معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تشریح جزئیات توافقات جدید بر سر تنظیم بازار اقلام پروتئینی، گفت: واردات دام زنده از کشورهای همسایه تسهیل می‌شود.
کد خبر: ۳۰۴۸۹۷

محمد قبله در گفتگو با مهر گفت: اگرچه هنوز مصوبه سپردن تنظیم بازار اقلام پروتئینی به وزارت بازرگانی هنوز ابلاغ نشده اما دولت برای اجرای این تصمیم مصمم است. البته مصوبه، هنوز به وزارت جهادکشاورزی نیز ابلاغ شده است.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر این اساس، دو هفته قبل، جلسه مشترکی میان مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بازرگانی در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد که در آن، وظایف محوله وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تنظیم بازار، به صورت شفاهی وزارت بازرگانی انجام شد.

اجرای مصوبات وزارت بازرگانی

وی تصریح کرد: براساس توافقات صورت گرفته، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی از جمله مدیران عامل شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان دامپزشکی به صورت دائم به عضویت کمیسیون تنظیم بازار وزارت بازرگانی که هر دوشنبه در وزارت بازرگانی تشکیل می شود، درآمدند.

به گفته قبله، این دو سازمان باید برنامه ریزیهای تنظیم بازار گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ را براساس مصوبات تنظیم بازار وزارت بازرگانی اجرا کنند.

وی با اشاره به گذشت دو جلسه از تنظیم بازار در دوشنبه گذشته، خاطرنشان کرد: در گام اول، در مورد زمان بندی توزیع ذخایر و موجودی های مواد پروتئینی، تصمیم گیری و برنامه ریزیهایی انجام شد.

مجوز احداث کشتارگاه در استانهای مرزی

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: در گام دوم، قرار بر این شد که به سازمان دامپزشکی اجازه داده شود که در استانهای مرزی، کشتارگاه‌هایی را فعال کند تا دام سبک از کشورهای همسایه به آنجا وارد شده و پس از ذبح، به صورت گوشت گرم روانه بازار شود.

وی تصریح کرد: این کشتارگاه‌ها باید در نقاط مرزی دایر شود چراکه ورود دام زنده به داخل کشور ممکن است منجر به انتقال آلودگی و بیماریهایی شود که امکان دارد صنعت دامپروری کشور را دچار مشکل کند. بر این اساس، قرار بر این شد که در برخی از استانهای مرزی که در گذشته وزارت جهادکشاورزی در آنها کشتارگاه‌هایی را دایر نکرده بود، این کشتارگاه‌ها احداث شود.

واردات لاشه گرم دامهای کوچک

به گفته قبله، قرار بر این شد که دامهای کوچک از کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و قزاقستان وارد کشور شده، همانجا کشتار شود و بعد از کشتار لاشه گرم آن به داخل کشور وارد و عرضه شود. این تصمیمات به صورت کلی گرفته شده است.

وی افزود: بحث دیگر این است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ساماندهی اطلاعات محصولات پروتئینی را به عهده گیرد، چراکه باید بدانیم چه بخش از نیاز مصرف را می توان از تولید داخل، تامین کرد تا در زمانهایی مثل امسال که عرضه گوشت قرمز با مشکل مواجه شد، حداقل این توانایی را داشته باشیم که از قبل خود را برای مواجهه با چنین بحرانهایی آماده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها