حیوانات معمولا برای به دست آوردن غذا و دیگر منابع، رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. گیاهان نیز معمولا برای به دست آوردن آب، نور و دیگر منابع حیات با هم در رقابتند. بتازگی دانشمندان آمریکایی جانوری را کشف کرده‌اند که مستقیم با گیاه بر سر به دست آوردن غذا رقابت می‌کند.
کد خبر: ۳۴۳۵۰۶

عنکبوت گرگی حشره‌خوار (Sosippus Floridanus)‌ در نزدیکی زمین‌های مرطوب فلوریدای جنوبی زندگی می‌کند.

این عنکبوت برای شکار طعمه‌های خود که شامل حشرات ریز، پشه‌ها، مگس‌ها و مورچه‌ها هستند از تورهای متراکمی که بافته استفاده می‌کند.

گیاه حشره‌خوار Darosera Capillaris در همان مناطق مرطوب و باتلاق‌های فلوریدای جنوبی زندگی می‌کند.

این گیاه به وسیله ترشحات مخاطی روی برگ‌هایش حشرات را به دام انداخته و صید بیچاره را به وسیله آنزیم‌های هضم‌کننده از پا درآورده و می‌خورد.

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی بر آن شدند تا بدانند آیا این 2 صیاد متفاوت از 2 گونه موجودات مستقیم برای به دست آوردن شکار مشترک در رقابت هستند یا خیر؟

بنابراین مکان‌‌هایی که این 2 موجود در آن قرار داشتند تحت‌نظر گرفته و تعداد هر کدام ثبت شد. همچنین برای تعیین منابع غذایی این 2، حشرات موجود در منطقه مشخص شدند.

در نتیجه مشاهدات و بررسی‌ها مشخص شد هنگامی که گیاه حشره‌خوار در نزدیکی منطقه سکونت عنکبوت قرار دارد تورهای بافته شده بزرگ‌تر از زمانی است که در مجاورت عنکبوت، گیاه‌ حشره‌خواری وجود ندارد.

پس از این محققان نمونه‌‌هایی از گیاه حشره‌خوار و عنکبوت گرگی را به آزمایشگاه منتقل کردند و آنها را در چندین مخزن شیشه‌‌ای با شرایط مشابه محل زندگی قرار داده و حشراتی را برای تغذیه در اختیارشان گذاشتند.

در بعضی مخازن هر 2 گونه با هم و در بعضی دیگر به تنهایی نگهداری می‌شدند. بررسی‌ها نشان داد گیاه حشره‌خوار در نبود عنکبوت برگ‌های بیشتری تولید کرده و دانه‌های بیشتری در خاک می‌افشاند.

در مخازنی که عنکبوت‌ها با گیاه حشره‌خوار قرار داشتند قبل از این که گیاه حشرات را صید کند عنکبوت‌ها آنها را شکار می‌کردند. در این حالت گیاه برگ‌ها، دانه‌ و گل‌های کمتری تولید می‌کند. این موضوع به روشنی نشان می‌دهد که حضور عنکبوت‌ها سازگاری گیاه را کاهش می‌دهد. این اولین تحقیق صورت گرفته است که نشان می‌دهد جانوران و گیاهان در رقابتی مستقیم برای به دست آوردن شکار مشترک هستند.

Physorg / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها