جهت شناسایی نقاط خطرخیز صورت‌می‌گیرد

تهیه نقشه‌ زمین ‌شناسی ‌دماوند ‌

نقشه زمین شناسی دماوند برای شناسایی نقاط خطرخیز و احتمال آتشفشانی شدن و رفتار سنجی آن تهیه می‌شود.
کد خبر: ۳۴۲۰۲۹

به گزارش فارس ، جلیل قلمقاش ، مدیر زمین شناسی منطقه‌ای این سازمان از تهیه نقشه زمین شناسایی دماوند خبر داد و گفت: به خاطر این که افکار عمومی و مسئولان نیاز دارند درباره روند فعالیت‌ های این قله آتشفشانی اطلاعات کاملی داشته باشند، تهیه نقشه زمین شناسی قله دماوند در دستور کار مدیریت زمین شناسی منطقه‌ای سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نقشه مورد نظر در مقیاس یک 25 هزارم و با اولویت مخاطرات آتشفشانی‌های نیمه فعال کشور تهیه می‌شود ، افزود: روش کار مشابه تهیه نقشه‌های زمین شناسی کاربردی دیگر است و تنها تفاوت موجود اولویت مخاطره آتشفشان است.

قلمقاش خاطرنشان کرد: بسیاری از نقشه‌های زمین شناسای با اولویت شناسای مناطق دارای پتانسیل معدنی تهیه می‌شوند در حالی که شناسایی نقاط خطر خیز و احتمال آتشفشانی شدن و رفتار سنجی دماوند اولویت‌ اصلی این نقشه به شمار می‌آید.

مدیر زمین شناسای منطقه‌ای سازمان زمین شناسای و اکتشافات معدنی کشور ضمن ابراز امیدواری از تهیه نقشه زمین شناسای دماوند تا پایان سال جاری ، افزود: در تهیه این نقشه تلاش می‌شود با شناخت تاریخچه دقیق فعالیت‌های آتشفشانی دماوند در گذشته، اطلاعات لازم برای پیش بینی رفتار آن در آینده را در اختیار زمین شناسان دیگر قرار دهیم.

قلمقاش گفت: قله دماوند علاوه بر اینکه جزو جوان‌ترین آتشفشان‌های ایران است به عنوان بلندترین قله خاورمیانه هم محسوب می‌شود و دارای ساختار زمین شناسی خاصی هم است.

وی با بیان اینکه این آتشفشان نزدیک تهران است و همواره گاز از دهانه آن خارج می‌شود، یادآور شد: خارج شدن گاز همواره این سؤال را برای مردم به وجود می‌آورد که آیا دماوند یک روز فعالیت آتفشفانی خود را آغاز می‌کند یا خیر و این در حالی است که شکل‌های دیگر مخاطرات طبیعی از جمله آتشفشان‌ و زلزله نیز همواره تهران و ساکنانش را تهدید می‌کند.

مدیر زمین شناسای منطقه‌ای سازمان زمین شناسای و اکتشافات معدنی کشور، با بیان اینکه دماوند جزو آتشفشان‌ های جوان و نیمه فعال ایران محسوب می‌شود ، افزود: باید پایش دقیقی از فعالیت‌های دماوند شامل ؛ شدت و مقدار گاز‌های خروجی از دهانه، دما و ترکیب چشمه‌های اطراف دامنه، لرزه نگاری داشته باشیم تا فعالیت احتمالی آن در آینده قابل پیش‌بینی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها