از زمانی که نخستین جلسه اخذ رای اعتماد برای وزرا در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، 29 سال می‌گذرد. 19 شهریور 59 زمانی بود که شهید رجایی تعدادی از وزرای کابینه خود را به مجلس معرفی کرد، درسال‌های بعد نیز کابینه‌های متعدد به مجلس معرفی شدند که از میان آنها چندین نفر رای مجلس را کسب کردند و بسیاری نیز نتوانستند از این فیلتر عبور کنند.
کد خبر: ۲۷۷۳۸۴

 این دوره هم شاهد همان روالی هستیم که طی 3 دهه گذشته کشور تجربه کرده است. این بار کابینه دهم است که از گذرگاه نمایندگان مجلس عبور می‌کند، این که چه نتیجه‌ای حاصل شود باید تا ظهر امروز منتظر ماند.

با آن که قرار بود دیروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد پایان یافته و در آخر به یکباره درباره وزرا رای‌گیری شود، اما به علت طولانی شدن جلسات، بررسی صلاحیت 2 وزیر باقیمانده نفت و نیرو و رای‌گیری نهایی به ظهر امروز موکول شد تا 21 گزینه پیشنهادی مجبور باشند تا ظهر امروز منتظر بمانند.

در 4 روز گذشته که مجلس در 2 نوبت صبح و عصر صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کرد، 6 نفر از گزینه‌ها مخالف نداشتند، یعنی از کانال مجلس به سلامت عبور کرده و رای اعتماد گرفته‌اند. حسینی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، خلیلیان برای وزارت جهاد کشاورزی، تقی‌پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بختیاری برای وزارت دادگستری، نیک‌زاد برای وزارت مسکن و شهرسازی و وحیدی برای وزارت دفاع گزینه‌هایی هستند که مخالف نداشتند و از هم‌اکنون می‌توانند خود را ساکن پاستور بدانند.

اما برخی گزینه‌ها نه‌تنها منتقدان جدی داشتند، بلکه موافقان هم استدلال جامع و منطقی برای دفاع از آنها ارائه نکردند و همین مساله باعث شده شانس رای‌آوری کمتری داشته باشند. سوسن کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش و فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی از گزینه‌هایی هستند که شاید خود هم می‌دانند که رای مجلس را به دنبال ندارند.

اگرچه گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت نفت و نیرو امروز باید برنامه‌های خود را ارائه کنند، اما در مجلس شنیده می‌شود که این دو گزینه هم جزو افرادی هستند که رای مجلس را با خود همراه ندارند، جز این‌که از فرصت امشب استفاده کرده با رایزنی‌های گسترده، نمایندگان را با برنامه‌های خود همراه کنند.

علی‌آبادی و میرکاظمی اگرچه در 4 سال گذشته، فعالیت در سازمان تربیت بدنی و وزارت بازرگانی را تجربه‌ کرده‌اند اما این‌که نمایندگان حضور آنان را در جایگاهی تازه بپذیرند، جای سوال دارد. به این افراد باید مصطفی محمد نجار را هم اضافه کرد که گرچه در وزارت دفاع عملکرد درخشانی داشت، اما حضور یک نظامی در راس وزارت کشور برای برخی نمایندگان جای سوال دارد. باید منتظر بود و دید.

ابهامات را توضیح دهید

اولین وزیر پیشنهادی که دیروز مورد ارزیابی قرار گرفت، علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع بود که البته نیمی از مخالفان و موافقانش روز قبل درباره‌اش صحبت کرده بودند، اما دیروز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام آباد غرب در مخالفت با این گزینه با انتقاد از عملکرد وی و ارائه آمار غلط در تولید فولاد خواستار پاسخگویی به ابهامات درخصوص مساله اتاق امن شد که محل اختلاف در دادگاه (درخصوص ثبت اختراع)‌ بود.

اما موافقان وزیر پیشنهادی از جمله موسی عنصرآبادی، نماینده بم و ابراهیم نکونام، نماینده گلپایگان از بین رفتن مافیای صنعت و معدن توسط این گزینه در 2 سال مدیریت گذشته وی را بهترین برگ برنده او عنوان کردند.

انتخاب وزیر نباید سیاسی باشد

دومین وزیر مورد بررسی نمایندگان طی دیروز کامران دانشجو گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که مخالفان و موافقان زیادی را نیز داشت. حسن تامینی نماینده رشت، هادی قوامی نماینده اسفراین، امین شعبانی، نماینده سنندج و سیدقسیم عثمانی نماینده بوکان از مخالفان وزیر پیشنهادی اعتقاد داشتند که سابقه سیاسی این وزیر بویژه در طول مدت حضور در ریاست ستاد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری انتقادبرانگیز است.

آنها خاطرنشان کردند که این سابقه در ذهن دانشجویان مانند بمبی عمل خواهد کرد.موضوع مدرک تحصیلی دانشجو و شک در داشتن مدرک دکتری هم توسط مخالفان بیان شد که رئیس‌ مجلس در تایید صحت مدرک تحصیلی گزینه پیشنهادی اعلام کرد که اخراج وی از کشور انگلیس به خاطر فرمان امام(ره)‌ درخصوص سلمان رشدی بوده و وزیر پیشنهادی در کشور ایران در حضور استادان ایرانی از مدرک خود دفاع کرده است.

اما موافقان وزیر پیشنهادی، شناخت کافی وی از فضای دانشگاه و داشتن برنامه‌های کلان درخصوص بافت سیاسی دانشگاه را مدنظر قرار دادند.کامران دانشجو گزینه پیشنهادی وزارت علوم نیز در دفاع از خود با ارائه برنامه‌هایش تاکید کرد که وزیر باسابقه علمی و آشنا به مسائل سیاسی و حاکمیتی بهتر می‌تواند به تحولات دانشگاه بپردازد.

دانشجو از برنامه‌های خود به توجه بیشتر نخبگان و نخبه‌گرایی، دایر کردن رشته‌های خاص با توجه به پتانسیل جغرافیای کشور خصوصا برای مناطق محروم، پیگیری دقیق و همه‌جانبه نقشه جامع علمی کشور، تعیین اولویت ‌های تحقیقاتی کشور مطابق با سند راهبردی جامع برای نظام تحقیقاتی پژوهشی و تقویت تعامل دانشگاه و مراکز آموزش و پرورشی عنوان کرد.

توجه به بخش فرهنگ نشده است

سومین وزیر پیشنهادی دولت که نگاه مخالفان و موافقان به وی جلب شده بود سیدمحمد حسینی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

این گزینه هم که مخالفان جدی داشت، با انتقاد درباره عدم ارائه برنامه مناسب درخصوص اهداف فرهنگی کشور مواجه شد. مخالفان وی از جمله علیرضا رجایی، نماینده اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی و همچنین بیژن نوباوه نماینده تهران تاکید کردند، درباره وزیر پیشنهادی سوالات زیادی وجود دارد که پاسخ داده نشده است.

توضیح درخصوص عدالت فرهنگی و هنری، ارائه برنامه‌ها در جهت تمدن اسلامی و توجه به سلایق مختلف در جامعه مورد سوال این مخالفان بود.

بیژن نوباوه، نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی، با تاکید بر بی‌مهری شدن به بخش فرهنگ طی 30 سال اعلام کرد، فعالیت‌های فراوانی صورت گرفته، اما امروز جنگ نرم‌افزاری علیه ایران در حال شکل‌گیری است که باید از سوی وزیر پیشنهادی برنامه‌های جدی‌تری در نظر گرفته می‌شد.

وی نبود سابقه در ایجاد و تعامل با هنرمندان و نبود برنامه مناسب برای تقویت دستگاه فرهنگی را از موارد نامتناسب بودن وزیر پیشنهادی دانست.

موافقان حسینی از جمله حسین گروسی نماینده شهریار، کاظم جلالی نماینده شاهرود، محسن کوهکن نماینده لنجان و عفت شریعتی نماینده مشهد، با یادآوری کارآزمودگی وزیر پیشنهادی و تجربه و سوابق فرهنگی وی، او را فردی پرتلاش عنوان کردند؛ به طوری که کاظم جلالی با اشاره به این که حدود 100 نفر از نمایندگان برای دفاع از حسینی ثبت‌نام کرده‌اند، تاکید کرد: وزیر پیشنهادی ارشاد، سعه‌صدر، پرکاری و کم‌گویی را محور کار خود دارد و این خصایص نشان‌دهنده آن است که حسینی توانایی تعامل با اصحاب هنر را دارد و هنرمندان از حضورش در این وزارتخانه خوشحال خواهند شد.

چگونه اشتغال ایجاد می‌کنید

وزیر دیگری که رای اعتماد وی در سنگ‌ ترازوی نمایندگان قرار گرفت، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، گزینه پیشنهادی وزارت کار و امور اجتماعی بود. مخالفان از جمله نصرالله ترابی نماینده شهرکرد، موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد و هادی قوامی نماینده اسفراین عقیده داشتند که این گزینه سوابق و تحصیلات مرتبطی با دستگاهی که قرار است در آن مدیریت کند، ندارد.

همچنین مخالفان،‌ مشکلات گسترده در حوزه اشتغال و بی‌توجهی به کاهش بیکاری در جامعه را از معضلات پیش‌روی وزارت کار دانستند و تاکید کردند: در حالی که 4 سال در شرایط اقتصادی خوبی بودیم، حدود 300 هزار شغل را از دست دادیم و در شرایط فعلی دنیا که رکود اقتصادی است، چگونه وزیر وعده داده که سالانه 914 هزار شغل جدید ایجاد کند.

البته موافقان وزیر پیشنهادی از جمله علی‌اصغر زارعی نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان، اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد، سیروس برنا بلداجی نماینده بروجن و سیدعلی ادیانی نماینده قائمشهر با اشاره به برنامه‌های مشخص و برنامه‌ریزی شده وزیر، تاکید کردند هدفمند کردن مالیات‌ها و بهره‌گیری از بازار کار منطقه که ظرفیت کشور را در امر اشتغال بالا می‌برد، از موارد و دغدغه‌های مهم وزیر پیشنهادی است.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با اشاره به این که 15 برنامه و سرفصل به نمایندگان ارائه کرده که راهبرد کلیدی و نوین عصر حاضر هستند، اعلام کرد که تولید ثروت براساس دانایی است.

وی غلبه بر مشکلات کشور از جمله در بحث کار به اتکای مردم، کاهش اتکا به نفت در بازار، سیاستگذاری برای اشتغال و صیانت از نیروی کار و ساماندهی وضعیت آمار و اطلاعات بازار کار را از برنامه‌های جدی خود عنوان کرد.

نظامی بودن انتقاد نمایندگان

وزیر پیشنهادی پرمنتقد دیگر کابینه دهم از دیدگاه نمایندگان، مصطفی محمدنجار گزینه وزارت کشور بود که از دیدگاه مخالفان فردی نظامی و باتجربه لجستیکی و مهندسی و آشنا به امور نظامی‌گری است.

مخالفان از جمله جمشید انصاری، نماینده زنجان و عضو فراکسیون اقلیت و سیدرضا اکرمی، نماینده تهران اعتقاد داشتند که برنامه ارائه شده وزیر ربطی با مسوولیت نجار در وزارت کشور ندارد.

سابقه مدیریتی و نظامی وی که احتمال تغییر جایگاه وزارت کشور از حوزه سیاسی و اجتماعی را به حوزه نظامی و امنیتی محتمل می‌‌کند از دیگر دلایل عنوان شده از سوی مخالفان بود.

البته موافقان از جمله روح‌الله جانی عباسپور نماینده بوئین‌زهرا و آوج، طاهره صفایی نماینده تهران و محسن کوهکن نماینده لنجان نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی اعلام کردند این نگرش که یک شخص نظامی نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای حضور در وزارت کشور باشد، درست نیست.

این موافقان با بیان این که نیروهای سپاهی از جنس مردم هستند و در حمله دشمن، دانشگاه را رها کردند و راهی جنگ شدند، تاکید کردند: وی فردی شایسته برای وزارت است.

در ادامه وزیر پیشنهادی کشور هم با تاکید بر این که مصمم است در چارچوب قانون برنامه توسعه حرکت کند، خاطرنشان کرد: وزارت کشور نیروی محرک دولت در همه استان‌هاست و می‌تواند تلاش زیادی برای کمک به اشتغال و مسکن و تحقق اهداف دولت کند.

نجار، استفاده از نخبگان، توجه به احزاب، تشکل‌ها و نهادهای مردم‌نهاد، افزایش اعتماد عمومی، نخبه‌پروری سیاسی، تقویت روحیه نقدپذیری و اخلاق انسانی و اسلامی و نشاط اقشار جامعه را سرفصل رویکرد سیاسی وزارت کشور دانست و اعلام کرد که چنانچه در مسند وزارت قرار گیرد کاستی‌های قانون انتخابات را اصلاح خواهد کرد و گام‌هایی را که برای مکانیزه برگزار شدن انتخابات برداشته شده است، تکمیل می‌کند.

معماری را متحول می‌کنم

آخرین وزیری که دیروز بررسی شد و از قضا مخالفی نداشت، علی نیکزاد ثمرین، وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی بود که با توجه به نبود منتقد پشت تریبون قرار گرفت و به ارائه برنامه‌هایش پرداخت.

وی توجه به بافت شهری متناسب با اعتقادات فرهنگی و توجه به معماری ایرانی اسلامی، توجه به بافت‌های فرسوده و مساله‌دار شهری، ارائه استاندارد و ایمنی ساختمان و توجه به پروژه‌های زیربنایی را مد نظر قرار داد و تاکید کرد، به مساله عمران و مسکن روستایی دقت خواهد کرد و تلاش می‌کند زمین و مسکن را از کالای سرمایه‌ای خارج کند.

بازگشایی امروز مجلس ساعت 30/7 صبح

جلسه مجلس روز گذشته ساعت 18 پایان یافت، اما علی لاریجانی از نمایندگان خواست 30/7 صبح در جلسه حاضر باشند تا به بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی نفت و نیرو نیز بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها