روزنامه گاردین در شماره روز سه‌شنبه خود نوشت که حمله رژیم اسرائیل به ناوگان آزادی که به شهادت 20 نفر و زخمی شدن 50 تن انجامید، باعث شد که نوار غزه از مرحله محاصره به مرحله خونریزی منتقل شود.
کد خبر: ۳۳۱۵۹۷

روزنامه گاردین نوشت: «چنانچه دزدان دریایی سومالی چنین اقدامی انجام می‌دادند، نیروهای ناتو به سواحل سومالی می‌رفتند. آنچه که روز دوشنبه در آب‌های بین‌المللی و نزدیک سواحل نوار غزه رخ داد، بدست کماندوهای اسرائیلی صورت گرفت نه دزدان دریایی سومالی. نیروهای ناتو هرگز کشتی‌های جنگی خود را به سوی اسرائیل روانه نخواهد کرد. در حالی که ناتو باید این کار را انجام دهد.

هیچ چیزی جز اقدام نیروهای مسلح اسرائیل جایگاه اسرائیل را به عنوان یک کشور طرد شده، اثبات نکرد. مسئولیت کامل این خونریزی‌ها بر گردن اسرائیل است.

اسرائیل وقتی خود را در شرایطی قرار داد که تسلطی بر آن شرایط نداشت، دست به اقدامات خشونت‌آمیز زد. نیروی دریایی اسرائیل اعلام کرد که مجبور به شلیک شد تا نیروهایش کشته نشوند. نیروهای دریایی اسرائیل انتظار داشتند که وقتی به کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی حمله می‌برند، کسانی که در این کشتی‌ها هستند چه عکس‌العملی‌ از خود نشان دهند؟ مگر آن‌ها نیروهای اسرائیلی را به نوشیدن یک فنجان چای در عرشه کشتی دعوت کرده بودند. یکی از فعالانی که در کشتی بود به شدت زخمی شد. این فرد یونانی بود و با مداوای خود در اسرائیل مخالفت کرد و خواستار بازگشت هوایی به یونان شد.

هیچ چیزی که تهدیدی برای امنیت اسرائیل به شمار رود در این کشتی‌ها نبود و در همین راستا ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که می‌گفت نیروهایش از خود دفاع کرده‌اند، کاملا بی‌اساس است.

نیروهای اسرائیلی اصلا نباید در آنجا حضور می‌داشتند چرا که این ناوگان مواد ساختمانی و دستگاه‌های تصفیه آب را حمل می‌کردند. نیروی دریایی اسرائیل نیز به این مساله اعتراف کرده است و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این کمک‌ها را به نوار غزه منتقل می‌کند.

ادعای اسرائیل در خصوص محاصره نوار غزه به مدت چهارسال با هدف ممانعت از قاچاق اسلحه کاملا مشکوک است. دو سال فشار از جانب آمریکا برای قانع کردن اسرائیل با هدف واردکردن مواد ساختمانی شکست خورد.

حقیقت آن است که اسرائیل از محاصره نوار غزه سوءاستفاده کرده است. این محاصره با هدف منع تجهیز جنبش حماس به سلاح نیست بلکه برای تنگ کردن عرصه به مردم فلسطین و مجازات دسته جمعی آنها است. این در حالی است که روزدوشنبه بسیاری از کشورها و مجامع خواهان شکستن محاصره غزه شدند.»

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها