شهریار محمدی: معمولا وقتی کسی برنده جایزه‌ای مثل جایزه ادبی نوبل می‌شود خیلی‌ها از او به عنوان نویسنده خوش‌شانس این جایزه نام می‌برند، اما انگار برای هرتا مولر نویسنده رومانیایی و آلمانی زبان این‌طور نیست. تازه یک هفته از اعلام نامش به عنوان برنده نوبل نگذشته که داوران جایزه کتاب سال آلمان او را نادیده می‌گیرند و جایزه‌ای را که او هم یکی از نامزد‌های دریافت آن بوده به کتاب «قرار نیست بمیری» نوشته کاترین اشمیت می‌دهند. مولر برای رمان «هر آن‌چه من دارم» نامزد دریافت این جایزه شده بود. داستان این کتاب در باره اردوگاه‌های مخوف کار اجباری بود. علاوه بر همه اینها سیاسی‌ترین کتاب در بین نامزدهای دریافت این جایزه هم به‌شمار می‌رفت. از این خبر و ماجرای برنده نشدن مولر که بگذریم می‌رسیم به خبری که فارس به نقل از آسوشیتدپرس اعلام کرده است.
کد خبر: ۲۸۷۴۷۸

بر اساس این خبر، بیماری و ناتوانی جسمی دست به دست هم داده‌اند تا برنامه‌هایی را که بعد از برنده شدن مولر برای او تدارک دیده شده لغو کنند. هرتا مولر قرار بود روز سه‌شنبه در شهر اِسن آلمان برنامه رمان‌خوانی داشته باشد، اما این برنامه به علت بیماری او برگزار نشد. این برنامه قرار بود در یک سالن سینما در شهر اِسن برگزار شود، اما سایت اینترنتی این سینما بدون اشاره به زمان بعدی برگزاری این برنامه اعلام کرده رمان‌خوانی مولر اجرا نمی‌شود.

مولر قرار بود در این برنامه از روی آخرین رمان خود با نام «نفس زدن» که به زندگی یک نوجوان 17 ساله در سال‌های حکومت کمونیست‌ها در رومانی می‌پردازد، بخواند.

این نخستین برنامه مولر بعد از اعلام خبر آکادمی نوبل مبنی بر اعطای جایزه نوبل ادبیات به او است. از سوی دیگر او قرار بود روز چهارشنبه هم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور یابد که این‌طور نشد. آکادمی نوبل هفته گذشته با ستایش از نثر و شعر هرتا مولر در روایت زندگی انسان‌هایی که مالکیت از آنها سلب شده، اعلام کرد که جایزه ادبیات را به این نویسنده 56 ساله می‌دهد. قرار است جایزه نوبل که شامل یک مدال طلا، یک دیپلم و مبلغی به ارزش 10 میلیون کرون (حدود یک میلیون یورو) است در تاریخ10 دسامبر در سالن کنسرت استکهلم به مولر اهداء شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها