وقتی گریبان عدم با دست خلقت می‌درید/ وقتی ابد چشم تو را پیش از ازل می‌آفرید وقتی زمین ناز تو را در آسمان‌ها می‌کشید/ وقتی عطش طعم تو را با اشک‌هایم می‌کشید/ من عاشق چشمت شدم نه عقل بود و نه دلی/ چیزی نمی‌دانم از این دیوانگی و عاقلی... لابد با خواندن این ابیات اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد سریال مدار صفر درجه حسن فتحی است که موسیقی تیتراژ پایانی آن را علیرضا قربانی می‌خواند.
کد خبر: ۲۴۴۳۰۶

در واقع علیرضا قربانی گرچه سال‌ها با ارکستر موسیقی ملی همکاری داشت و جزو هنرمندان و خوانندگان جدی این عرصه محسوب می‌شود ولی با خواندن در تیتراژ پایانی سریال‌هایی چون شب دهم، کیف انگلیسی و مدار صفر درجه بود که مخاطب عام نیز پیدا کرد و خیلی‌ها با صدای او آشنا شدند.

او جزو یکی از مطرح‌ترین خواننده‌های جوان موسیقی سنتی است که تاکنون کارهای پرفروشی در بازار موسیقی ایران داشته است. تازگی‌ها از او آلبوم «سرو روان» نیز منتشر شده است که کل ماهیت پیشنهاد این هفته ما را شکل می‌دهد.

این آلبوم با خوانندگی علیرضا قربانی، آهنگسازی و تنظیم علی قمصری و با شعرهایی از حافظ، هوشنگ ابتهاج، مجذوب علیشاه، سعدی و ... شکل گرفته است و در آن کسانی چون علی قمصری، سهراب پورناظری، شروین مهاجر، نگار خارکن، مصباح قمصری، پاشا هنجی و رشید کاکاوند نوازندگی کرده‌اند. این آلبوم شامل درآمد چکاوک، «تصنیف سرو روان»، «ضربی غوغا»، «تصنیف آتش»، «تکنوازی بیداد»، «تصنیف ساقی» و تصنیف موج است. آلبوم مذکور را شرکت آوای نوین اصفهان منتشر کرده است.

حضور چهار نوازنده کمانچه در این آلبوم و به‌کارگیری تکنیک‌های این ساز، به همراه صدای علیرضا قربانی، ترکیب خوبی را به وجود آورده است.

در پیش‌درآمد این آلبوم صدای تار و کمانچه همصدایی بسیار خوبی را تشکیل داده‌اند و آواز علیرضا قربانی به خوبی روی آهنگ این قطعه نشسته است. اما در قطعه چکاوک که باز با صدای یک کمانچه آغاز می‌شود کیفیت دیگری از صدای این ساز را می‌شنویم. تصنیف سرو روان نیز با همراهی تار و کمانچه و تنبک و یک ساز کوبه‌ای آغاز می‌شود. صدای سازها همزمان با صدای خواننده اوج می‌گیرند و قسمت‌های بی‌کلام نیز به خوبی می‌توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. اما قطعه چهارم آهنگ تندی است که حضور ساز کوبه‌ای و تار و تنبک به این تحرک افزوده است. در تصنیف آتش هم می‌تان به خوبی با فراز و فرود صدای خواننده‌ای مثل علیرضا قربانی همراه شد. به هرحال آلبوم سرو روان یکی از بهترین آثار در عرصه موسیقی سنتی بود که اسفندماه سال گذشته به بازار عرضه شد و مطمئنا علاقه‌مندان موسیقی سنتی از شنیدن آن پشیمان نمی‌شوند. ما که خوشمان آمد، امیدواریم شما هم خوشتان بیاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها