را در جریان یک فقره سرقت قرار داد. ماموران با حضور در صحنه سرقت دریافتند که یک تخته فرش نفیس چندین میلیونی به سرقت رفته است.

سرهنگ محمدیان با بیان اینکه با تصاویری که مالباخته از تصویر فرش در اختیار ماموران نیروی انتظامی قرار داد، امکان شناسایی و پیگیری این فرش محیا شد، افزود: با اعلام مشخصات فرش مسروقه به کلیه فرش فروشان عضو صنف فرش فروشان، توانستیم سارقین را در هنگامی که سعی داشتند فرش نفیس را به قیمت 10 میلیون تومان به یکی از فرش فروش ها بفروشند دستگیر کنیم.

به گفته وی، ماموران نیروی انتظامی در بازرسی از محل اختفای این سارقان توانستند هشت تخته فرش نفیس، مقداری طلا و جواهر و تعداد زیادی کتاب زرکوب کشف و ضبط کنند.

سرهنگ محمدیان با اشاره به اینکه تا کنون 20 مالباخته شناسایی شده‌اند گفت: دستگیر شدگان دارای سابقه کیفری خرید و فروش مواد مخدر و همچنین سرقت از منازل را در پرونده خود دارند.

وی در خصوص این پرونده افزود: متهمان در اعترافات خود عنوان کردند که تنها از واحدهایی سرقت می‌کردند که ساختمان این منازل دارای راهروی اضطراری بوده و از این طریق با تخریب قفل یا پنجره وارد شده و اقدام به سرقت وسایل قیمتی صاحبخانه می‌کردند.

رییس پلیس آگاهی تهران با اشاره به برخی از اخبار مبنی بر افزایش زورگیری در تهران که پیرو درج برخی اخبار در رسانه‌ای خاص ایجاد شده بود، گفت: این تصاویر برای نشان دادن توانمندی ماموران پلیس آگاهی در کنترل جرایم و پیشگیری از بروز آنان منتشر شده بود که به دلیل پرداختن غلط خبر، موجب ایجاد احساس ناامنی در جامعه شده بود.

محمدیان افزود: پلیس همچنان در نوع و وقوع جرایم خشن حساس است و مسائل را به صورت جدی پیگیری می‌کند و اگر مساله‌ای مدتی مسکوت باقی می‌ماند مردم تصور نکنند، پرونده در بایگانی پلیس آگاهی قرار گرفته چرا که ماموران همیشه در حال پیگیری مسائل هستند و هیچ پرونده‌ای بدون پیگیری مسکوت باقی نمی‌ماند.

آماده باش کلیه واحدهای گشتی در ماه مبارک رمضان

رییس پلیس آگاهی تهران در بخش دیگری از سخنان خود از آماده باش کلیه واحدهای گشتی در ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های احیاء خبر داد و گفت: تمهیدات ویژه‌ای را برای جلوگیری از سرقت منازل در شب‌های ماه مبارک رمضان که مردم به دید و بازدید مشغول هستند در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به تمهیدات پلیس برای ماه مبارک رمضان، افزود: ماموران در شب‌های احیاء و در هنگام مراسم‌های مذهبی ویژه ماه رمضان در محل به صورت آماده‌باش هستند و گشت‌های ویژه‌ای را برای جلوگیری از سرقت وسایل داخل خودرو و همچنین جیب بری و سرقت خودرو خواهند داشت.

دستگیری سارقان طلافروشی‌ خزانه

وی درخصوص سرقت اخیر طلافروشی که چندی پیش در حوالی محله خزانه رخ داده بود، گفت: دو سارق این سرقت طلافروشی دستگیر شده‌اند و اطلاعات تکمیلی متعاقبا و پس از تحقیقات گسترده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

رییس پلیس آگاهی تهران هرگونه ارتکاب قتل در حادثه سرقت طلافروشی خزانه را رد کرد و گفت: هیچ قتلی اتفاق نیفتاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها