یارانه‌ پودرشوینده حذف شد

مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن گفت: پودر شوینده از شمول قیمت‌گذاری و دریافت یارانه خارج شد. حسین ابویی مهریزی افزود: منابع حاصل از صرفه‌جویی پس از حذف یارانه پودر شوینده به یارانه‌ شیر و لبنیات افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۷۷۳۴۳
به گزارش ایسنا ،حسین ابویی مهریزی گفت:این مصوبه دوم خردادماه از تصویب دولت گذشت و امروز به واحدهای تولیدی ابلاغ شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا با حذف یارانه پودر شوینده قیمت آن در بازار افزایش نخواهد یافت؟ گفت: افزایش قیمت پودر شوینده برآمد چندین عامل است که طبیعتا پس از حذف این یارانه، قیمت تمام شده را باید مردم پرداخت کنند.

او افزود: در هر صورت پس از حذف یارانه پودر شوینده رقابت در بازار افزایش خواهد یافت، ولی عواملی مانند تنوع تولید، تغییر فرمولاسیون و به وجود آمدن رقابت در بین تولیدکنندگان باعث می‌شود که مردم قدرت انتخاب بیشتری داشته و قیمت‌ها به آن صورتی که تصور می‌شود، تصاعدی بالا نرود.

حذف یارانه پودر شوینده در حالی صورت می‌گیرد که از زمستان سال گذشته مشکلاتی در تامین و توزیع آن در کشور به‌وجود آمده بود. یارانه‌ای بودن پودر شوینده مهم‌ترین عاملی بود که از سوی تولیدکنندگان به عنوان دلیل کمبود این محصول شوینده ذکر می‌شد و این که در پرداخت این یارانه به آنها تاخیر و تعلل صورت می‌گیرد. به طوری که طبق اعلام مقدسی ، دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده ایران، سال گذشته در مجموع153 میلیارد تومان از 250 میلیارد تومان یارانه قطعی تولیدکنندگان پودر شوینده پرداخت شد؛ این در حالیست که حدود 100 میلیارد تومان یارانه قطعی مربوط به سال گذشته هنوز پرداخت نشده است و با گذشت حدود 2 ماه از سال هنوز یارانه علی‌الحساب تولیدکنندگان پودر شوینده اعلام نشده است.

عده‌ای دیگر از تولیدکنندگان نیز وجود پودر شوینده در سبد حمایتی دولت را دلیل نبود شرایط رقابتی برای تولید کیفی‌ این محصول ذکر می‌کردند.

در این باره نقیب ، رییس هیات‌ مدیره انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی - یارانه‌ای بودن پودر شوینده را باعث کیفی نبودن پودرهای شوینده تولیدی در کشور طی سال‌های اخیر ذکر کرده بود.

ظرفیت تولید پودر شوینده در سال گذشته بین 650 تا 750 هزار تن بود و با راه‌اندازی دو کارخانه دیگر در اواخر سال گذشته و یک کارخانه دیگر نیز که در دست راه‌اندازی است، ظرفیت تولید پودر شوینده در کشور بین 950 هزار تن تا یک میلیون تن خواهد شد. همچنین سال گذشته 200 هزار تن پودر شوینده از ایران به کشورهای آسیای میانه عراق و افغانستان صادر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها