نگاهی به فناوری‌های نمایشگرها

جلوه زیبای تصاویر در مقابل چشم

تلویزیون را روشن کنید و مدتی منتظر بمانید تا گرم شود و بعد از ظاهر شدن تصویر آن، از دیدن تصاویر سیاه و سفید لذت ببرید! شاید این جملات در عصر حاضر کمی خنده‌دار به نظر بیایند، اما زمانی این کار نه‌تنها خنده‌دار نبود بلکه بسیار شگفت‌انگیز بود.
کد خبر: ۲۵۸۵۱۲

در همان دوران بود که تلویزیون جعبه جادویی نام گرفت و اگر بخواهیم برای تلویزیون‌های امروزی لقبی جدید پیدا کنیم که گویای پیشرفت آن نسبت به جعبه جادویی قدیم باشد، واقعا چه عنوانی می‌توان برای آن انتخاب کرد؟

تلویزیون‌های معمولی که نمونه‌های پیشرفته تلویزیون‌های قدیمی هستند، بر پایه لامپ تصویر ساخته شده‌اند. این تلویزیون‌ها بسته به مدل و شرکت سازنده، از کیفیت تصویر خوبی برخوردارند و از این نظر پاسخگوی نیاز کاربرانی که تنها به مشاهده کانال‌های تلویزیونی ایران می‌پردازند، خواهد بود. اما افرادی که از تجهیزات پیشرفته تصویری از قبیل سینمای خانگی استفاده می‌کنند، انتظار بیشتری از یک تلویزیون و کیفیت آن دارند.

فناوری‌های رایج تلویزیون‌ و نمایشگر

در حال حاضر، تلویزیون‌‌‌ها بر پایه لامپ تصویر یا فناوری LCD و پلاسما و نمایشگرها عموما بر پایه فناوری‌هایCRT وLCD هستند. تلویزیون‌های لامپ تصویری با افزایش ابعاد تصویر، بزرگ، حجیم و سنگین می‌شوند که هم از نظر ابعاد و هم جابه‌جایی، کاربران را دچار مشکل می‌سازند اما قیمت نسبتا مناسبی دارند.

فناوری‌های ‌LCD و پلاسما با وجود گرانی نسبی نسبت به نوع قبل، به دلیل داشتن مزیت‌هایی چون باریکی، وزن کم، زیبایی، مصرف کمتر و کیفیت بالاتر تصویر، اغلب گزینه‌های انتخاب افرادی هستند که امروز قصد خرید تلویزیون دارند. نمایشگرهای CRT از نظر شکل ظاهری و ابعاد شبیه تلویزیون‌های لامپی هستند اما از نظر ساختار و کیفیت، کاملا متفاوت از آنها هستند. از بین فناوری‌های نام برده شده فناوری CRT از نظر کیفیت تصویر و رنگ، در بهترین جایگاه قرار دارد. البته فناوری‌های پلاسما و LCD نیز کیفیت بالایی دارند اما یکی از نظر ساخت رنگ مشکی و دیگری زاویه و میدان دید نسبت به‌CRT ضعف دارند.

فناوری‌های جدید

فناوری‌های مختلف و متفاوتی در حال توسعه و عرضه هستند که هریک با دیگری تفاوت‌های بنیادی دارند و بعضا با مطرح کردن خود، قصد ایجاد تحولی در این زمینه دارند. OLED ، فناوری دیگری از نمایشگرهاست که مدت‌هاست معرفی شده است. تفاوت‌های بنیادی در فرآیند تولید OLED موجب مطرح شدن مزیت‌های زیاد این فناوری در مقابل نمایشگرهایLCD شده است.

قیمت تولید این نمایشگرها به میزان قابل توجهی کمتر از LCD و پلاسماست ضمن آن‌که دامنه وسیع‌تری از رنگ و زاویه دید را نسبت به LCD در برمی‌گیرد. جالب است بدانید نسبت به تلویزیون‌های قدیمی با زمان پاسخگویی بالا، سریع‌ترین LCD ها، زمان پاسخگویی 2 میلی ثانیه دارند و این در حالی است که این زمان درباره OLED یک صدم ‌میلی‌ ثانیه است اما چیزی که موجب شده از فناوری OLED به طور گسترده استفاده نشود، دوام و طول عمر آن است که به دلیل نوع مواد مصرفی به کار رفته در آن نسبت به سایر فناوری‌های یاد شده کمتر است.

مثلا در یک تخمین، طول عمر یک نمایشگر OLED ، چهارده هزار هزار ساعت برآورد شد که معادل روشن بودن دستگاه به میزان 8 ساعت در روز طی 5 سال است در حالی که طول عمر LCD ، LED یا پلاسما در آزمایشی مشابه، حدود 60 هزار ساعت برآورد شد که البته این میزان به مدل و کارخانه تولیدکننده نیز بستگی دارد.

شرکت‌های پاناسونیک و توشیبا توانسته‌اند با به کارگیری تمهیداتی این طول عمر را به حدود 2 برابر افزایش دهند. هم‌اکنون آخرین نسل پلاسما طول عمری حدود 100 هزار ساعت دارد که معادل فعالیت دستگاه به میزان 10 ساعت در روز طی 27 سال است.

نمایشگرهای LED که در مک‌بوک‌های شرکت اپل به کار گرفته شده‌اند، فناوری جدیدی است که روشنایی، وضوح و کیفیت بالاتری نسبت به انواع دیگر داشته و تا حد زیادی بهCRT نزدیک شده است. ضمن آن که مصرف کمتری نسبت به آنها دارد.

رقیب خطرناک LCD و پلاسما

چند سال پیش، شرکت Canon فناوری جدیدی تحت عنوان SED در زمینه ساخت تلویزیون‌ها و نمایشگرها معرفی کرد که به دلایل نامشخصی هنوز به طور گسترده وارد بازار نشده و به تولید انبوه نرسیده است. این فناوری، بزرگ‌ترین رقیب فناوری‌های LCD و پلاسما خواهد بود.

چرا که اولا پس از تولید انبوه، قیمتی معادل آنها خواهد داشت و ثانیا به دلیل پیروی از فناوریCRT ، کیفیت و وضوح فوق‌العاده بالایی خواهد داشت، ضمن آن که به دلیل اعمال تغییراتی در فناوریCRT، ابعاد آن از آنها پیروی نکرده و از نظر ظاهری و باریکی شبیه به نمایشگرهای LCD خواهد بود.

فناوری‌ها به قدری پیشرفت کرده‌‌اند که نمایشگرهایی به ضخامت کاغذ و حتی کمتر از آن تولید شده‌اند که برخی از آنها مانند کاغذ قابل انعطاف‌ نیز هستند

ورود این نمایشگرها به بازار، تولیدکنندگان LCD و پلاسما را نگران خواهد کرد. چرا که دیگر هیچ دلیلی برای انتخاب محصولات‌ آنها به جای SED ، باقی نخواهد ماند.

به دلیل شباهت فناوری SED بهCRT، نمایشگرهای آن بر خلافLCD و پلاسما قادر به تولید رنگ مشکی خالص بوده و محدودیت میدان دید نخواهد داشت. همان‌طور که می‌دانیم در LCD و پلاسما، در واقع خاکستری تیره داریم و نه سیاه و این باعث می‌شود فیلم‌هایی که در محیط‌های تاریک ساخته می‌شوند، با دقت بالایی قابل نمایش نباشند.

نسل بعدی نمایشگرها

در حال حاضر، فناوری‌ها به قدری پیشرفت کرده‌‌اند که نمایشگرهایی به ضخامت کاغذ و حتی کمتر از آن تولید شده‌اند که برخی از آنها مانند کاغذ قابل انعطاف‌ نیز هستند. این نمایشگرها که EPD یا کاغذ الکترونیکی نام دارند، در ساخت تجهیزات همراه باریک، تابلوهای تبلیغاتی و همچنین نشریات الکترونیکی مفید خواهند بود و با گسترش آنها شاهد تحولات چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.

فناوری دیگری که معرفی آن موجب تعجب بسیاری از اهل فن و همچنین کاربران شده است، فناوری IMOD است که نسبت به فناوری LCD به میزان بسیار زیادی کم‌مصرف‌تر است. این نمایشگر برای تغییر در محتویات نمایش به میزان بسیار کمی انرژی نیاز دارد و برای نگه داشتن تصویر احتیاجی به انرژی ندارد.

این نوع نمایشگر تا حدی شبیه کاغذهای معمول است و در صورت استفاده مشابه از آنها به عنوان کاغذ روزنامه یا مجله می‌تواند بدون نیاز به منبع تغذیه، محتویات نمایش را روی خود نگه دارد. ساختار این نمایشگر برخلافLCD که زیر نور خورشید وضوح خود را از دست می‌دهد و با مشکلات مشاهده مواجه خواهد شد ، نه‌تنها مشکلی ندارد، بلکه همچون بال پروانه درخشش و وضوح بیشتری پیدا می‌کند. استفاده از این فناوری نیز می‌تواند در ساخت تجهیزات کم‌مصرف همراه، کتابخوان‌ها و نشریات الکترونیکی تاثیرات چشمگیری داشته باشد.

فراتر از تصور

ساختار هدفون را در مقایسه با بلندگوهای معمولی در نظر بگیرید. صدای پخش شده از بلندگو را همه می‌شنوند و هدفون این امکان را فراهم می‌آورد که صدا تنها برای گوش شما پخش شود و دیگران قادر به شنیدن آن نباشند. مشابه همین کار برای تصویر را فناوری جدید به نام VRD انجام می‌دهد. VRD یا Virtual Retinal Display در واقع پروژکتور کوچکی است که در مقابل چشمان شما قرار می‌گیرد و تصویر موردنظر را به طور مستقیم روی شبکیه چشم شما تشکیل می‌دهد.

به این ترتیب می‌توانید تصویر خاصی را به طور اختصاصی یا محرمانه مشاهده کنید در حالی که هیچ کس قادر به مشاهده آنچه شما می‌بینید نیست. از این فناوری در کاربردهای فضایی و نظامی می‌توان بهره گرفت و با فراگیر شدن آن می‌توان شاهد عینک‌هایی بود که با قرار گرفتن آنها روی چشم و با استفاده از یک هدفون بتوانید در حال راه رفتن، سفر و هر حالت دیگری به سادگی به مشاهده فیلم مورد علاقه خود، آن هم به صورت محرمانه بپردازید.

حالتی را نیز در نظر بگیرید که با به کار گرفتن یک دوربین کوچک روی عینک یا پشت لباس خود و بهره‌گیری از این فناوری بتوانید در هر لحظه اطراف یا پشت سر خود را نیز ببینید یا با استفاده از دوربین‌های بی‌سیم و مدار بسته بتوانید در هر جا علاوه بر جلوی چشم خود، آنجا را نیز تحت کنترل داشته باشید. ظاهرا دنیا در حال عجیب‌تر شدن است!

پارسا ستوده‌نیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها