تنیسور برجسته اسپانیایی باز هم پیشرفت می‌کند

نگاه نادال به سال جدید

آخرین گرنداسلم امسال تنیس را که یووه اس. اوپن بود و در نیویورک برگزار شد، روژه فده‌رر سوئیسی فتح کرد تا پس از گذراندن فصلی کم‌فروغ‌تر از سال‌های اخیر احیا شود، اما لقب مرد برتر سال تنیس بدون شک از آن رقیب بزرگ او رافائل نادال است؛ اسپانیایی چپ‌دست و 22 ساله که دو تورنمنت از گرنداسلم چهارگانه را در اوپن فرانسه و ویمبلدون فتح کرد و در پکن طلای المپیک را هم برد. از همه جالب‌تر این که نادال معتقد و مدعی است که از آنچه اینک هست و از چیزی که در سال 2008 رویت شد و به اندازه کافی برای رقبا رعب‌آور بود، بهتر و قوی‌تر خواهد شد و روال فعلی را سقف توانایی خود نمی‌داند.
کد خبر: ۲۱۱۳۷۹

البته نادال فروتنی ذاتی‌اش را حفظ کرده و با این که در سایه بردهای متعدد خود در سال 2008 رتبه اول را در جدول جهانی تنیس پس از 5/4 سال تصاحب آن توسط فده‌رر به خود اختصاص داد، هنوز هم می‌گوید که بهترین تنیسور گیتی همین تنیسور 27 ساله راست‌دست و متین سوئیسی است. برخی شواهد و آمار ادعای او را رد می‌کنند. پیروزی بسیار یکطرفه و بیرحمانه وی بر فده‌رر در فینال اوپن فرانسه و شکستن طلسم 2 سال ناکامی در فینال ویمبلدون در برابر فده‌رر و برد 2 - 3 در مقابل این رقیب ویژه در مهم‌ترین گرنداسلم، همه و همه نشانه‌های تکامل بیشتر نادال بوده است و حرف‌های او در عین این که مثل معمول نشانگر ارزش‌های فنی فده‌رر است، از پیشرفت خود او نیز می‌گوید. پس از رسیدن فده‌رر به 13 قهرمانی در تورنمنت‌های گرنداسلم و استقرار او در یک قدمی پیت سمپراس آمریکایی و بازنشسته که با 14 قهرمانی در این پیکارها رکورددار است، حرف‌های نادال درباره او نمی‌تواند آنقدرها هم بیراه باشد.

فروتن باشید

نادال که 4 بار پیاپی گرنداسلم اوپن فرانسه را برده و با احتساب قهرمانی‌اش در ویمبلدون 2008 پیشینه پیروزی در 5 تورنمنت بزرگ چهارگانه را دارد، می‌گوید: از نظر من فده‌رر هنوز هم به لحاظ فنی بهترین است و برترین تنیس‌باز تاریخ به حساب می‌آید. اما اگر فده‌رر می‌تواند پیوسته پیشرفت و صعود کند، من نیز می‌توانم. من قادرم سرویس‌هایم را 50 درصد بهتر کنم و همچنین ضربات والی‌ام را. اگر می‌خواهید همیشه پیشرفت کنید و پیوسته بهتر شوید، باید فروتن باشید و از خودتان تعریف نکنید. پس از قهرمانی قاطعانه نادال در مسابقه‌های تنیس المپیک و استمرار بهار و تابستان طلایی وی، خیلی‌ها معتقد بودند او یووه اس. اوپن را هم خواهد برد، اما تیز‌بین‌تر‌ها متوجه خستگی روحی وی و بازی خطرناک اندی مورای اسکاتلندی و آمادگی این تنیسور بلندقد شده بودند و اینچنین بود که نادال در نیمه‌نهایی تورنمنت نیویورک به مورای باخت و این اسکاتلندی به نوبه خود در فینال تسلیم فده‌رر شد تا رقیب مشهور او با کسب پنجمین قهرمانی متوالی‌اش در فلاشینگ مدو اولین مرد تاریخ شود که توانسته است این تورنمنت و گرنداسلم ویمبلدون را، هر کدام پنج مرتبه پیاپی به سود خود خاتمه دهد. نادال هنوز تحلیل کاملی درباره شکستش در مقابل مورای در مرحله نیمه‌پایانی تورنمنت یووه اس. اوپن به دست نداده، اما قدر مسلم این که او طراوت لازم را نداشت. نادال صرفا می‌گوید: وقت نداشتم که پیروزی‌ام در پکن را جشن بگیرم و بسرعت راهی نیویورک شدم.

از نوجوانی‌

پس از سال سنگین و پرمسابقه‌ای که نادال پشت سر نهاده بود، شاید باختن در نیویورک نمی‌توانست اسباب تعجب شود. یک وجه مهم کار او قبضه کردن تورنمنت‌های برگزار شده روی زمین‌های محبوبش یعنی خاک رسی (clay) طی 4، 5 سال اخیر بوده و 4 قهرمانی متوالی در پاریس نشانه همین موضوع است.

از زمانی که نادال در هیات نوجوانی 15 ساله اولین تورنمنت خود از سری پیکارهای ATP (اتحادیه تنیس حرفه‌ای مردان) را فتح کرد، نادال تخصص و تبحر خود را در این زمین‌ها پیوسته به اثبات رسانده و از همان زمان مشخص شد که این چپ‌دست پرشور می‌تواند به نقطه اوج این ورزش برسد و مهارت‌های ذاتی‌اش فوق‌‌العاده است.

در سال 2005 نادال از 12 تورنمنت زمین‌های خاکی که در آنها شرکت کرد، 11 تا را فتح و چشم‌ها را خیره کرد و این شامل اولین قهرمانی او در رولان گاروس هم شد. تخصص نادال روی زمین‌های خاک رسی به حدی است که شاید کل شکست‌های او در این زمین‌ها در سال‌های اخیر به انگشتان یک دست هم نرسد.

شکستی که برطرف شد

اولین و مهم‌ترین شک درخصوص نادال این بود که آیا می‌تواند آن همه تبحر روی زمین‌های خاکی را به روی سایر زمین‌ها نیز انتقال بدهد و روی هاردکورت و چمن هم حاکم باشد یا خیر و با این که در سال‌های 2005 و 2006 نگاه‌ها و جواب‌ها در این خصوص چندان خوشبینانه نبود، اما نادال در 2 سال اخیر پیوسته روی این زمین‌ها بهتر شده و فتح ویمبلدون امسال نشانه و سند روشن آن است، ضمن این که حضور نادال در 3 فینال پیاپی ویمبلدون طی سال‌های اخیر نیز به خودی خود گویای کامل شدن بازی او روی چمن و سایر زمین‌ها بوده است. اگر یووه اس. اوپن را قلم بگیریم، نادال در سایر تورنمنت‌های هاردکورت امسال نیز خوب نتیجه گرفت و حالا شکی نیست که نادال با پاک کردن این باور که تنیسوری فوق‌العاده روی هاردکورت نیست، تبدیل به حریفی عالی و بزرگ برای فده‌رر و یک غول برای تنیس در زمان حاضر شده است.

آنها که نادال را در بیرون از میدان مسابقه‌ها هم دیده‌اند، می‌گویند از تفاوت‌های کاراکتر مطیع و آرام و بدون خروش او در این حیطه با کاراکتر سرسخت و درنده او در داخل میدان رقابت‌ها به شگفت آمده‌اند و این همه تفاوت را باور ندارند. با این حال اگر به حرف‌های دوستان نادال یا سایر تنیسورها و بویژه دیگر بازیکنان اسپانیایی رجوع کنیم، می‌بینیم که او را جوانی دوست‌داشتنی و صمیمی توصیف می‌کنند و رفتار وی را مناسب می‌نامند. مهم‌تر این که نادال کوشیده است در ماه‌هایی که از صعود او به صدر جدول جهانی تنیس می‌گذرد، در رفتارش تغییری به وجود نیاید و همانی باشد که توصیف آن آمد. خود نادال می‌گوید: از حالا به 2009 فکر می‌کنم و به کار سختی که در آن زمان برای حفظ دستاوردهای امسال خود خواهم داشت، ولی در هر حال نمی‌گذارم رفتار و نحوه برخوردم در قیاس با گذشتی فرق کند. دنیا را چه دیدید، شاید امروز و فردا فده‌رر رتبه و مقامش در صدر جدول جهانی تنیس را از من پس گرفت!

مترجم : وصال روحانی‌
منبع: NewYorker 
5
 اکتبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها