افزایش شانس مسعود مرادی و سعید مظفری زاده

چه کسی دربی 67 را سوت می‌زند؟

گروه ورزش - رضا پورعالی: داور دربی شصت و هفتم چه کسی خواهد بود؟ این سوال شاید در فاصله 10 روز مانده تا بازی پرسپولیس و استقلال، ذهن هواداران این دو تیم را زیاد به خود مشغول نکند، اما الان بیش از 3 هفته است که شب و روز کمیته داوران شده انتخاب گزینه نهایی دربی. در این مدت کمیته داوران با حساسیت بیشتری عملکرد داورانش را زیر ذره بین گرفته و از هر اشتباه آنها بیشتر از هر کس دیگری ناراحت می‌شود. این را از صحبت های مسعود عنایت به خوبی می‌توان احساس کرد، وقتی که ساعاتی قبل از بازی استقلال و استیل آذین به «جام جم» گفت: امیدوارم امشب ممبینی بدون اشتباه بازی را سوت بزند!
کد خبر: ۲۸۲۵۵۶

علاوه بر هدایت ممبینی، دربی هفته آینده 6نامزد داوری دیگر هم دارد که عنایت آنها را به این ترتیب برمی‌شمارد؛ مسعود مرادی، سعید مظفری‌زاده، خداداد افشاریان، هدایت ممبینی، سعید فغانی و یدالله جهانبازی.

رئیس کمیته داوران البته شانس 2 داور آخر را کمتر از دیگر گزینه‌ها می‌داند، هر چند طوری حرف می‌زند که سر سوزنی از شایستگی‌های این دو کم نشود: «فغانی همان کسی است که سال گذشته حساس‌ترین بازی لیگ را در روز پایانی، مابین استقلال و پیام مشهد سوت زد. واقعا جو وحشتناکی در ورزشگاه ثامن حاکم بود، چون یک تیم برای قهرمانی می‌جنگید و تیم دیگر برای بقا، اما فغانی کارش را بخوبی انجام داد و حتی یک پنالتی هم برای استقلال گرفت. جهانبازی هم یک رکورد جالب دارد. او فصل گذشته بیشترین بازی‌های پرسپولیس و استقلال را سوت زد، 4 بار برای هر کدام از 2 تیم.»

گزینه دیگر، خداداد افشاریان است که البته اشتباهات فاحش او در بازی 2 هفته پیش ابومسلم و راه آهن کار دستش داد. عنایت می‌گوید: چاره‌ای نداریم جز این‌که با افشاریان برخورد کنیم.

به این ترتیب باید گفت افشاریان که عنوان کرده بود با کمال میل قضاوت دربی را می‌پذیرد، در بدترین شرایط ممکن افتخار قضاوت دربی را از کف داد. بدترین شرایط از این لحاظ که این داور در آستانه بازنشستگی قرار دارد و شاید دیگر چنین فرصتی را به دست نیاورد.

رئیس کمیته داوران درباره 4 گزینه دیگر با اطمینان بیشتری صحبت می‌کند، بویژه وقتی ما شایعه پرسپولیسی بودن سعید مظفری‌زاده یا مساله قضاوت های دردسرساز مسعود مرادی در بازی‌های بزرگ را وسط می‌کشیم: ما کاری نداریم که روزنامه‌ها درباره داوران چه می‌نویسند. مظفری‌زاده اگر بازی پرسپولیس و سپاهان را سوت زده، برای استقلالی‌ها هم بازی فینال جام حذفی با پگاه را سوت زده و هیچ مشکلی هم به وجود نیامده است. مسعود مرادی هم در کنار رحیم مهرپیشه، از با ثبات‌ترین داوران ما در فصل گذشته بودند. مرادی در این فصل هم عملکرد واقعا خوبی داشته و هر 4 بازی خود را بخوبی سوت زده است.

البته مظفری‌زاده خودش عنوان کرده که نمی‌تواند دربی را سوت بزند، چون مجبور است از 7 تا 23 مهر برای قضاوت در بازی‌های جوانان آسیا به فیلیپین برود. این درحالی است که عنایت می‌گوید اگر او انتخاب نهایی کمیته داوران باشد، تاریخ سفرش را عوض خواهیم کرد.

در این میان، نباید شانس زیادی برای انتخاب دوباره محسن ترکی به عنوان داور دربی قائل شد. این چیزی است که عنایت هم آن را قبول دارد، اما با صراحت هوشنگ نصیرزاده درموردش صحبت نمی‌کند. کارشناس برجسته داوری کشورمان معتقد است قانون نانوشته‌ای در داوری وجود دارد که کمیته داوران به واسطه آن نمی‌تواند ترکی را برای دومین بار پیاپی به عنوان گزینه نهایی انتخاب کند.

نصیرزاده درباره شانس‌های قضاوت دربی هفته آینده این چنین می‌گوید: شاخص‌ترین فرد برای قضاوت این بازی مسعود مرادی است. البته این داور در چند بازی بزرگ آخری که سوت زده دچار مشکلاتی شده و به نظر می‌رسد از نظر روحی دقایق پایانی بازی را از دست می‌دهد. از این رو اگر بتواند مسایل، روحی روانی‌اش را مرتفع کند، بهترین گزینه خواهد بود ،چون واقعا حرکاتش از جایگیری گرفته تا نحوه کارت دادن، آموزشی است و به نوعی داورتر از بقیه است.

اما اگر مرادی به واسطه همین جو منفی موجود، گزینه نهایی کمیته داوران نبود، چه؟! نصیرزاده می‌گوید: در این صورت از نظر من سعید مظفری‌زاده شانس اول خواهد بود، یدالله جهانبازی دوم و خداداد افشاریان سوم.

نصیرزاده، مظفری‌زاده را یکی از توانمندترین داوران ایرانی می‌داند که علاوه بر اشتهار، از محبوبیت بالایی میان علاقه‌مندان فوتبال برخوردار است؛ چیزی که دیگر داوران آن را ندارند. این کارشناس داوری درباره جهانبازی هم می‌گوید: او یکی از خوش شانس‌ترین داوران ایرانی در محوطه جریمه است، چون در این 2 سال اخیر، هیچ‌گاه در 18 قدم اشتباه نکرده و حتی با عملکردش اشتباه دیگران را هم پوشانده است.

نصیرزاده درباره این‌که چرا از هدایت ممبینی نامی ‌نبرد، هم دلایلی دارد: او اگرچه از داوران باتجربه ماست و بخوبی قضاوت را می‌شناسد، اما معمولا با بی‌میلی سوت می‌زند. علت این ادعای من هم این است که سال گذشته 3 بار پنالتی ها را برای او، کمک داورانش اعلام کردند.

نصیرزاده در پایان گفتگوی خود با «جام‌جم» می‌گوید: بازی پرسپولیس و استقلال، همیشه تبعات مخصوص بخود دارد که تا چند روز در میان هزاران جوان ایرانی به چشم می‌خورد. از این رو بازیکنان همیشه در رفتارهایشان هم ملاحظاتی مبذول می‌کنند که در نهایت باعث می‌شود بازی با کمترین تنش برگزار شود. از طرفی باتوجه به این‌که همواره بازی تحت تاثیر تدابیر امنیتی شدید برگزار می‌شود، برای هر داوری قابل قضاوت است و در این چند ساله یکی از آسان‌ترین بازی‌های لیگ بوده. با وجود این من فکر می‌کنم این بار هم مثل دربی گذشته انتخاب داور از سوی کمیته داوران صورت نگیرد و قدرتی بالاتر از فدراسیون فوتبال داور دربی را تعیین کند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها