نگاهی به تازه‌های موسیقی پاپ در سال جاری

تب 1300 درجه

بهار امسال فصل موسیقی پاپ بود. خواننده‌هایی که بیشتر از 2 سال ازشان خبری نبود آلبوم‌هایی منتشر کردند و بازار موسیقی را از رکود و خمودی درآوردند.
کد خبر: ۲۵۸۷۶۶

این تب فقط یه عدده؟

تا به حال شده که نشسته باشید گوش به موسیقی‌ای سپرده باشید یا نشسته باشید به خواندن کتابی و تا کسی از راه رسید موسیقی را عوض کنید یا کتاب را ببندید و کنار بگذارید مبادا بگوید چرا موسیقی بی‌ارزش گوش می‌کنید یا کتاب بی‌محتوا می‌خوانید؟ اولین آلبوم بینامین بهادری این‌جوری بود. بهار سال 1385 بنیامین بهادری اولین آلبومش را منتشر کرد. آلبوم پرسر و صدایی بود. از این جهت پرسر و صدا بود که هم به سرعت پخش شد و هزاران نسخه از آن به فروش رفت، هم توی خیابان وقتی از کنار خیلی‌ از ماشین‌ها می‌گذشتی یا توی ترافیک گیر کرده بودی می‌شنیدی که یکی با صدای بلند می‌گفت: «دنیا دیگه مثل تو نداره.» پیچ پخش ماشین‌ها تا آخر بلند بود و وقتی به گوشت می‌خورد که دنیا مثل تو ندارد اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کردی. معروف‌ترین قطعه آلبوم 85 همین بود. خیلی از ترانه‌های اولین آلبوم بنیامین تا مدت‌ها سرزبان‌ها بود. مثل آن آدمی که درجه تبش روی 1300 بود یا آن آدمی که لکنت داشت و با لکنت می‌خواند. تب بنیامین اگرچه روی 1300 بود، اما زود فروکش کرد و تا آخر سال 1385 به کلی قطع شد تا امسال که 3 سال گذشته و این خواننده پاپ با آلبوم 88 بازگشته. 3 سال انتظار و هنوز خبری از تب 1300 درجه نیست. هنوز کسی ترانه‌های جدید بنیامین را زیر لب زمزمه نمی‌کند و آهنگ‌هایش آنقدر محبوب نشده‌اند که همه‌گیر شده باشند. در این آلبوم که توسط شرکت ترانه شرقی و آوای نکیسا منتشر شده قطعاتی چون شناسنامه، کجای دنیا، من و تنها، عاشقی با تو، آهای تو، عشق آدم کش، بیا عاشقم کن، ای وای دلم، صدای قلب تو، خواب، من لعنتی، رفیقا می‌گن، پرسه، لیلی در پاییز، هفته به هفته، شومینه و تموم شد براساس ترانه‌هایی از فرید احمدی به آهنگسازی بنیامین بهادری و با تنظیم پیام شمس گنجانده شده. ناشر، آلبوم را به صورت یک‌مجموعه کامل شامل دفترچه‌ای از عکس‌های بینامین همراه با یک پوستر منتشر کرده با این امید که دفترچه و پوستر باعث شود که مردم به جای دانلود آلبوم از اینترنت یا کپی کردن آن به فروشگاه موسیقی بروند و اصل آن را بخرند. شیوه‌ای که معلوم نیست تا چه حد جواب خواهد داد و فروش آلبوم را بالا خواهد برد.

پوسترهای بنیامین با آن کلاه عجیب و غریبی که به سر گذاشته به در و دیوار و شیشه خیلی از مغازه‌ها چسبانده شده است . شاید اتفاقی که برای اولین آلبوم بنیامین افتاد و آن را به محبوبیت زیادی رساند برای آلبوم دوم او نیفتد چون در موسیقی و ترانه آلبوم نکته ماندگاری شنیده نمی‌شود. او البته به یکی از روزنامه‌ها گفته که به عدم استقبال از آلبوم دوم چندان اهمیتی نمی دهد و می گوید: «در ایران شاید آن اتفاقی که باید می‌افتاد، افتاد. برایم ماندگاری آن خاطره خوش، جذاب است. الان، نگاهم به ورای مرزهاست. امروز اگر قرار باشد بنیامین به عنوان یک نماینده از موسیقی پاپ ایران در یک جشنواره بین‌المللی شرکت کند، باید کاری ارائه کند که بقیه هم بپسندند. اولین گام در این راه، کاری است که محسن رجب‌پور انجام داده که آلبوم اورژینال 88 همزمان با ایران در تمام دنیا پخش می‌شود.»

بنیامین در این آلبوم کار عجیبی کرده. او چندین قطعه بیست سی‌ ثانیه ای در آلبومش گنجانده در حالی که خودتان می‌دانید و شاهدید که متوسطه مدت زمان یک قطعه در آلبوم موسیقایی 4 تا 5 دقیقه است.

حالا او اسم این کار را نوآوری می‌گذارد و می‌گوید که برای اولین بار در موسیقی‌مان اتفاق افتاده و دلیلی که برای این کار می‌آورد این است که ترانه‌ها خودشان به سراغ او رفته‌اند. او هم برداشته این ترانه‌ها را ساخته تا شاید بعدها ادامه پیدا کنند و ارزش شنیده شدن داشته باشند.

پیاده می‌شم

«پیرهن مشکی» اولین آلبوم رضا صادقی بود که سروصدای زیادی به پا کرد. جوری که وقتی کسی لباس سیاه می‌پوشید و می‌گفتی خدا بد نده؟ چی شده؟ کسی طوریش شده؟ چرا مشکی پوشیدی؟ نه می‌گذاشت و نه برمی‌داشت می‌گفت مشکی رنگ عشقه. فروش نوشابه‌های سیاه از نوشابه‌های نارنجی و سون‌آپ پیشی گرفت چون همه اذعان داشتند که مشکی رنگ عشقه! خود رضا صادقی هم همیشه سیاه می‌پوشد. عقیده با آدم چه‌ها که نمی‌کند. بعد از «پیرهن مشکی» این خواننده پاپ آلبوم «وایسا دنیا» را روانه بازار کرد. مصرع معروف این آلبوم «وایسا دنیا وایسا دنیا من می‌خوام پیاده شم» بود. توی تاکسی که می‌نشستی یک دفعه به جای این‌که آقای راننده همین‌جا نگه‌دار من پیاده می‌شم می‌گفتی وایسا دنیا من می‌خوام پیاده شم. بقیه هم برو بر نگاهت می‌کردند! حالا سومین آلبوم رسمی رضا صادقی با نام «چقد سخته» روانه بازار شده است. البته قبل از این که پای آلبوم به فروشگاه‌های موسیقی برسد سراز اینترنت درآورد و به صورت وسیع و مجانی دانلود شد. خلاصه اینترنت شده بلای جان اهل موسیقی. آلبوم جدید شامل 12 قطعه است و قرار بود در آن، او یک قطعه به نام «به تو مدیونم» را با همراهی محمد اصفهانی اجرا کند که این اتفاق در آلبوم جدید رضا صادقی نیفتاد.

در «چقد سخته» رضا صادقی، مرجان زنگنه، اشکان رحیمی، هومن البرز ترانه‌سرایان و رضا صادقی و مهدی زنگنه آهنگسازی کارها را به‌عهده داشته‌اند و تا حالا خبری از استقبال گسترده از آن نشده است. از این آلبوم هنوز هیچ ترانه‌ای نتوانسته جای «مشکی رنگ عشقه» را بگیرد.

ساعت 9

بهار امسال دومین آلبوم سیروان خسروی هم به نام «ساعت 9» منتشر شد تا اولین فصل سال فصل پرباری برای موسیقی پاپ باشد. فاصله زمانی بین آلبوم اول و دوم سیروان بیشتر از سه سال و نیم است. اسم آلبوم قبلی او «تو خیال کردی بری» بود که به سرعت بین نسل‌سومی‌ها محبوب شد. اگرچه محبوبیتش خیلی کمتر از آلبوم بنیامین بود. سه سال و نیم فاصله یعنی تغییر قیافه سیروان از یک پسر موفرفری با تی‌شرت‌های عجیب و غریب به جوانی با موهای صاف و لباس‌های معمولی. حالا اسم آلبوم او شبهات بسیاری را به وجود آورده و آگاهان نمی‌دانند که منظور او ساعت 9 صبح زمان شروع کار و تلاش ادارات و سازمان‌هاست یا ساعت 9 شب که ماموران زحمتکش شهرداری زباله‌ها را از سرکوچه‌ها و دم خانه‌ها جمع می‌کنند!

به هر حال آلبوم 38 دقیقه‌ای سیروان شامل 10قطعه است با ترانه‌هایی از زانیار خسروی و امید اطهری‌نژاد، ملودی‌ها از سیروان و زانیار خسروی است و تنظیم هم از سیروان. او از سال 1379 در آلبوم‌های بسیاری از خوانندگان به عنوان صدابردار، ناظر ضبط، تنظیم‌کننده و آهنگساز حضور داشت تا این‌که تصمیم گرفت کارهای مستقلی ارائه دهد.

آلبوم اول سیروان محبوبیت چندانی به دست نیاورد. ترانه‌هایش بین جوان‌ها ماندگار نشد و کمتر کسی بود که شنیدن آهنگ‌های او را به دیگری توصیه کند. خودش در گفتگو با یکی از روزنامه‌ها می‌گوید: «می‌گفتند سیروان، بازار را نمی‌شناسد. خود من از این حرف‌ها زیاد شنیدم. اما اتفاقی که باعث شد من بیشتر شناخته شوم، تنظیم‌هایی بود که برای خوانندگان دیگر انجام دادم. همان‌هایی که می‌گفتند من بازار را نمی‌شناسم، بدون استثنا سراغ من می‌آمدند تا تنظیم آهنگ‌هایشان را انجام بدهم. این مساله برای من ارزش زیادی ندارد. برای 90 درصد این خواننده‌ها کار نکردم و نخواهم کرد.»

من و احسان

آخرین روزهای سال 1387 هم تازه‌ترین آلبوم احسان خواجه‌امیری روانه بازار شد. «من و بابا»، «برای اولین‌بار» و «سلام آخر» سه آلبوم قبلی او هستند و آلبوم «فصل تازه» با فاصله‌ای بیشتر از یک سال از آخرین آلبوم او منتشر شده است. این اثر شامل 10 قطعه و 38 دقیقه موسیقی است و آهنگسازان آن مهرداد نصرتی، پدرام کشتکار و احسان خواجه امیری هستند و ترانه‌سراهای بسیاری برای خواجه‌امیری ترانه گفته‌اند. او قبلاً برخی قطعات این آلبوم را در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر اجرا کرده بود.

احسان خواجه‌امیری، پسر ایرج خواننده قدیمی موسیقی ایران است که هنوز هم جزو موسیقیدانان فعال محسوب می‌شود. او پسرش را با ترانه «جان بابا» که یک همخوانی و همکاری مشترک بود به دنیای موسیقی معرفی کرد. «من و بابا» تابستان 1383 به بازار آمد و بعد از آن احسان خواجه امیری به صدا و سیما راه پیدا کرد و موسیقی تیتراژ چند سریال را خواند و محبوب شد. محبوب‌ترین ترانه او هم مربوط به مجموعه تلویزیونی «برای آخرین‌بار» بود. «میوه ممنوعه» و «مجنون لیلی» دو مجموعه دیگری هستند که خواجه امیری موسیقی تیتراژ آنها را اجرا کرده است.

سارا سپهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها