گروه فرهنگ و هنر: پنجمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «جامعه و دولت زمینه‌ساز، رسالت‌ها و راهبردها» با حضور نویسندگان و کارشناسان موضوع مهدویت صبح روز گذشته در سالن اجلاس سران تهران گشایش یافت. به گزارش ایبنا، قرار بود این برنامه با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، افتتاح شود که در این جلسه حضور نیافت. در این همایش که به مدت دو روز در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، 58 مهمان خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله عربستان سعودی، آمریکا، اسپانیا، هندوستان، پاکستان، الجزایر، عراق و انگلستان شرکت دارند.
کد خبر: ۲۷۱۰۷۳

در برنامه افتتاحیه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، پروفسور حمید مولانا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، رئیس موسسه آینده روشن و دبیر پنجمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت و مهدی مصطفوی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی دبیر پنجمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، از منجی عالم بشریت به عنوان امامی که زمین و زمان به عشق حاکمیت سراسر عدالتش انتظار می‌کشند، یاد کرد و کاربردی‌کردن طرح‌های مهدویت در جامعه اسلامی را از اهداف اصلی برگزاری همایش امسال خواند و اظهار کرد: زمین در انتظار پیوندهای آسمانی است و تنها حضرت حجت(عج) می‌تواند این پیوندها را دوباره احیا کند. حضرت ولی عصر(عج) تجلی اسمای حسنای الهی در زمین است.

وی در زمینه مقالات ارائه شده همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در پایان همایش و به رسم هر سال در قالب مجموعه‌ای چهار جلدی منتشر می‌شود، افزود:‌ جنس این فعالیت از آیات، روایات و منابع مهدوی و خاستگاهی اجتهادی در حوزه‌های علمیه است که باید با همکاری نهادهای دانشگاهی و دولت خدمتگزار زمینه‌های اجرایی‌ کردن این طرح‌ها فراهم شود.

وی تبیین راهبردهای مهدویت در حوزه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی دولت و جامعه را از اهداف برگزاری این همایش برشمرد و یادآور شد: رسیدن به این راهبردها نیازمند تأسیس اتاق فکری است که باید با کمک نخبگان، صاحب‌نظران و مسوولان نهادهای گوناگون اداره شود.

وی با بیان این که در این دوره بیش از 300 مقاله به زبان فارسی و 100 مقاله خارجی به دبیرخانه این نشست رسید، گفت: از برگزیده مقالات که در مجموعه‌ای چهار جلدی منتشر می‌شود، یک مجلد به انتشار مقالات خارجی این همایش به دو زبان انگلیسی و عربی اختصاص دارد.

در ادامه این همایش آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی با بیان این که «انتظار» نیز مانند هر پدیده دیگر اخلاقی می‌تواند از ابعاد افراطی، تفریطی و اعتدالی برخوردار باشد، اظهار کرد: انتظار افراطی به معنای دست‌ کشیدن از هر مقدمه‌چینی در زمینه ظهور و به معنای خود کم‌بینی در این عرصه است. این خودکم‌بینی را نباید به نام خشوع و خضوع تعبیر کرد. برای دوری از اشتباه در این زمینه تنها می‌توان به ایمان به آخرت توسل جست، زیرا این ایمان وزنه‌ای در برابر توفان‌های دنیوی و اخروی است.

در ادامه این برنامه لوح‌های تقدیر برگزیدگان این همایش توسط جمعی از سخنرانان این نشست و همچنین پروفسور مولانا، نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل و حمید رسایی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات اهدا شد.

در این مراسم آیت‌الله صافی گلپایگانی به عنوان نخستین «مهدی‌یاور» معرفی شد و فرزند ایشان به نیابت از پدر این لوح را دریافت کرد. بنیاد مهدی موعود و دانشگاه عالی دفاع ملی نیز به عنوان موسسه‌های فعال حوزه مهدویت معرفی شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد جعفری، علیرضا صدرا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام و المسلمین نصرت‌الله آیتی به عنوان پژوهشگران برتر حوزه مهدویت معرفی شدند و از آنها تقدیر شد. غلامرضا گودرزی نویسنده کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک بر اساس موعودگرایی» و خانم معین‌الاسلام، نویسنده کتاب «زن منتظر و منتظر پروری؛ با تأکید بر انگیزه‌های شناختی و رفتاری» به عنوان نویسندگان برتر این حوزه شناخته شدند.

همچنین «الیزابت یونس» از آرژانتین صاحب بهترین مقاله خارجی این دوره معرفی شد. «میاز مهدی یونس» از کشور سوئد، «منصور لیمبا» از فیلیپین و «محمد عبداللاوی» از الجزایر از دیگر برگزیدگان خارجی پنجمین همایش دکترین مهدویت‌ معرفی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها