نفت دلیل جنگ

جام جم آنلاین- از نظر اغلب مخالفان جنگ امریکا علیه عراق ، تسلط بر نفت عراق دلیل اصلی دولت جرج بوش برای به راه انداختن جنگ است.در واقع جرج بوش رئیس جمهور و دیک چنی معاون رئیس جمهور امریکا سالها در شرکت های نفتی تگزاس
کد خبر: ۲۰۵۱۵
دارای مقام و منصب بوده اند و تردیدی نیست که دستیابی آنها به راس قدرت سیاسی مرهون محافل نفتی بوده که پیشرفت آنها در صحنه سیاسی را تسهیل کردند.
در تظاهرات ضدجنگ ، شعار اکثر مخالفان جمله «نباید خونی برای نفت ریخته شود» است .
شاید در حال حاضر توجه امریکا به نفت عراق به اندازه توجه به نفت کویت و عربستان سعودی که نخستین صادرکننده نفت به امریکا است نباشد.
اگر براساس ادعاهای امریکا ، صدام حسین دارای سلاحهای کشتار جمعی باشد ، دراین صورت تولید و صادرات نفت درسراسر منطقه مورد تهدید قرار خواهد گرفت .
خاورمیانه دوسوم از ذخایر نفتی جهان را دراختیار دارد و امریکا حفاظت از این ذخایر را همواره به عنوان یک اولویت استراتژیک تلقی کرده است و هر رئیس جمهور امریکا که به قدرت رسیده به اهمیت نفت خاورمیانه برای بقای اقتصاد امریکا و جهان توجه کرده است .
امریکا کاملا وابسته به واردات نفت است .
عراق 40 تا 50 درصد نفت خودرا به بازار امریکا صادر می کند ، اما امروز پس از عربستان سعودی ، ونزوئلا ، کانادا و مکزیک در مقام پنجمین صادرکننده نفت به امریکا قرار دارد و نفت عراق فقط 8 درصد از مجموع واردات نفت امریکا را تشکیل می دهد.
سرنگون کردن صدام حسین و روی کار آمدن یک حکومت طرفدار امریکا در عراق به امریکایی ها امکان می دهد کنترل نفت عراق که دارای دومین ذخایر بزرگ نفت جهان است را به دست بگیرند.
با لغو تحریم و بازسازی صنایع نفتی عراق توسط شرکت های امریکایی تولید نفت این کشور که اکنون 5/1 میلیون بشکه در روز است ، چهاربرابر خواهد شد.
به این ترتیب وابستگی نفتی امریکا به عربستان سعودی کاهش یافته و امریکا بدون تردید در سیاست خود نسبت به عربستان سعودی تجدیدنظر خواهد کرد.
در مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروههای مخالف عراقی درمورد دوران پس از صدام ، نفت عراق موضوع اصلی و مقدم مذاکرات بوده است.

بهرام افتخاری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها