سینمای علمی ـ تخیلی

Contact

محصول 1997 کارگردان: رابرت زمکیس بازیگران: جودی فاستر،‌ گئوفری بلیک نویسنده:‌ کارل ساگان
کد خبر: ۳۲۲۱۱۲

نام کارل ساگان،‌ نامی آشنا در حوزه علم است. کمتر کسی است که علاقه‌ای به آسمان و زیبایی‌های آسمان شب داشته باشد و نام کارل ساگان را نشنیده باشد. مردی که در کنار فعالیت حرفه‌ای‌اش در سیاره‌شناسی و طراحی ماموریت‌های فضایی معروفی مانند ویجرها،‌ به دلیل فعالیت‌های ترویجی‌اش مورد احترام جامعه علمی و عموم مردم است. یکی از مهم‌ترین مستند‌های علمی در زمینه نجوم و کیهان مجموعه کازموس (cosmos)‌ به تهیه‌کنندگی و اجرای کارل ساگان است. مجموعه‌ای که بسیاری از علاقه‌‌مندان را جذب زیبای‌های آسمان شب کرد و دنیای پر پیچ و خم ستاره‌شناسی را به زبانی ساده برای مردم روایت می‌کرد.

یکی از علایق ساگان ایده جستجوی موجودات هوشمند فرازمینی بود. او برای این کار پیشنهاد داد لوحی روی سفاین ویجر نصب شود تا اگر زمانی این سفینه در سفر بی‌پایان خود در فضای میان ستاره‌ای به تمدنی هوشمند برخورد کرد نشانه‌هایی از سازندگان خود به همراه داشته باشد. ایده دیگری که او از آن پشتیبانی می‌کرد، ‌ایده SETI‌ یا جستجوی موجودات هوشمند فرازمینی از طریق گوش کردن به آسمان بود. در این طرح بزرگترین رادیو تلسکوپ‌های جهان به آسمان گوش می‌دادند تا شاید موجی را دریافت کنند که منشا طبیعی نداشته باشند و حاصل فناوری تمدن‌های احتمالی در کیهان باشد.

همین ایده دستمایه‌ای برای ساگان بود تا داستان علمی ـ تخیلی برجسته خود به نام تماس یا کانتکت را بنویسد. داستان دانشمند جوانی که زندگی خود را وقف یافتن موجودات هوشمند فرازمینی می‌کند. در سال 1997 رابرت زمکیس این داستان را که با کمک ساگان به فیلمنامه تبدیل شده بود جلوی دوربین برد تا یکی از خاطره‌انگیز‌ترین فیلم‌های ژانر علمی ـ تخیلی را بسازد.

در این فیلم جودی فاستر با بازی خیره‌کننده‌اش نقش دکتر النور آروی را بازی می‌کند. دانشمند جوانی که از دوره کودکی به واسطه پدرش عاشق آسمان می‌شود و پس از آن‌که در شب بارش شهابی برساوشی پدرش را در اثر عارضه قلبی از دست می‌دهد در تلاش است تا با رادیویی آماتوری تاحد امکان با مکان‌های دور دستی تماس بگیرد. او گفته پدرش را که می‌گفت: «اگر آن بالا جای دیگری حیات وجود نداشته باشد، ‌پس فضای زیادی هدر رفته است» را باور می‌کند و این جستجو او را به کمپ رادیو تلسکوپ آرسیبو ـ بزرگترین آنتن تک‌بشقابی جهان در پورتو ریکو ـ می‌رساند. داستان او در جستجوی نشانه‌های موجودات فضایی با کارشکنی مقامات رسمی مواجه می‌شود و زمانی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استفاده از آنتن‌های نیومکزیکو بالاخره تماس برقرار می‌شود،‌ دخالت‌های دولتی و افراد غیر متخصص نیز آغاز می‌شود و سرانجام داستان تا ساخت ابزاری برای سفر به فضا با استفاده از تونل‌هایی در فضا زمان ادامه پیدا می‌کند.

این فیلم در بخش نخست خود یکی از وفادارترین داستان‌ها به واقعیت‌های علمی است و در نیمه دوم خود بر اساس نظریه‌های کیهان‌شناسی سعی می‌کند داستان خود پیش را ببرد. در کنار روایت اصلی،‌ داستان‌های موازی از فریب‌های دولتی، ‌تنگ‌نظری‌های افراطی و نبرد بخش خصوصی و دولتی در ایالات متحده نیز با زیرکی روایت می‌شود.

نمایش این فیلم باعث شد جمع بسیار زیادی از مردم به پروژه SETI علاقه‌مند شوند و وارد شبکه جستجوی موجودات هوشمند فرازمینی با استفاده از رایانه‌های شخصی یا SETI@Home‌ شوند. اگر موضوع ستاره‌شناسی و ارتباط با موجودات هوشمند فضایی و تلاش‌هایی که دانشمندان برای برقراری ارتباط با فضایی‌ها انجام می‌دهند،‌ برایتان جالب است قطعا از دیدن این فیلم هیجان‌زده خواهید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها