خواندنی نوروزی

فقط کلاسیک

ایام عید شاید بهترین فرصت باشد برای آنهایی که می‌خواهند کتاب بخوانند، اما در طول سال آن طور که باید فرصت کتابخوانی نداشته‌اند. این هفته روند پیشنهاد‌های ما کمی تا قسمتی با روال مرسوم این صفحه فرق می‌کند چراکه عید از راه رسیده و باید ما هم یک جور‌هایی پیشنهادهایمان خاص ایام تعطیلات باشد نه زمان محدود آخر هفته.
کد خبر: ۲۴۲۲۷۱

طبق معمول با خواندنی‌های نوروز شروع می‌کنیم که تا دلتان بخواهد متنوع است. باور نمی‌کنید بفرمایید.

کلاسیک‌های ایران: در تمام طول سال کم پیش می‌آید که آدم 15 روز و شب تعطیل باشد، به همین خاطر ما هم در پیشنهاد‌های عیدی امسال رفته ایم سراغ کتاب‌هایی که در طول سال آدم کمتر می‌تواند آنها را بخواند. یکی از این کتاب‌ها «هزار و یک شب» است. اثری داستانی که زمان پیدایش آن دقیقا معلوم نیست، اما یکی از مهم‌ترین آثار فرهنگی شرق است و تا به حال شخصیت‌های زیادی را در سراسر جهان شیفته خودش کرده است، از خورخه لوئیس بورخس نویسنده آرژانتینی بگیر تا برسی به میشل فوکو فیلسوف فرانسوی. هزار و یک شب دربرگیرنده هزار و یک داستان است که شهرزاد قصه‌گو سر هم می‌کند تا هزار و یک شب از مرگ فرار کند. چراکه پادشاه با هر دختری که ازدواج می‌کند روز بعد از ازدواج او را می‌کشد، اما شهرزاد که دختر وزیر پادشاه است این بار با قصه گویی هر شب مرگش را به تعویق می‌اندازد و او طوری داستان‌ها را تو در تو و روایت در روایت تعریف می‌کند که پادشاه شیفته داستان‌ها می‌شود و هر شب برای این که ادامه داستان را بشنود از کشتن او صرف‌نظر می‌کند تا این که بالاخره از خیر کشتن او می‌گذرد و با او زندگی می‌کند.

روایت این اثر آنقدر جذاب است که جان شهرزاد را نجات داده و بعید است برای خواننده‌هایی مثل ما را جذاب نباشد. اگر روایت اصلی اثر را بخواهید باید بروید سراغ کتاب‌هایی که نشر هرمس و انتشارات نگاه منتشر کرده‌اند، نشر مرکز هم به تازگی این اثر را با شکل و شمایلی جدید منتشر کرده، یعنی داستان‌ها هر کدام تحت یک عنوان جدا شده‌اند و در یک جلد جا گرفته‌اند، مثل داستان‌های پریان و... .

دومین پیشنهاد ما مثنوی معنوی است. ما که اینقدر از دست ترکیه ناراحتیم که مولانا را به نام خودش دارد به جهان عرضه می‌کند تا به حال نشسته‌ایم داستان‌های مثنوی معنوی این شاعر را بخوانیم. اگر این کار را نکرده‌ایم ایام نوروز بهترین زمان برای خواندن داستان‌های این کتاب منحصر به فرد است.

در مثنوی تا دلتان بخواهد می‌توانید داستان و حکایت‌های مختلف و زیبا بخوانید تا هم با فنون قصه‌گویی ایران آشنا شوید و هم حکایت‌های زیبایی برای نقل کردن پیدا کنید. بسیاری از حکایت‌هایی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما روایت می‌کردند تا ما را به واسطه آنها با دنیا و کار خوب و بد به شکل غیرمستقیم آشنا کنند از دل همین کتاب‌ها بیرون آمده‌اند. برای خواندن مثنوی اصلا لازم نیست شما آن را از اول تا آخر بخوانید، می‌توانید براساس فهرست داستان‌ها را انتخاب کنید و روزی یک داستان بخوانید.

کتاب بعدی گلستان سعدی است که همیشه در مورد آن می‌شنویم. این کتاب منثور دربرگیرنده فصل‌های مختلفی است که در هر فصل حکایت‌هایی متناسب با عنوان فصل کنار هم قرار گرفته‌اند.

جدا از نثر زیبای کتاب حکایت‌های آن آنقدر دلنشین است که به این راحتی‌ها از ذهن مخاطب پاک نمی‌شود و البته هنوز هم این حکایت‌ها برای ما تازگی دارد.

کلاسیک‌های جهان: نمی‌دانم آثار گوستاو فلوبر یا استاندال را خوانده‌اید یا نه؟ اگر نخوانده‌اید می‌توانید این آثار را با ترجمه‌های تازه و البته بهتر از گذشته بخوانید، مهدی سحابی سنگ‌تمام گذاشته و ترجمه‌های تازه‌ای از این آثار را روانه باز کرده است.

اولین پیشنهاد ما رمان سرخ و سیاه و صومعه پارم استاندال است. بعد از آن می‌توانید به سراغ مادام بواری یا تربیت و احساسات گوساو فلوبر بروید.

پیشنهاد بعدی ما رمان 4 جلدی خانواده تیبو است که هر کس آن را به دست بگیرد دیگر نمی‌تواند زمینش بگذارد.

درست است که این رمان 4 جلدی است، اما آنقدر کشش دارد که ساعت‌ها شما را در جایی میخکوب کند.

پیشنهاد بعدی ما در این راستا خواندن رمان جان شیفته اثر رومن رولان است. این رمان هم اگرچه دوجلدی و قطور است، اما تا دلتان بخواهد خوش خوان است.

از همه اینها که بگذریم به آثار معاصر می‌رسیم. در این بخش هم رمان‌های زیادی هست که می‌توانید انتخاب کنید.

منوی سرآشپز ما ادبیات آمریکای لاتین است. برای شروع می‌توانید سراغ سور بز یا گفتگو در کاتدرال ماریو بارگاس یوسا نویسنده پرویی بروید. بعد اگر همچنان از این پیشنهاد خوشتان آمده بود، مرگ آرتیموکروز کارلوس فوئنتس را بخوانید. برای تنوع می‌توانید کتاب کم‌حجم خوان رولفو را هم از قلم نیندازید. بعد دیگر انتخاب با خودتان است. عشق سال‌های وبا نوشته گابریل گارسیا مارکز و مجموعه داستان‌های کوتاهش با ترجمه احمد گلشیری هم می‌تواند همراه خوبی برای عید نوروز شما باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها