گفتگو با شیث رضایی ، کاپیتان فراری از حاشیه

در آرزوی گل زدن در جام جهانی

تا همین چند وقت پیش نامش مترادف شده بود با حاشیه. یکی، دو اتفاق و ماجرا کافی بود تا شیث رضایی پیش از آن‌که مدافع با تعصب پرسپولیس لقب بگیرد، مرد حاشیه‌ساز این تیم برشمرده شود اما او تازه‌وارد نبود که پیراهن پرسپولیس و حاشیه‌هایش را نشناسد.
کد خبر: ۲۸۸۴۸۳

شیث مدافعی بود که زمان حکومت نظم سنتی هم در پرسپولیس، یعنی مربیگری علی پروین بی‌آ‌ن که دردسری درست کرده باشد در خدمت تیمش بود. دنیزلی، آری‌هان و یونگ هیچ‌کدام مشکلی با او نداشتند، اما درست در فصلی که انتظار می‌رفت عنوان باتجربه را یدک بکشد، افشین قطبی به پرسپولیس آمد.

نه این‌که تغییر اخلاق و رفتار شیث رضایی ربطی به آمدن قطبی داشته باشد. نه،‌ اما او در حال و هوایی که پرسپولیس پس از 6 فصل قهرمانی را جشن گرفت روحیات متفاوتی پیدا کرد. مشکلات مقطعی پرسپولیس در آن زمان و حضور چند بازیکن که زمینه ورود به حاشیه را داشتند مهم‌ترین دلایل این اتفاق بود، اما هرچه بود شیث رضایی را یک فصل از پرسپولیس دور کرد. پرسپولیس با فرستادن شیث رضایی به صباباتری و حذف چندنام حاشیه‌ساز دیگر، خواست از تنش دور شود، اما دوری مدافع باتجربه سرخ‌ها از پرسپولیس، فصل جدیدی را به رویش گشود.

خود شیث رضایی می‌گوید: «نمی‌دانم چه شد که از پرسپولیس دور شدم، اما با این دوری، قدر پرسپولیس، پیراهنش و این مردم را بیشتر می‌دانم.» او طوری درباره پرسپولیس صحبت می‌کند که هر شنونده‌ای را یاد قدیمی‌های این تیم می‌اندازد. همان قدیم‌ها که عشق به پیراهن حرف اول را می‌زد و این برای کسی که تا چند وقت پیش حاشیه‌ساز تیمش لقب می‌گرفت، شاید کمی عجیب باشد. حالا بین آن شیث و این مدافع امروز که با صداقت و صراحت می‌گوید چقدر فاصله است؟

با شیث رضایی از امروز و دیروز پرسپولیس گفتگو کردیم. کاپیتان پرسپولیس حتی ناگفته‌هایی را هم گفت. با ما همراه شوید.

شاید از وضعیت کنونی پرسپولیس شروع کنیم بهتر باشد؛ پرسپولیسی که پس از قهرمانی در لیگ هفتم سیر نزولی را طی کرد تا امروز که صدای اعتراض تماشاگران معمولا روی سکوها شنیده می‌شود؟

درباره فصل گذشته که نبودم و نمی‌توانم نظر بدهم، اما در مورد تیم امسال یکی از دلایل مهم افت، جدا شدن تعداد زیادی از بازیکنان بوده است.

به گفته خود مردم، پرسپولیس جوان شده است. از بازیکنان سال قبل 4 نفر بیشتر نماندند. جوانانی هم که به تیم اضافه شدند دوست دارند خوب بازی کنند و ستاره شوند، اما برای رسیدن به این هدف و هماهنگی فرصت می‌خواهند.

مشکلات حاشیه‌ای و مدیریتی هم بود. مسائلی که انکارش ساده نیست؟

آقای انصاری‌فرد من را به پرسپولیس برگرداند که از این بابت باید از وی تشکر کنم. حالا هم که آقای کاشانی آمده مدیری است که همه می‌شناسند. تیم ما شوک مثبت را پذیرفته، هرچه بوده گذشته و باید به آینده فکر کرد. برای ما هر بازی اهمیت دارد. خیلی مهم است که به بالای جدول برگردیم. در دربی هم نشان دادیم برای رسیدن به این هدف برنامه داریم. پرسپولیس برای موفق شدن باید هماهنگ شود که این هم یک زمان کوچک می‌خواهد.

کرانچار چطور. فکر می‌کنید برای بررسی کارنامه یک مربی چند هفته کافی است یا او هنوز می‌تواند فرصت داشته باشد؟

نه من، بلکه تمام بازیکنان، درست نیست در مورد عملکرد مربی صحبت کنیم، چون صحبت کردن در این مورد به عهده مدیرعامل است. وظیفه ما این است که به موفقیت پرسپولیس فکر کنیم. اگر همه ما بدانیم که پیراهنم پرسپولیس چقدر مقدس است بهتر قدر آن را می‌دانیم. این مردمی که در سرما و گرما تیم را تشویق می‌کنند هم حق دارند و باید این توقع را برآورده کرد.

به نظر می‌رسد تنها چیزی که این روزها برای بازیکنان چندان مهم نیست تقدس پیراهن است. واقعا هنوز شما به این مساله اهمیت می‌دهید یا این حرف‌ها به قولی قدیمی شده است؟

من معتقدم هر بازیکنی که به پرسپولیس می‌آید حتما لیاقت آن را دارد، اما ممکن است بعضی‌ها با جو تیم آشنا نباشند، الان جوانان با شخصیتی به پرسپولیس آمده‌اند که مورد تایید کمیته فنی بوده‌اند. برای این‌که فاصله با گذشته کم شود باید بزرگ‌ترهای تیم هم بیایند و به ما کمک کنند تا همه در قالب یک تیم پیش برویم. به نظر من بازیکن به خاطر عملکردش در ذهن مردم می‌ماند. هر عملکردی می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. در پرسپولیس نه به قیافه اهمیت داده می‌شود و نه به چیزهای دیگر. عملکرد بازیکن و این‌که او برای تیمش حاشیه درست نکند و بتواند از هر نظر مثمرثمر باشد، اهمیت دارد.

به حاشیه اشاره کردید. چیزی که تا همین چند وقت پیش هر وقت اسمی از شیث رضایی برده می‌شد، حاشیه‌ساز بودنش هم مورد اشاره قرار می‌گرفت. اگر یک بازیکن نباید برای تیمش حاشیه درست کند چرا این اتفاق در مورد شما افتاد و عاقبت منجر به جدایی شد؟

من در پرسپولیس تازه کار نبودم. 6 سال بود که حضور داشتم. اتفاقا در زمان بزرگان پرسپولیس که خیلی روی نظم و انضباط تاکید داشتند کارکردم. علی پروین، دنیزلی، آری‌هان و حتی یونگ. تنها سالی که مشکل پیدا کردم سالی بود که افشین قطبی سرمربی بود، من سالیان قبل آنقدر حاشیه نداشتم، اما معتقدم این جدایی من از پرسپولیس خیلی چیزها به من یاد داد.

چه چیز باعث شد آن فصل آنقدر متفاوت باشد. مربیگری افشین قطبی یا مثلا حضور بازیکنانی که خودشان حاشیه‌ساز بودند مثل محمدرضا مامانی یا حتی نیکبخت واحدی؟

هیچ‌کدام، چون اگر حتی مشکل بازیکنان دوروبرم بودند فکر می‌کنم باید خودم مواظب رفتار خودم می‌بودم. به نظر من این اتفاق باید در زندگی من می‌افتاد. همه مسائل دست به دست هم داد تا من به نوعی قدر این پیراهن و مردم را بیشتر بدانم یا تفکرات جدیدی برگردم و از نظر فنی و اخلاقی فقط بازیکن تاثیرگذاری برای سیستم باشم.

بین این شیث رضایی با این تفکر و شیثی که پرسپولیس را دچار دردسر کرد چقدر فاصله است؟

من تغییری در خودم به وجود نیاوردم. همانی هستم که بودم، اما تصمیم تازه‌ای گرفتم، الان یک سال و نیم است که هیچ حاشیه‌ای ندارم، این طور فکر کرده و می‌کنم که هر موردی هم به وجود بیاید به من ربطی ندارد، چون مفهوم دوست داشتن مردم را در این دوری از پرسپولیس درک کردم. حالا باید با صداقت و صراحت بگویم که من شیث رضایی دوست ندارم کوچک‌ترین مشکلی برای تیم محبوبم به وجود بیاورم که این پیراهن و پرسپولیس را از دست بدهم.

شاید خیلی‌ها انتظار دارند همانی باشی که بود. خیلی‌ها منتظر حاشیه‌هایت هستند، مثلا اعتراض به نیمکت‌نشینی پیاپی در ابتدای فصل.

هیچ مشکلی دیگر مرا برآشفته نمی‌کند، به همین دلیل 4 هفته بیرون نشستم، حتی روی سکو سخت بود قبول کردنش. شیث که بیشترین آمار بازی در صبا باتری را داشت، بهترین خط دفاع لیگ را تحویل داده بود و به تیم ملی دعوت شده بود، اما آرامش پرسپولیس واقعا برایم مهم‌تر بود. به همین علت نه حرفی زدم، نه اخمی کردم. بین بازیکنان جوان عکس‌العمل من با تجربه خیلی مهم بود. می‌خندیدم و در تمرین با تمام وجود کار می‌کردم، با ذخیره‌ها خیلی خوب تمرین می‌کردم. معتقدم با تمرین و صبر به همه چیز می‌توان رسید. منتظر بودم تا فرصتی پیدا کنم. فرصت که نصیبم شد جایم را پس گرفتم.

اگر این جایگاه دوباره از دست برود؟

دقیقا، ممکن است دوباره در ادامه راه جایم گرفته شود، پستم از دست برود یا حتی روی نیمکت و سکو بروم، اما این فصل دیگر نمی‌خواهم اشتباه کنم. صبر می‌کنم و سکوت و به عشق پرسپولیس و پیراهن شماره 13 تمام تلاشم را به کار می‌گیرم.

مثل این که یک سال دوری از پرسپولیس خیلی سخت بوده است؟

خیلی خیلی برایم سخت بود، البته در صبا باتری با مدیریت آقای ملاحی هیچ مشکلی نداشتم و اتفاقا کار کردن در آن فضا لذتبخش بود، اما دوری از پرسپولیس سخت بود.

دلیل انتخاب شماره 13چیست؟

13 را به خاطر اعتقادات زیادی دوست دارم، اول این که سیزده بدر به دنیا آمدم بعد هم چون 13رجب، تولد حضرت علی‌(ع)‌ از مقدس‌ترین روزهای برای ما مسلمانان است، این شماره را انتخاب کردم.

برگردیم به پرسپولیس و خط دفاع، انتقاد از خط دفاع پرسپولیس زیاد است، منتقدان بیشتر از تاکتیک‌ دفاعی پرسپولیس ایراد می‌گیرند، شما چطور فکر می‌کنید؟

من معتقدم ما در قالب یک تیم حرکت می‌کنیم و نتیجه هر چه باشد، کارنامه و زحمت همه ماست. از انتقاد فرار نمی‌کنیم اما هر انتقادی که در جهت مثبت باشد، می‌پذیریم، فکر می‌کنم اگر هنگام دفاع، با دقت و باهوش‌تر عمل کنیم، نتیجه بهتری می‌گیریم.

خیلی‌ها هم معتقدند مدافع با تجربه خیلی می‌تواند در استحکام یک خط دفاعی نقش داشته باشد، مثلا فصل قبل بابت جدایی شما و از دست دادن یک مدافع با تجربه انتقادهایی بود.

این موضوع هم در افت عملکرد دفاعی پرسپولیس تاثیر دارد؟

اول این که بابت این نظر و کسانی که جای مرا خالی می‌دانستند، ممنون هستم؛ اما در مورد خودم همیشه چه در تیم‌های ملی (رده‌های مختلف سنی)‌ چه پرسپولیس و صبا باتری با تمام وجود ظاهر شدم، خیلی کم دچار افت شدم؛ به این معنی که اگر یک هفته بد یا معمولی بودم، هفته بعد جبران کردم، فصل قبل در پرسپولیس نبودم، اما درخصوص همبازی‌هایم می‌دانم که تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرند، همه، قابلیت خوبی دارند و سعی می‌کنند نتیجه کار در خط دفاع مطلوب باشد. اما حقیقت را می‌گویم، دوست دارم مردم هم بدانند که شیث همیشه جنگیده و با تعصب و تمام وجود در تمام بازی‌ها حاضر شده است، حتی پیش آمده که خیلی حال خوبی نداشتم، اما اجازه ندادم هیچ‌کس چیزی متوجه شود، مثلا در همین بازی با استقلال.

چیزی پیش آمده بود؟

تمام مسائل دست به دست هم داد تا با دوری از پرسپولیس قدر این پیراهن و مردم را بیشتر بدانم و با تفکرات جدیدی برگردم تا از نظر فنی و اخلاقی فقط بازیکن تاثیرگذاری برای تیمم باشم

هیچ‌کس نمی‌داند که من پیش از بازی با استقلال سرماخورده بودم، الان می‌گویم حتی پزشک تیم هم نمی‌دانست، واقعا حالم خوب نبود اما به عشق پرچم‌های قرمزی که می‌دانستم بیشتر از نیمی از ورزشگاه آزادی را پر می‌کند و شاد کردن دل‌ آنها، تمام سعی و تلاشم این بود که به بازی برسم و شرمنده مردم نباشم.

اما آن تساوی، انگار هیچ کس را راضی نکرد. حتی اواخر بازی، بازیکنان تیم از سوی تماشاگران به تبانی متهم شدند.

این بازی خیلی حساس است، آنقدر حساس که احساس بر منطق غلبه می‌کند و نقش مهم‌تری ایفا می‌کند، یک قانون نانوشته در این بازی هست که تیمی که یک گل می‌زند، ناخودآگاه عقب می‌کشد، هر کاری هم انجام دهی، همین می‌شود.

حساسیت بیش از حد باعث ترس در بازیکنان نشده است؟

این هم هست، اتفاقا پس از این که گل را زدیم، دائم داشتم فریاد می‌زدم که بچه‌ها فقط چند دقیقه بیشتر حواسشان را جمع کنند اما در آن جو و فضا، صدا به صدا نمی رسید و در نهایت هم نتوانستیم نتیجه را حفظ کنیم.

در مورد تبانی نگفتید؟

به نظر من، تبانی اصلا امکان ندارد، من فقط می‌خواهم از هواداران پرسپولیس بپرسم آیا ممکن است من در دقیقه 89 بازی به این حساسی، صاحب موقعیت گلزنی بشوم و گل نزنم که بازی یک بر یک بماند؟

تبانی را قبول ندارم، 4 سال ما بردیم، استقلال نبرد یا برعکس. این بازی حساس است و میزان احتیاط بالاست، باور کنید ما بازیکنی داشتیم که موقع بازی تنش می‌لرزید. من به او می‌گفتم فکرش را نکن، اصلا هر اشتباهی بکنی، من هستم. واقعا جو این بازی سنگین است.

خیلی از مدافعان در پرسپولیس، محبوب هواداران شدند و عنوان باتعصب را نصیب خودشان کردند. فکر می‌کنید می‌توانید پا جای پای آنها بگذارید؟

ما همیشه باید به بزرگ‌ترهای تیم احترام بگذاریم. عضو کوچکی از این خانواده هستم. به اعتقاد من، در فوتبال احترام کسوت همیشه واجب است، من به عنوان شیث رضایی خیلی کوچک‌تر از آن هستم که پا جای پای بزرگان پرسپولیس بگذارم، اما حقیقتا از این که هواداران، واژه باتعصب را به من اطلاق کنند، افتخار می‌کنم.

دروازه‌بان‌ها هم در استحکام خط دفاعی خیلی نقش دارند، وقتی مدافع از پشت سرش مطمئن باشد، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند، دروازه‌بانان پرسپولیس این شرایط را برای شما که مدافع هستید، ایجاد می‌کنند؟

2 دروازه‌بان ما آماده هستند، همین که در تیم بزرگی مثل پرسپولیس بازی می‌کنند نمی‌توانند بد باشند، حضور عابدزاده هم طبیعتا یک وزنه و روحیه است، ارتباط من با هر سه دروازه‌بان تیم، خوب است و موقع بازی هماهنگ هستیم. امیدوارم هر کس درون دروازه قرار می‌گیرد، بهترین بازی خود را انجام دهد.

درخصوص تیم ملی چطور، اینقدر که به پرسپولیس فکر می‌کنید به تیم ملی هم فکر می‌کنید؟

برای من موفقیت پرسپولیس و این که در این تیم، خوب بازی کنم و مثمرثمر باشم، در اولویت قرار دارد، چون اگر در پرسپولیس خوب باشم، می‌توانم به تیم ملی هم کمک کنم. اگر دعوت شوم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم و اگرنه با تمام وجود برای موفقیت این تیم دعا می‌کنم.

فکر می‌کنی تیم ملی با افشین قطبی، آینده خوبی داشته باشد.

تیم ملی حرکت رو به جلوی خوبی دارد. تفکر حاکم، تفکر خوبی است. امیدوارم بتوانیم در جام ملت‌ها موفق باشیم.

هنوز هم با قطبی مشکل دارید؟

نه، من اصلا مشکل نداشتم. در صباباتری هم که بودم، سال گذشته در بازی با پرسپولیس برایشان گل بردم، پیشانی‌اش را بوسیدم، الان هم مشکلی ندارم.

در رده‌های مختلف سنی به تیم ملی دعوت شدید، اما در رده‌های پایین بیشتر از بزرگسالان فرصت حضور در میدان پیدا کردید، چرا؟

درباره این سوال پاسخ قاطعی ندارم، به نظرم بازیکنان قابل زیادی در سطح لیگ هستند که ممکن است در سلیقه و نظر مورد توجه مربی دیده نشوند، مربی تیم ملی سلیقه‌ای دارد که 22 بازیکن خود را براساس آن انتخاب می‌کند، ممکن است یک مربی دیگر 22 بازیکن دیگر را برگزیند، تیم ملی حاصل نظر شخصی سرمربی است که ممکن است نظر همه را تامین نکند.

وقتی بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را می‌بندید، احساس مسوولیت بیشتری می‌کنید؟

همین طور است، اما در تیم ما بحث کاپیتانی مهم نیست. این که چه کسی کاپیتان باشد، اهمیت ندارد. ما 11 نفر هستیم که همدل می‌شویم و انگار همه کاپیتان هستیم بخصوص وقتی که آقای باقری به عنوان الگو و اسطوره پرسپولیس حضور دارد، فرمانده همه ماست فقط این بازوبند به قول شما مسوولیت ما را بیشتر می‌کند.

آرزوی برآورده نشده‌ای در فوتبال دارید؟

(کمی مکث) آرزو؟ بله دوست دارم در جام جهانی گل بزنم.

به لژیونر شدن چقدر فکر می‌کنید؟

به لژیونر شدن هم فکر می‌کنم، اما الان زیاد آن را جدی نمی‌گیرم، چون در حال حاضر، به رفتن از پرسپولیس فکر نمی‌کنم. من با پرسپولیس قرارداد یک ساله داشتم. خودم رفتم و با تمایل خودم آن را 3‌ساله کردم. نه به این معنی که من باید تا آخر در پرسپولیس بمانم. بلکه به این معنی که باید سعی کنم هر سال بهترین باشم و بهترین بمانم و برای این کار باید هر هفته بهترین عملکردم را به نمایش بگذارم و در نهایت سال خوبی را پشت‌سر بگذارم.

در آخر فصل چه جایگاهی را برای پرسپولیس پیش‌بینی می‌کنید؟

از هواداران می‌خواهم که صبور باشند، ممکن است پرسپولیس معایبی داشته باشد، اما خوبی‌های زیادی هم دارد. مهم‌تر از همه این که تیم باانگیزه‌ای داریم که سعی می‌کنیم به جایگاه واقعی پرسپولیس که در شان تیم باشد، دست پیدا کنیم.

حرف خاصی باقی مانده است؟

من امیدوارم پرسپولیس با کسب پیروزی خوب مقابل مقاومت روحیه لازم را برای ادامه این روند کسب کرده باشد و در هفته‌های آینده، رضایت هواداران را جلب کند.

سارا احمدیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها