نگاهی به نقل و انتقالات فوتبال

خرید و فروش 60 میلیارد تومانی

حتی تعیین سقف قرارداد 350 میلیون تومانی برای باشگاه‌های فوتبال هم باعث نشد بازار نقل و انتقالات لیگ دهم از رونق بیفتد.
کد خبر: ۳۴۱۱۰۰

فصل نقل و انتقالات لیگی که از 5 روز دیگر با آغازش تنور فوتبال ما را گرم می‌کند، از 14 خرداد ماه گذشته آغاز شد و تا ساعت 24 روز دوشنبه 28 تیرماه ادامه داشت.

این‌که دلال‌ها در این 46 روز چه‌‌ها کردند و نکردند، نکته‌ای نیست که بخواهیم در این مجال به آن بپردازیم، اما وقتی در مجموع در همین مدت کوتاه نزدیک به 60 میلیارد تومان توسط باشگاه‌ها برای جذب نفرات جدید هزینه می‌شود، تصور این‌که حداقل 10 درصد این رقم به جیب واسطه‌هایی می‌رود که درون و بیرون باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، شاید فرض خوشبینانه قضیه باشد.

در مجموع نزدیک به 150 بازیکن قراردادهای خود را در فصل نقل و انتقالات تمدید کردند و نزدیک به 130 بازیکن هم با ثبت قراردادهای جدید، لیگ دهم را در تیمی که تازه به آن ملحق شده‌اند، آغاز می‌کنند.

این بدان معناست که مدیران تیم‌های لیگ برتری حدود 280 بار برای تمدید یا جذب نفرات جدید، پای برگه‌های قرارداد را در هیات‌های فوتبال امضا کردند و به همین تعداد هم با رقم‌های میلیونی مورد نظر بازیکنان که کمتر از 200 میلیون تومان نیست و در پاره‌ای مواقع به 600 میلیون تومان هم می‌رسد، موافقت کرده‌اند.

با این وجود بازار نقل و انتقالات چنان رونقی داشت که اکثر مربیان از جذب بازیکنان مورد نظر راضی بودند و برای مدیریت باشگاه پیام تبریک فرستادند؛ درست چیزی شبیه تشکر دیروز امیر قلعه‌نویی از محمدرضا ساکت.

سپاهان در مقام مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر، با جذب 11 بازیکن، فصل نقل و انتقالات خوبی را سپری کرد. خسرو حیدری، فابیو جانواریو و جواد کاظمیان سرشناس‌ترین خرید‌های قلعه‌نویی برای لیگ دهم بودند هرچند رفتن عمادرضا از سپاهان تا حدودی برخلاف نظر کادر فنی و مدیریت باشگاه بود. در این میان بستن قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون تومانی با جانواریو (به نوشته خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها)، یکی از موارد جنجالی فصل نقل و انتقالات بود.

اوضاع در فصل نقل و انتقالات برای ذوب‌آهن، دیگر تیم اصفهانی بخوبی سپاهان پیش نرفت. نایب قهرمان لیگ نهم 8 بازیکن جدید جذب کرد، اما آنها بیشتر از همه اینها از بابت تمدید قرارداد کلیدی‌ترین بازیکن شان، خلعتبری خوشحال شدند.

استقلال، تیم سوم فصل گذشته در همین 46 روز از بحران تا آرامش را تجربه کرد. آنها ابتدا سرمربی و مدیرعاملشان را از دست دادند تا بعد از حضور فتح‌اله‌زاده و مظلومی با 20 روز تاخیر در فصل نقل و انتقالات شرکت کنند.

همین زمان برای از دست دادن ستاره‌هائی چون حسین کاظمی، سیاوش اکبرپور، خسرو حیدری و فابیو جانواریو کافی بود. در عوض آرامش زمانی به استقلال برگشت که آنها شروع به جذب ستاره‌های دیگری کردند، اول ایمان مبعلی، بعد میلاد میداودی و دست آخر فرزاد آشوبی.

پرسپولیس هم شرایط دوگانه‌ای را در فصل نقل و انتقالات تجربه کرد. از ناکامی در جذب محمدرضا خلعتبری، عماد رضا، مهرزاد معدنچی، هادی عقیلی، سیدجلال حسینی و کریم انصاری‌فرد تا جذب بازیکنان خوبی چون امیرحسین فشنگچی، محمد نوری، غلامرضا رضایی و مازیار زارع. در هر صورت دایی از خریدهایش راضی است و چیزی که برای هواداران پرسپولیس اهمیت دارد، همین است.

آنچه در زیر می‌آید لیست نفرات جدیدی است که در یک ماه و نیم گذشته به تیم‌های لیگ برتری اضافه شدند:

سپاهان: خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده و جانواریو از استقلال، جواد کاظمیان و رضا عنایتی از الامارات امارات، رضا ناصحی و محمدحسن رجب‌زاده از ابومسلم، امید ابراهیمی از شهرداری بندرعباس، محمد نصیری و محمد سواری از سپاهان نوین و ملو یانوش از پاختاکور ازبکستان.

ذوب‌آهن: شاهین خیری از سپاهان،‌ مهدی رجب‌زاده از مس، جلال رافخایی از ملوان، حسین ماهینی از استقلال اهواز، مجید نورمحمدی از راه‌آهن، امید ابوالحسنی از پاس همدان، وینسلاو چونی و حمید شفاعت از ذوب‌آهن ‌نوین. حسن اشجاری، محمد منصوری، کیوان امرایی، محسن مسلمان، جلال امیدیان و مصطفی صالحی‌نژاد از ذوب‌آهن جدا شده‌اند.

استقلال: ایمان مبعلی از الشباب امارات، فرزاد آشوبی از مس، میلاد میداودی از استقلال اهواز، فیلیپ ‌دسوزا از ملوان، جلال شیرزاد از فولاد، دوس سانتوس و آندره لوئیس از برزیل.

پرسپولیس: رحمان احمدی از سپاهان، رضا نورمحمدی از راه‌آهن، محمد نوری و امیرحسین فشنگچی از صبا، غلامرضا رضایی از فولاد، مهدی الحایی از امید پرسپولیس، مازیار زارع از الامارات و هروه اوسال از بورکینافاسو.

استیل‌آذین: محمد نصرتی از تراکتورسازی، میلاد زنیدپور از راه‌آهن، سوشا مکانی از پاس، سیاوش اکبرپور و حسین کاظمی از استقلال، حسن اشجاری از ذوب‌آهن، مهرزاد معدنچی از الاهلی امارات و محسن خلیلی از پرسپولیس.

سایپا: علیرضا لطیفی، جابر انصاری، عباس محمدرضائی از صبا، مصطفی صبری از مقاومت سپاسی، مجید غلامرضائی از پاس و میلاد غریبی از امید سایپا

تراکتورسازی: علی مولایی از سپاهان، مرتضی اسدی از صبا، عباس محمدی و میثم منیعی از مس، علی علیزاده از برق شیراز و رسول خطیبی از گسترش فولاد تبریز.

مس کرمان: عادل کلاه کج و نبی‌اله باقری‌ها از پرسپولیس، رسول کر از تربیت یزد، شجاع خلیل‌زاده از مس رفسنجان، محسن حسن‌زاده از مس سرچشمه، مهرداد پولادی از تراکتورسازی، کیوان امرایی و محمد منصوری از ذوب‌آهن، ارشاد یوسفی از صبا و فرناندو دیاز از برزیل.

پیکان: مصطفی صالحی‌نژاد از ذوب‌آهن، صابر میرقربانی از پاس، ناصر آذر کیوان از گسترش فولاد، ابراهیم میرزاپور از سایپا و‌ ژونیور تورتا بازیکن برزیلی از گل‌گهر سیرجان

فولاد خوزستان: امید خورج از پاس، رضا معقولی از استقلال اهواز، روح‌اله بیگدلی از مس، رضا نوروزی و میثم خسروی از استیل‌آذین و میثاق معمارزاده از پرسپولیس

پاس همدان: مهدی ثابتی، فرهاد خیرخواه و امیر محبی از تراکتورسازی، سامان صفا از مس، اکمل هولماتف تاجیکستانی از پاختاکور ازبکستان، سعید لطفی از پیکان، نادر احمدی از فولاد و اودو بازیکن مالتی دوکسای قبرس.

شاهین بوشهر: ستار زارع و مسعود نظرزاده از برق شیراز، اوچه بازیکن نیجریه‌ای مس، لک چرا بازیکن کروات استیل‌آذین، ایمان حیدری از راه‌آهن و محمدصادق کرمی از مقاومت سپاسی.

راه‌آهن: بهادر عبدی از شاهین بوشهر، ایمان رزاقی و حمید هدایتی از پیکان، امین متوسل‌زاده و میرهانی هاشمی از مقاومت سپاسی، حسن رودباریان از تراکتورسازی، ریکاردو دسوزا و رودریگو آنتونیو لوپز بازیکنان برزیلی برزیلیانس. مهدی زارعی و میثم خدابخش از تربیت یزد، صالح خلیل آزاد از برق شیراز، محمدصادق بارانی از امیدهای استقلال و میثم آقائی از شن سای ساوه.

ملوان: محسن مسلمان از ذوب‌آهن، علیرضا دغاغله از استقلال اهواز، هادی دهقانی از آلومینیوم هرمزگان، حمیدرضا دیوسالار از گسترش فولاد تبریز، مسعود پورمحمد از مهرکام پارس، سیدعلی حسنی صفت از پتروشیمی تبریز، علی جراح کار از شیرین فراز کرمانشاه و محمد همرنگ از صبا.

صبای قم: فرزاد حاتمی از سپاهان، مسعود غلامعلی‌زاد از پیکان، علیرضا واحدی نیکبخت از استیل‌آذین، سعید خانی از ابومسلم، هادی اصغری از پاس، علیرضا میرشفیعیان از تراکتورسازی.

* با توجه به این‌که فصل نقل و انتقالات برای 3 تیم شهرداری تبریز، نفت تهران و صنعت نفت آبادان هنوز تمام نشده، در بالا اشاره‌ای به آنها نشده است.

رضا پورعالی 
گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها