گفت‌و‌گو با آرش برهانی،آقای گل لیگ

به ‌من‌ می‌گفتند گل ‌نزن!‌

بازیکنی که فصل گذشته به آیینه دق تماشاگران استقلال تبدیل شده بود، امسال تا پایان هفته چهاردهم با 9 گل زده آقای گل لیگ است. آرش برهانی حالا فقط به پوشیدن پیراهن تیم ملی فکر می‌کند و می‌خواهد روند موفقیت خود در استقلال را در تیم ملی هم ادامه دهد. در حالی که تیم ملی از لحاظ مهاجم گلزن در کمبود و فقر است آرش برهانی می‌خواهد با گلزنی برای تیم ملی میخ خود را محکم بکوبد و جای خود را تثبیت کند. او مطمئن است استقلال قهرمان لیگ برتر می‌شود و معتقد است بازی کنار سیاوش اکبرپور او را به کسب عنوان آقای گلی در آخر فصل رهنمون می‌کند. برهانی هم جزو آن دسته از فوتبالیست‌های ایرانی است که لیگ امارات را لیگی جهانی می‌دانند، اما در عین حال می‌خواهد از استقلال به یک تیم بزرگ اروپایی ترانسفر شود و بازگشت به لیگ امارات را در سر نمی‌پروراند. آرش به جام جم می‌گوید: سال گذشته بازی در استقلال تجربه مثبتی برای من بود. در حالی که در 6 هفته اول 4 گل زده بودم. به من می‌گفتند گل‌نزن. این توقع بالای هواداران پارسال برایم دردسر درست کرد. اما در نهایت به سودم شد.
کد خبر: ۲۱۷۵۴۴

وقتی شروع کردی به گلزنی که تیم ملی مهاجم گلزن ندارد.

گل‌های من حاصل تلاش بچه‌های استقلال است. آنها به من کمک کردند تا روحیه‌ای را که سال گذشته از دست داده بودم دوباره به دست آورم. مربیان و بازیکنان استقلال تاثیر زیادی در روند رو‌به‌رشد من داشته‌اند و امیدوارم با ادامه روند گلزنی برای استقلال مثمر ثمر باشم.

با این گلزنی‌ها به دروازه‌های تیم‌ملی هم نزدیک شدی . در این مورد چه فکر میکنی؟

تمام تلاشم در این مدت این بود که به تیم ملی برگردم. من انگیزههای زیادی برای بازی در تیم ملی دارم و اگر آقای دایی به من اطمینان کند ، پاسخ این اعتماد را با گلزنیهایم میدهم .

در بازی با پیکان تمام موقعیت‌هایی که نصیبت شد تبدیل به گل شد. اگر این اتفاق در دربی هم می‌افتاد...

قشنگی فوتبال به همین است. توپ‌هایی که همه فکر می‌کنند گل می‌شود از دست می‌رود و توپی که کسی فکرش را نمی‌‌کند، می‌رود داخل دروازه. دربی شرایط متفاوتی در مقایسه با دیگر بازی‌ها دارد، اما خوشبختانه امسال نشان دادیم دربی هم می‌تواند به یک بازی قشنگ تبدیل شود و این تصور که دربی یک بازی کسل‌کننده است را از ذهن مردم پاک کردیم. قبول دارم در آن بازی اگر بیشتر دقت می‌کردم، گل‌‌های بیشتری می‌زدم.

شرایط خاص آن بازی باعث از دست رفتن آن‌ همه موقعیت شد؟

نه، شرایط بیرونی تاثیری در عملکرد من نداشت. تجربه کافی برای این بازی‌ داشتم. فکر نمی‌کنم با بازی‌های دیگرم فرق داشته باشد. در بازی‌های قبلی هم موقعیت گل از دست داده بودم.

تا آخر فصل چند گل می‌زنی؟ می‌توانی رکورد رضا عنایتی را بشکنی؟

روی این قضیه برنامه‌ریزی خاصی نکرده‌ام. هدفم پیروزی استقلال است، ضمن این‌که در همه بازی‌ها به فکر گلزنی هستم اما عدد خاصی نمی‌توانم بگویم. رضا عنایتی بهترین مهاجم این چند سال استقلال بوده اما به فکر شکستن رکورد نیستم.

سیاوش اکبر‌پور زوج عنایتی بود که عنایتی آقای گل شد حالا هم کنار تو بازی می‌کند و تو آقای گل لیگ برتری. نقش او در گلزنی‌های امسال تو چقدر است؟

سیاوش بازیکن بزرگ و خوبی است و بازی کنار او خیلی راحت است. فضا‌سازی‌ها و دوندگی زیاد او کمک زیادی می‌کند که من در موقعیت گل قرار بگیرم. سیاوش فوتبال را خوب می‌فهمد و همه اهالی فوتبال این را می‌دانند. او فوق‌العاده موثر و در خدمت تیم بازی می‌کند.

بارها شده که تو را به جای حضور در زمین، روی نیمکت دیده‌ایم. بویژه در مقاطعی که گل‌های زیادی را خراب می‌کردی.

من در هر مقطعی خوب تمرین و هر زمان نیز که در ترکیب نبوده‌‌ام، برای موفقیت تیم دعا کردم.

پس بازیکنی نیستی که در صورت تعویض شدن یا نشستن روی نیمکت اعتراض کنی؟

بازیکن حرفه‌ای هستم و وظیفه دارم همیشه در خدمت تیمم باشم.

در هر صورت تصمیم کادر فنی را می‌پذیرم. در این فصل هم هر وقت تعویض شده‌‌ام، با آقای قلعه‌نویی دست داده‌ام و روی نیمکت نشسته‌‌ام. اصلا هم ناراحت نشده‌ام. اگر مربی تغییری در تیم ایجاد می‌کند، حتما به صلاح تیم است؛ چون هیچ مربی‌ای دوست ندارد تیمش ببازد. من هم بازیکنی نیستم که صلاح تیم را فدای موقعیت شخصیخودم کنم.

از وقتی به استقلال آمدی، 3 بار شماره پیراهنت را عوض کردی. آدم خرافاتی‌‌ای هستی؟

در ابتدا شماره 17 را پوشیدم چون شماره‌ای که دوست داشتم خالی نبود. در میانه فصل به پیشنهاد آقای حاجیلو پیراهنم را عوض کردم و شماره 6 پوشیدم. فقط به خاطر احترام به آقای حاجیلو این کار را کردم وگرنه اعتقادی به این مسائل ندارم. الان هم شماره 9 بر تنم است و تا آخر حضورم در استقلال آن را عوض نمی‌کنم.

امسال خوب گل می‌زنی، اما وقتی در یک بازی موقعیت خراب می‌کنی،‌ نمی‌ترسی دوباره اوضاع مثل فصل قبل شود؟

پارسال تجربه خوبی در استقلال کسب کردم.

تجربه خوب یا تلخ؟

برای فوتبال من مثبت بود،‌ نمی‌شود گفت تلخ. اگر امسال گل می‌زنم، چون دارم از آن تجربیات استفاده می‌کنم. به اتفاقات سال گذشته فکر نمی‌کنم. فقط سعی می‌کنم برای تیم مثمرثمر باشم.

عده‌ای معتقدند همان‌طور که پرسپولیس خیلی به علی کریمی وابسته است،‌ شما هم بدون جباری مشکل دارید.

مجتبی جباری بازیکن بزرگی است و در هر بازی تاثیرگذار و مفید است؛ اما خوشبختانه امسال استقلال آنقدر بازیکن خوب دارد که از این بابت به مشکل نخورد. امیدوارم همیشه مجتبی در ترکیب استقلال حضور داشته باشد، اما تیم برای نبودن یک بازیکن نگرانی ندارد.

جانواریو هم امسال کنار جباری باعث شده است خط هافبک استقلال بیشتر قوی شود.

به نظر من، فابیو جانواریو بهترین بازیکن خارجی حاضر در لیگ ایران است. در اختیار تیم‌بودن باهوش بالا و تکنیک خوب باعث شده است فابیو در روند روبه رشد استقلال تاثیر زیادی داشته باشد. او برای هر هافبکی یک مکمل خوب محسوب می‌شود. خیلی زود در استقلال با جباری و دیگر بازیکنان کناری هماهنگ شد و به نظرم برای استقلال یک خرید فوق‌‌العاده محسوب می‌شود.

می‌گویند روان‌شناس روی عملکرد تو تاثیر مثبت داشته است. مربی‌های دیگر هم می‌خواهند برای مهاجمان خود روانپزشک استخدام کنند.

نه فقط مهاجمان، بلکه تمام بازیکنان در صورت همکاری با روان‌شناس پیشرفت می‌کنند. به نظر من از وقتی روان‌شناس به استقلال آمد، تمام بازیکنان بهتر عمل کردند. روان‌شناس به اندازه پزشک تغذیه و بدنساز به یک تیم فوتبال کمک می‌کند.

راستی از کمیته انضباطی چه خبر؟ دوباره گذرت آن طرف‌ها خواهد افتاد؟

حضور من در کمیته انضباطی یک سوءتفاهم کوچک بود. چون شرایطی دربی با بقیه بازی‌ها فرق می‌کند، کمیته انضباطی کمی حساس‌‌تر برخورد کرد. در تمام بازی‌هایی که در لیگ برتر بازی کرده‌ام، اولین بار بود که به کمیته انضباطی فراخوانده شدم و با توجه به شناختی که از فوتبال خودم دارم، فکر نمی‌کنم آقای شریفی را دیگر در کمیته انضباطی رویت کنم.

وقتی قلعه‌نویی مربی استقلال شد، می‌گفتند باید از استقلال بروی؛ اما گلزنی در فینال جام حذفی باعث شد بمانی و امسال بهترین گلزن لیگ باشی.

اشتباه می‌کردند. قلعه‌نویی از 3 سال پیش دنبال من بود. وقتی پاس بودم و بعد که به امارات رفتم، با او چند بار جلسه داشتم و قرار بود به استقلال بیایم. او از اول از لحاظ فنی مرا قبول داشت.

اما در تیم ملی زمان او حضور نداشتی.

یک بار دعوت شدم، اما به خاطر مشکلاتی که در آن برهه داشتم، نتوانستم در تیم ملی جایگاه ثابتی پیدا کنم. البته با توجه به این که درتیم باشگاهی هم وضعیت مشخصی نداشتم،‌ خودم هم انتظار نداشتم قلعه‌نویی مرا به تیم ملی دعوت کند.

قهرمانی استقلال در جام حذفی را تا چه حد باید پای امیر قلعه‌نویی نوشت؟

تیم ما هر چقدر هم که خوب بود، اما نتیجه نمی‌گرفت و آمدن قلعه‌نویی خیلی تاثیر داشت. او بخوبی انگیزه  ما را برانگیخت. بچه‌ها با توجه به این که در لیگ نتیجه نگرفته بودیم، انگیزه داشتند که هرطور شده یک جام برای استقلال کسب کنند.

پارسال نه با حجازی و نه با فیروز کریمی نتیجه نگرفتید، چرا؟

بازیکنانی که ابتدای فصل گذشته به استقلال آمده بودند، همگی جوان بودند حتی خود من هم تجربه بازی در تیم بزرگی مثل استقلال را نداشتم. استقلال به دلیل تغییرات زیاد در ابتدای فصل خیلی دیر هماهنگ شد و هر چه بیشتر گذشت، انتظارات بیشتر شد. به نظر من یکی از دلایل نتیجه نگرفتن ما سال گذشته حجم گسترده انتقادات بود. من در 6 هفته اول فصل گذشته 4 گل زدم، اما به من می‌گفتند گل‌نزن! این مسائل بر روحیه بازیکنی که تازه به استقلال آمده تاثیر منفی می‌گذارد.

وقفه در انجام بازی‌های لیگ همیشه به ضرر استقلال بوده، این طور نیست؟

این شرایط برای همه تیم‌ها اتفاق می‌افتد. به نظرم در این مدت می‌توانیم روی نقاط ضعف تیم کار کنیم. با شناختی که از آقای قلعه‌نویی دارم، فکر نمی‌کنم این وقفه برای استقلال مشکل‌ساز شود.

مسلما به ترانسفر فکر می‌کنی. ممکن است برگردی امارات یا فقط به فکر حضور در فوتبال اروپا هستی؟

بحث ترانسفر همیشه مطرح است، اما خودم دوست دارم اگر قرار باشد، استقلال را ترک کنم، به یک تیم خوب بروم. البته در حال حاضر هدف اولم حضور در تیم ملی است .‌ اول باید در تیم ملی بازی‌های خوب ارائه کنم و بعد از آن می‌توانم به حضور در لیگ‌های معتبر اروپایی فکر کنم. بعید می‌دانم دوباره به لیگ امارات برگردم.

جزو آن دسته از بازیکنانی هستی که معتقدند سطح لیگ امارات پایین است؟

اتفاقا بعکس! به نظر من لیگ امارات خیلی هم خوب است. قبول ندارم که فوتبال این کشور از لحاظ فنی پایین‌تر از ایران است. غیر از پارسال همیشه امارات در فینال جام باشگاه‌های آسیا نماینده داشته است. معتقدم در امارات بازیکنان ایرانی فوتبال حرفه‌ای را درک می‌کنند و این انتقال به نفع فوتبالیست‌های ایرانی است. در فوتبال امارات توقعات از بازیکنان خارجی بالاست، در نتیجه باید همیشه در تمرین و مسابقه جدی باشی.

در لیگ برتر گل زدن به کدام دروازه‌بان از همه سخت‌تر است؟

وحید طالب‌لو. او در تمرینات سد محکمی مقابل من و دیگر مهاجمان استقلال است.

نه منظورم 17 دروازه‌بان تیم‌های دیگر لیگ است.

امسال گلرهای خوبی در لیگ داریم؛ اما علی نظرمحمدی، دروازه‌بان پگاه روحیه بالایی دارد و سخت‌تر گل می‌خورد.

انگار از دروازه‌بان ذوب‌آهن هم ترسیده بودی.

نه، او باید از من بترسد. سال گذشته به او گل زدم. در بازی برگشت هم دروازه او را باز خواهم کرد.

در مقابل کدام مدافع لیگ برتر کار سخت‌تری داشته‌ای؟

عبور از امیرحسین صادقی سخت‌تر از بقیه مدافعان است. مس کرمان از بابت حضور او و رحمتی همواره خیال راحتی دارد.

چون صادقی استقلالی است این را گفتی؟

نه به نظر من او از لحاظ فنی بهترین مدافع ایران است.

استقلال قهرمان می‌شود؟

مطمئن باشید استقلال قهرمان می‌شود. پتانسیل بالای بازیکنان گواه این ادعاست. ما بیشتر از اینها به تماشاگران بدهکاریم.

امیرحسین متقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها