نگاهی به جشنواره کودک فیلم همدان

مهمانان خارجی کجا بودند؟

بعد از گذشت 3 سال از برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در شهر همدان، هنوز هم این رویداد سینمایی برای مردم این شهر جذابیت دارد. کودکان همدانی هر روز همراه خانواده‌هایشان به دیدن فیلم‌ها می‌روند و با کف زدن، سوت کشیدن و خنده‌های معصومانه، احساسات خود را نسبت به این فیلم‌ها ابراز می‌کنند؛ اما مسوولان سینمایی انگار در آخرین روزهای فعالیت خود خیال «صلح و دوستی» ندارند و بسادگی اختلاف‌های خود را حتی در مراسم افتتاحیه جشنواره بروز می‌دهند.
کد خبر: ۲۷۰۲۸۲

 آنچه عصر یکشنبه در ورزشگاه قدس همدان اتفاق افتاد، نمونه‌ای از رفتارهای نادرست مسوولان سینمایی بود.

مراسم افتتاحیه جشنواره عصر روز یکشنبه با نیم ساعت تاخیر آغاز شد در کاتالوگ جشنواره نیز پیام محمدحسین صفارهرندی به جشنواره بدون عنوان «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» به چاپ رسیده بود.

مراسم افتتاحیه جشنواره بدون حضور مهمانان خارجی برگزار شد گفته می‌شود آنها امروز  سه‌شنبه  قرار است وارد همدان شوند؛ اما با توجه به سابقه برگزاری جشنواره در سال‌های گذشته که همواره در آن، مهمانان خارجی نیز افتتاحیه را همراهی می‌کردند، عدم حضور آنها در آغاز راه جشنواره در این دوره سوال‌برانگیز است. ضمن آن که چهره‌های هنری  سینمایی حاضر در همدان نیز تنها محدود به نام‌هایی مانند محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، مسعود کرامتی، الیزابت امینی، کیهان ملکی، انسیه شاه‌حسینی، علی شاه‌حاتمی، عباس رنجبر و گروهی از بازیگران کودک فیلم‌ها هستند که در این دو روز آغاز جشنواره هم بوفور مقابل دوربین‌های تلویزیونی و ضبط صوت‌های خبرنگاران نشسته و مصاحبه کرده‌اند و هم این‌که بارها و بارها با همدانی‌ها عکس یادگاری گرفته و امضا داده‌اند.

شاید بد نباشد بدانید که جشنواره این روزها در همدان بیش از هر چیز به نام «خاله شادونه» شناخته می‌شود. این مجری تلویزیونی امسال نیز اجرای مراسم افتتاحیه را به عهده داشت و فعلا محبوب‌ترین چهره جشنواره به حساب می‌آید.

استقبال چشمگیر از فیلم‌ها

جشنواره فیلم شهر از معدود رویدادهای سینمایی کشور است که «مخاطب» دارد. در بسیاری از جشنواره‌های موضوعی بجز معدودی تماشاگر حرفه‌ای و سازندگان فیلم‌ها، کسی در سالن سینما حضور پیدا نمی‌کند؛ اما در همدان شما می‌توانید حضور خانواده‌ها و کودکان را در سالن سینما حس کنید. بلیت‌ها از قبل پیش‌فروش شده و تمامی سئانس‌ها و بخش‌های جشنواره با رنگ‌های مجزا در برنامه‌ها مشخص شده است. پیش از آغاز هر فیلم، مجری با حضور روی سن، توضیحاتی درباره فیلمی که قرار است نمایش داده شود، ارائه می‌کند و پس از نمایش فیلم نیز بسته به میزان تاثیرگذاری، مخاطبان با واکنش‌هایی از جنس سوت و کف و خنده، از سالن سینما خارج می‌شوند و در رای‌گیری انتخاب فیلم‌های برتر شرکت کنند؛ این‌گونه رضایت خود را از فیلم اعلام می‌کنند. یکشنبه شب 3 فیلم خارجی در سئانس آخر سینما کانون به نمایش درآمد که رضایت مخاطبانش را به همراه داشت. کنسرت دانش‌آموزی و سیب‌های چرخان، 2 فیلم کوتاه انیمیشن اروپایی بودند که به صورت همزمان دوبله شدند. جالب این‌که هر دوی این فیلم‌ها صامت و بدون دیالوگ بودند؛ اما دوبلور با شرح و توضیح کامل صحنه‌ها، ارتباط مخاطبان با اثر را بیشتر کرد و البته در پایان نیز نتیجه‌گیری اخلاقی داستان را از زبان خود بیان کرد!

فیلم بلند «قورباغه‌ها و وزغ‌ها» از کشور هلند نیز فیلم بلندی بود که در قالب داستانی کودکانه و با شخصیت‌های کودک قصه خود را روایت کرد؛ قصه‌ای که از «عمل جراحی لوزه» یک کودک آغاز می‌شد و با بهانه قرار دادن این موضوع، به مفاهیم اخلاقی مهمی مانند: دوستی کودکی سفیدپوست با کودکی سیاه‌پوست، دروغ نگفتن، احترام به طبیعت و... ادامه پیدا می‌کرد. فضای فیلم بشدت شاد و کودکانه بود و در ذهن برخی تماشاچیان این سوال را ایجاد می‌کرد چرا در شرایطی که سینمای کودک بنابه هر دلیلی امکان ساخت فیلم ندارد، همین آثار خارجی به شکل گسترده در سینماها اکران نمی‌شود؟ روز دوشنبه ساعت 9 صبح در تالار دانش‌آموزی همدان فیلم ایرانی «خاله سوسکه» ساخته نادره ترکمانی نمایش داده شد. فیلم قصه خاله سوسکه را روایت می‌کرد که برای همه کودکان دیروز و امروز قصه‌ای آشناست؛ اما فضای کلی فیلم و ضعف‌های آن چنان بود که هیچ‌کدام از کودکان حاضر در سالن با آن همذات پنداری نکردند و به همین دلیل از کف و سوت خبری نبود. حتی برخی کودکان، اشکالات و ایرادهای منطقی فیلم را هم بیان می‌کردند.

کارگردان فیلم تلاش کرده بود با به‌کارگیری برخی جلوه‌های ویژه، فضای جذابی را در فیلم خود فراهم کند؛ اما بچه‌ها به این تلاش نمره قبولی ندادند.

دیروز نسخه 35 میلی‌متری فیلم همبازی نیز به جشنواره رسید و احتمالا این فیلم از امروز در جدول نمایش جشنواره قرار خواهد گرفت. در این فیلم حمید فرخ نژاد و نیکی کریمی ایفای نقش می‌کنند که برای جشنواره تولید شد. شب گذشته ساعت 23 نشستی با موضوع «نشست اقتباس ادبی»، برای سینمای کودکان و نوجوانان با موضوع رهیافت‌ها، موانع و امکانات موجود اقتباس در حیاط هتل باباطاهر برگزار شد. شاید درس اول جشنواره کودک همدان را بتوان این‌گونه بیان کرد: «آموزش فیلمسازی نه در جلسات بلکه در خود سینما و در کنار مخاطب شکل می‌گیرد.»

سینماها این روزها، فیلم‌های خوب و زیبایی از آثار مطرح دنیا را نمایش می‌دهند. اگر گذرتان به همدان افتاده، به هیچ وجه این فرصت را از دست ندهید. برخی از همین فیلم‌های کوتاه 10 دقیقه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و جالب‌تر این‌که حرف‌های خود را به گونه‌ای مطرح می‌کند که شما به عنوان مخاطب، به جای این‌که احساس آزار کنید، لذت فراوانی می‌برید.

رضا استادی - خبرنگار اعزامی جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها