16 کشته و ده ها مجروح بر جای گذاشت‌

حمله به سفارت آمریکا در یمن‌

گروه بین‌الملل: حمله صبح دیروز به سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن که با انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده در نزدیکی سفارت شروع شد 16 کشته و دهها مجروح بر جای گذاشت. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در این حمله که با برخورد خودرویی بمبگذاری شده به دروازه ورودی آغاز شد چهار نگهبان یمنی سفارت و تعدادی از رهگذران به علاوه هر 4 مهاجم کشته شدند اما به هیچ کس از کارکنان آمریکایی سفارت صدمه‌ای وارد نیامده است.
کد خبر: ۲۰۳۵۸۷

این حمله ساعت 9 صبح به وقت محلی به وقوع پیوست و  برای ساعاتی وضعیت را در صنعا ملتهب کرد. این حادثه مهلک‌ترین حمله به اهداف آمریکایی در یمن، کشوری کوچک با 22 میلیون نفر جمعیت در جنوب شرق شبه‌جزیره عربستان که حمایت از القاعده در آن موج می‌زند، توصیف شده است.

حمله زمانی آغاز شد که یک دستگاه خودرو با سرعت به سمت سفارت حرکت کرد و درست در برابر ورودی سفارت منفجر شد. در ادامه خودرویی دیگر در مقابل سفارت توقف کرد و چند مرد مسلح پس از خروج از آن  با آرپی‌جی و مسلسل به سمت ورودی سفارت شلیک کردند که ماموران محافظ سفارت نیز به آتش آن‌ها پاسخ دادند.  هنوز مشخص نشده خودرو  منفجر شده سرنشینی داشته است یا نه.

این حمله موجبات شگفتی بسیاری از یمنی‌ها را به دلیل وقوعش در ماه مبارک رمضان فراهم آورده است. وزارت کشور یمن عصر دیروز با انتشار بیانیه‌ای به اعلام تلفات این حادثه و محکوم کردن آن بسنده کرد بی آن که در مورد گمانه‌زنی‌های موجود در مورد کشته شدن کارکنان آمریکایی سفارت آمریکا در صنعا موضع‌گیری کند.

گروهی ناشناخته موسوم به جهاد اسلا‌می یمن مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.

پیشینه یمن‌

یمن از دیرباز به عنوان یکی از بهشت‌های امن القاعده مطرح بوده است. آمریکا زمانی وضعیت یمن را در کانون توجه خود قرار داد که رزمناو یو‌اس‌اس کول در سال 2000 میلادی در حالی که در سواحل شهر بندری عدن لنگر انداخته بود هدف حمله قرار گرفت. در این حادثه 11 ملوان آمریکایی  کشته شدند. پس از حملات 11 سپتامبر 2001 یمن به جمع کشورهای متحد آمریکا در جنگ با به اصطلاح ترور پیوست و همکاری‌های نظامی آمریکا با یمن که آموزش نیروهای یمنی را در برمی‌گرفت با عملیات سرکوب افراطیون نزدیک به القاعده دنبال شد.

با وجود سرکوب نیروهای افراطی توسط ارتش و نیروهای امنیتی، آخرین ارزیابی‌ها از تجدید توان گروه‌های نزدیک به القاعده در یمن حکایت دارد. ژوئیه سال گذشته میلادی بود که بمب‌گذاران انتحاری به کاروانی حامل گردشگران اسپانیایی حمله کرده و هشت نفر را کشتند. پس از آن نیز نیروهای یمنی دو طرح حمله به تاسیسات نفتی یمن را خنثی کردند.

هدف: سفارتخانه‌ها

از ابتدای سال جاری میلادی چند مورد حمله علیه سفارتخانه‌های خارجی در صنعا به مرحله اجرا درآمده است. در ماه مارس چند خمپاره به سوی سفارت آمریکا شلیک شد که خطای محاسباتی موجب شد به دبیرستانی دخترانه در کنار سفارت‌ اصابت کنند. در این حادثه چند دانش‌آموز مجروح شدند.

سفارت آمریکا پیشتر شاهد ناآرامی‌های متعددی در برابر خود بوده است. در یکی از شدیدترین این ناآرامی، محافظان سفارت به سوی تظاهرکنندگان که در اعتراض به حمله آمریکا به عراق در سال2003 در برابر سفارت تجمع کرده بودند، شلیک کردند. این اقدام به مرگ 2 تن از معترضان انجامید.

اگرچه سابقه حمله افراطیون به سایر سفارت‌های خارجی در صنعا وجود دارد اما سفارت آمریکا هدفی ثابت در فهرست اهداف آنها بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها